گزارش هفتگی صندوق‌های بورسی | 11 آذر 1400

گزارش هفتگی صندوق‌های بورسی | 11 آذر 1400

در هفته گذشته، در حالی که شاخص‌های کل و هموزن حدود 4 درصد افت داشته‌اند، میانگین بازدهی تمام صندوق‌های بورسی حاکی از عملکرد بهتر آن‌ها نسبت به شاخص‌های بازار سهام بوده است.

میانگین بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، صندوق‌های سهامی، بسیار نزدیک به شاخص کل حرکت کرده و در مجموع عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر گروه‌های بورسی داشته‌اند. اما در جایی که عموم صندوق‌های ETF با بازدهی منفی روبرو بوده‌اند، صندوق‌های طلا و درآمد ثابت توانستند به طور میانگین با بازدهی 0.31 و 0.29 درصدی در صدر صندوق‌های ETF بایستند. پربازده‌ترین نماد نیز نماد طلایی «گوهر» با 1.04 درصد بوده است.

در ادامه به روال هر هفته، عملکرد هر یک از گروه‌های فوق را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

صندوق‌های سهامی

در این گروه، تنها نماد «فراز» بازدهی مثبت 0.09 درصدی داشته است. سایر 22 نماد این گروه بازدهی منفی داشته و در بین آن‌ها، نماد «وبازار» با ثبت عدد -7.89 درصد کم‌بازده‌ترین صندوق ETF سهامی بوده است.

شکل زیر علاوه بر بازدهی، حباب صندوق‌های بورسی را نیز نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید که در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، همواره بازدهی و حباب را در مدت زمان‌های طولانی‌تر بررسی کنید تا از روند سودسازی پایدار و بازارگردانی حرفه‌ای آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

صندوق های سهامی

نمودار زیر نشان می‌دهد که نماد «دارایکم» با 1.73 واحد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، بیشرین رشد در بازدهی و نماد « ارزش» با 8.29 واحد کاهش نسبت به هفته قبل‌تر، بیشترین افت در بازدهی را ثبت کرده‌اند.

نمودار رشد صندوق های سهامی

صندوق‌های درآمد ثابت

در این گروه بازدهی نمادها از حدود منفی یک درصد تا مثبت نیم درصد متغیر بوده است. پربازده‌ترین نماد، «سخند» با 0.67 درصد و کم‌بازده‌ترین نماد، «فیروزا» با منفی 0.89 درصد بوده است.

صندوق درآمد ثابت

از طرفی، درصد سهام در سبد صندوق‌های درآمد ثابت همواره به عنوان معیاری برای ریسک آن‌ها شمرده می‌شود. نمودار زیر نشان می‌دهد که نماد «تصمیم» با 25.6 درصد سهام، پرریسک‌ترین و نماد «همای» با 0.5 درصد سهام در سبد خود، کم‌ریسک‌ترین نمادهای این گروه بوده‌اند.

درصد سهام صندوق های درآمد ثابت

همچنین بر اساس نمودار زیر، نماد «همای» با 1.64 واحد افزایش بیشترین رشد و نماد «دمعیار» با 0.88 کاهش، بیشترین افت در بازدهی را نسبت به هفته قبل‌تر ثبت کرده و نمادهای «کیان»، «آسامید»، «کامیاب»، «ثبات»، «فردا»، «آکورد»، «پارند» و «خاتم» تغییری در مقادیر بازدهی خود در دو هفته گذشته نداشته‌اند.

از طرفی نماد «سپیدما» وزن سهام در سبد خود را نسبت به هفته قبل‌تر 4.9 واحد افزایش داده که بیشترین مقدار افزایش در بین تمام صندوق‌های بورسی درآمد ثابت بوده است. در طرف مقابل نماد «تصمیم» با 5.3 کاهش در وزن سهام سبد خود، بیشترین کاهش ریسک از این منظر را داشته است.

میزان رشد صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های مختلط

با این که هر 3 نماد در این گروه دارای بازدهی منفی بوده اما نماد «آسام» با ثبت عدد منفی 1.33 توانسته عملکرد بهتری نسبت به سایر هم‌گروه‌های خود ثبت کند. وزن سهام در سبد این نماد نیز کمی بیشتر از نماد «صنوین» بوده که نشان‌دهنده ریسک‌پذیرتر بودن آن است.

نماد «زیتون» نیز که به‌تازگی به این گروه اضافه شده، بازدهی منفی 3.5 درصدی و حباب منفی 3 درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرده است.

صندوق های مختلط

صندوق‌های کشاورزی

در این گروه نماد «نهال» بازدهی مثبت 0.4 درصدی و نماد «سحرخیز» بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرده‌اند. از طرفی نماد «نهال» سهم سهام در سبد خود را از 90 درصد به 96.7 درصد رسانده در حالی که نماد «سحرخیز» 7.6 واحد کاهش داشته و تنها 81.8 درصد سهام در سبد خود دارد. پس ازین منظر می‌توان گفت نماد «نهال» نماد پرریسک‌تری نسبت به «سحرخیز» بوده است.

صندوق های کشاورزی

صندوق‌های طلا

این گروه با ثبت بازدهی هفتگی 0.31 درصدی پیشتاز صندوق‌های ETF بوده است. نماد «گوهر» که پربازده‌ترین و پرریسک‌ترین عضو گروه بوده، به همراه نمادهای «طلا» و «عیار» بازدهی مثبت و نماد‌های «کهربا» و «زر» نیز بازدهی منفی داشته‌اند. در مجموع ریسک و بازدهی در این گروه تغییر چشمگیری نسبت به هفته قبل‌تر خود نداشته و نمادها به صورت نسبتا پایداری حرکت کرده‌اند.

صندوق طلا
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *