مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در آبان ماه 99

مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در آبان ماه 99

در این گزارش مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در آبان ماه 99 مرور می‌شود.

زمان آغاز معاملات صندوق پالایش یکم در هاله ای از ابهام

مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود. البته در صندوق دارا یکم شاهد تاخیر 7 روزه بودیم ولی تاخیر دو ماهه صندوق پالایشی یکم ابهامات زیادی را به وجود آورده است.

راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای معامله واحدهای صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران ارسال نشده است. به همین دلیل امکان معامله این صندوق در بازار امروز وجود نداشت. 

یکی از دلایلی که در دو هفته اخیر درخصوص عدم شروع معاملات صندوق پالایش یکم مطرح شد، افزایش سرمایه دو شرکت پالایشی موجود در این صندوق بود.

در صورت انجام اقدام‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تکمیل فرایند قانونی، مدیر صندوق پالایشی یکم می‌تواند درخواست معامله این صندوق را به شرکت بورس تهران ارائه کند. پس از ارسال درخواست معامله صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران، فرایند معامله این این صندوق به مدت یک تا دو روز کاری تکمیل خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، بازار سهام ریزش زیادی داشته و بسیاری از نمادها، از جمله نمادهای پالایشی به صورت منفی معامله شده و از ارزش آنها کاسته شده است. 

دارا سوم چه شد؟

واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‏ های ملت، تجارت و صادرات ایران در قالب صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) واسطه‏ گری مالی- دارا سوم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد گرفت.

طبق تصمیماتی که در هیئت وزیران گرفته شد قرار بر این شده است که سقف سرمایه‏ گذاری هر شخص حقیقی در صندوق دار سوم، ۵۰ میلیون ریال تعیین شود. میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایه ‏گذاری قابل معامله (ETF) واسطه ‏گری مالی- دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‏ های ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین می‏شود.  مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز قبل از شروع پذیره ‏نویسی خواهد بود. به هر حال قیمت پس از اعمال تخفیف نباید از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‏نویسی کمتر باشد.

تغییر در حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام

محمدرضا معتمد، عضو هیات مدیره سازمان بورس اعلام کرد: سقف مجاز خرید صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با ۳۳ درصد افزایش از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش یافت. این مصوبه در ششم آبان 99 صورت گرفت.

افزایش سقف صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

دکتر حسن قالیباف اصل، سخنگوی شورای عالی بورس اعلام کرد: طبق مصوبه شورای عالی بورس در 26 آبان ماه 99، سقف صندوق های سرمایه گذاری بردرآمد ثابت از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

در جلسه شورای عالی بورس مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در  نصاب ها از ۱۰درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

این ۲۰ درصد، سقف میزانی است که یک صندوق می تواند در سهام سرمایه گذاری کند.مدیران صندوق ها می توانند ۱۰ درصد از این ۲۰ درصد را در شرکت هایی که مشمول سهام عدالت هستند سرمایه گذاری کنند.

این خبر نشاندهنده محدود کردن دست مدیران صندوق ها در سرمایه گذاری و خرج کردن از جیب سرمایه گذاران با درآمد ثابت به نفع بازار سهام است.

در ادامه این خبر مدیر نظارت برنهاد های مالی سازمان بورس عنوان کرد: این طور نیست که از ظرفیت صندوق ها برای جمع کردن بازار سرمایه استفاده کنند، هرکدام از شرکت های سهام عدالتی بازار گردان دارند و  ناشر بورسی محسوب  می شوند و این سهامدار عمده است که لزوما از سهم خود باید حمایت کند. اما در هر حال مسئولیت اطلاعات و جبران ضرر سهامداران با مدیران صندوق‌ها است.

تأسیس صندوق‌های جدید توسط بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وجود و گسترش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: ضمن توصیه به افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در اینگونه صندوق‌ها، بانک مرکزی نیز برای کمک به تحقق این موضوع در خصوص صندوق ‌هایی که بانک‌ها مدیریت صندوق را به عهده دارند، افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت را تا مبلغ سی هزار میلیارد تومان بلامانع می‌داند.

در جلسه شورای عالی بورس مقرر شد که امکان تاسیس صندوق های بانکی تسهیل شود و امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *