بازارها عدم کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند

بازارها عدم کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند

بانک‌های مرکزی در دنیا طی دو سال اخیر سیاست‌های انقباض پولی را در پیش گرفتند و نرخ‌های بهره را یکی پس دیگری افزایش دادند، این موضوع علاوه بر اینکه تورم را کاهش داد، ریزش قیمت دارایی‌ها در بازارهای مالی را نیز به همراه داشت.
مدتی است که بازارهای مالی در انتظار اعلام پایان سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو هستند، اما بعد از اوج‌گیری درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و افزایش انتظارات تورمی، مجددا کاهش نرخ بهره به تعویق افتاده و همچنان فشار بر بازارهای مالی و بخش تولید باقی است.
امشب ساعت 21:30 به وقت تهران، بانک مرکزی آمریکا مسیر پیش‌ِ روی نرخ بهره را مشخص خواهد کرد. این تصمیم طبیعتا بر روند بازارهای مالی نیز موثر خواهد بود. در حال حاضر نرخ بهره در بالاترین سطح خود در بیش از دو دهه اخیر قرار گرفته است.

آخرین آمار رشد تولید آمریکا کم‌تر از انتظارات بود و شاهد کاهش آن تا سطح 1.6 درصد بودیم. این موضوع تحت تاثیر کاهش خالص صادرات(تفاضل صادرات و واردات) و کاهش سطح انبارها رخ داد و به پایین‌ترین سطح خود در سه فصل اخیر رسید. این داده‌ها نشانه‌های اولیه از کاهش رونق اقتصادی در آمریکا را می‌رساند، در صورتی‌که اقتصاد آمریکا سردتر شود و نرخ‌های بهره کاهش نیابد، تقاضا برای کامودیتی‌ها نیز تا حدی فروکش خواهد کرد(با این فرض که اقتصاد چین دچار نوسان زیاد نشود) در نتیجه، افزایش قیمت برای کامودیتی‌ها به تعویق خواهد افتاد، بورس تهران نیز از این ناحیه متاثر خواهد شد(می‌دانیم که بورس تهران کامودیتی‌محور است).

نکته مهم‌تر این است که بخش قیمتی تولید ناخالص داخلی آمریکا بالاتر از انتظارات منتشر شد و نشان‌دهنده این است که همچنان سایه تورم بر سر اقتصاد آمریکا سنگینی می‌کند. همچنین، تورم مخارج مصرفی آمریکا افزایش یافته است و باعث افزایش بازدهی اوراق قرضه شد. این آمار نشان می‌دهد تقاضای مصرفی خانوارها مجددا اوج گرفته و مهار تورم برای فدرال رزرو سخت شده است.

به طور کلی، آمار بخش تولید و مخارج مصرفی آمریکا، نمایان‌گر التهاب قیمت کالاها و خدمات است و انتظار از فدرال رزرو را کاهش داد. بنابراین، پیش‌بینی بازارهای مالی این است که نرخ بهره در جلسه پیشِ رو کاهش نیابد.

موضع‌گیری پاول(رئیس کل بانک مرکزی آمریکا) در جلسه آتی بسیار مهم خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد که در این جلسه صحبتی از کاهش نرخ بهره به میان بیاید(اگرچه تا پایان سال قطعا کاهش نرخ بهره رخ خواهد داد). در صورتی‌که پاول همچنان بر موضع انقباضی فدرال رزرو پا فشاوری نماید، احتمالا شاهد تداوم اصلاح قیمت انس طلا خواهیم بود. در غیر این‌صورت سمت تقاضا در بازارهای مالی تا حدی تقویت خواهد شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *