گزارش هفتگی صندوق‌های بورسی | هفته چهارم مهر ماه 1400

گزارش هفتگی صندوق‌های بورسی | هفته چهارم مهر ماه 1400

در حالی که ارزش و حجم معاملات مهرماه صندوق‌های قابل معامله در بورس تهران، نسبت به ماه گذشته، با کاهش روبرو بوده اما هفته گذشته هفته سودآوری برای این گروه از نمادهای بورسی بوده است. به طوری که میانگین بازدهی این صندوق‌ها هم‌تراز با شاخص هموزن رشد کرده و به عدد 1.33 درصد رسیده است. در ادامه جزییات بیشتری از عملکرد این صندوق‌ها در هفته گذشته را بررسی خواهیم کرد.

عملکرد صندوق‌های سهامی:

در جدول زیر، نمادهای این گروه به ترتیب بازدهی هفتگی مرتب شده‌اند. همانطور که مشاهده می‌کنید، نماد «وبازار» با بازدهی حدودا 7 درصدی بیشترین و نماد «الماس» با کسب بازدهی منفی 2.52 درصدی کمترین مقدار را ثبت کرده‌اند.

در بخش دیگر نمودار، حباب صندوق‌ها نشان داده شده است. با صرف‌نظر از دو نماد «پالایش» و «دارایکم»، نماد «مدیر» حدود 12 درصد کمتر و نماد «فراز» حدود 12 درصد بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

از آن‌جا که بخش عمده‌ای از پرتفوی این صندوق‌ها به سهام اختصاص داده شده است، می‌توان این گروه را جز نمادهای پرریسک در گروه صندوق‌های بورسی به شمار آورد.

عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت:

در گروه صندوق‌های درآمد ثابت، «صایند» با 300 درصد رشد نسبت به هفته گذشته، پربازده‌ترین و «سخند» با ثبت عدد منفی 0.17 درصد کم بازده‌ترین نمادهای این گروه بوده‌اند. این درحالی است که نماد «ثبات» از بازدهی 1.98 درصدی به بازدهی 0.32 درصدی رسیده و با 83 درصد کاهش، بیشترین افت نسبت به هفته گذشته را ثبت کرده است.

جدول زیر، میزان ریسک‌پذیری صندوق‌های مختلف را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید، نماد «تصمیم» با اختصاص حدود 27 درصد از پرتفوی خود به سهام، ریسک‌پذیرترین عضو این گروه بوده است.

این در حالی است که نماد «ثبات» حتی یک درصد از پرتفوی خود را به سهام اختصاص نداده است. پس سرمایه‌گذارانی که به دنبال ریسک حداقلی در این گروه هستند، می‌توانند بررسی‌های بیشتری روی این صندوق انجام بدهند.

لازم به ذکر است که اکثر نمادهای این گروه، نسبت به هفته گذشته، سهم سهام را در پرتفوی خود کاهش داده و یا بدون تغییر نگه داشته‌اند. تنها تعداد محدودی از نمادها از جمله «همای»، «کیان»، «گنجین»، «کارین»، «اعتماد»، «اوصتا»، «دمعیار»، «کامیاب»، «کمند» و «امین‌یکم» ریسک خود را از این طریق افزایش داده‌اند.

همچنین نماد «کامیاب» مقدار سهام مربوطه را از حدود 4 درصد به 23 درصد رسانده که افزایش قابل توجهی می‌باشد.

عملکرد صندوق‌های مختلط:

عملکرد هفتگی این گروه نشان می‌دهد که اگرچه نماد «آسام» بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله شده اما توانسته با تحمل حدود 12 درصد ریسک بیشتر نسبت به هفته قبل‌تر، بازدهی بیشتری نیز به دست آورد.

عملکرد صندوق‌های کشاورزی:

نماد «نهال» در این گروه با کسب بازدهی حدود 7 درصد بیشترین بازدهی هفتگی را نه تنها در گروه کشاورزی بلکه بین تمام صندوق‌های بورسی بدست آورده است. این در حالی است که ریسک این صندوق‌ها تغییر چندانی نداشته است. از طرفی حباب صندوق‌ها نشان می‌دهد که هر دو نماد کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شده‌اند.

عملکرد صندوق‌های طلا:

نماد «زر» در این گروه با کسب بیشترین بازدهی، کمترین ریسک و حباب منفی، 3 فاکتور مهم در ارزندگی یک صندوق را دریافت کرده است. در مقابل نماد «کهربا» با کسب کمترین بازدهی در این گروه، بیشترین ریسک و حباب مثبت 2 درصدی عملکرد موفقی در هفته گذشته نداشته است.

مقایسه میانگین وزنی گروه‌های مختلف و شاخص‌های بازار بورس:

بر اساس نمودار زیر که از میانگین وزنی در آن استفاده شده است، تنها گروه کشاورزی توانسته با کسب بازدهی 4.13 درصدی، عدد بالاتری نسبت به هر دو شاخص کل و هموزن ثبت کند. سایر گروه‌ها نسبت به شاخص کل و گروه درآمد ثابت نیز نسبت به هر دو شاخص عملکرد ضعیف‌تری در هفته گذشته داشته‌اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *