گزارش روز بازار جهانی | 3 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 3 مهر 1400

کارگزاری دنیای نوین

گزارش روز بازار جهانی | 3 مهر 1400

نفت و گاز

قیمت نفت برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و به بالاترین رقم در سه سال گذشته رسید زیرا اختلالات تولید جهانی باعث شده شرکت های انرژی مجبور شوند مقادیر زیادی نفت خام را از موجودی خود خارج کنند.
قیمت هر بشکه نفت برنت با 84 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 78.09 دلار در هر بشکه رسید، همچنین قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 68 سنت معادل 0.9 درصد افزایش به 73.98 دلار رسید.
این بالاترین رقم برای نفت برنت از اکتبر 2018 و برای WTI از ژوئیه 2021 بوده است.
همچنین معاملات آتی بندر نیویورک نیز در بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 بسته شد.
در همین راستا لازم به ذکراست:
-Chevron به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت قزاقستان ، اجزای پروژه توسعه 45.2 میلیارد دلاری خود را سه تا هفت ماه به تعویق خواهد انداخت.
-ثبت رکورد قیمت گاز و برق در اروپا، رکورد قیمت زغال سنگ در چین، قیمت بالای گاز در ایالات متحده در چند سال گذشته و قیمت نفت بسیار بالاتر از میانگین بلند مدت، همه و همه نشان دهنده کمبود انرژی جهانی است.
-در پی همه گیری ویروس کرونا، تولید انرژی با رشد سریع مصرف نتوانسته همراه شود زیرا در حالی که تقاضا به سرعت در حال بازگشت است تولیدکنندگان انرژی نیز برای افزایش تولید تلاش می کنند.
-رکود تجاری و سقوط قیمت انرژی ناشی از همه گیری و مناقشه تجاری ایالات متحده و چین ، سرمایه گذاری در بخش انرژی را در سال 2019/2020 کاهش داد.

در بازار گاز، موجودی ها 5 درصد کمتر از میانگین فصلی قبل از همه گیری در ایالات متحده شده است؛ و این درحالیست که در اروپا نیز 15 درصد زیر متوسط بوده است.
قیمت های آتی گاز در ماه های گذشته در ایالات متحده 140 درصد ، در اروپا بیش از 500 درصد و در شمال شرقی آسیا بیش از 600 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
ذخایر نفتی تجاری ایالات متحده نیز 5 درصد کمتر از میانگین فصلی قبل از همه گیری شده است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

فولاد

تولید سالانه جهانی فولاد در ماه آگوست 1.4 درصد کاهش یافته است که اولین کاهش در بیش از یک سال گذشته است و احتمالاً در ماه های آینده با کاهش محدودیت های چین در مهار آلودگی بیشتر کاهش خواهد یافت.
بر اساس داده های انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در ماه اوت به 156.8 میلیون تن در ماه آگوست کاهش یافته است؛ که اولین افت از ژوئیه 2020 است.
داده ها نشان می دهد تولید در چین با 13.2 درصد کاهش به 83.2 میلیون تن رسیده است. با توجه به اینکه مقامات چین به طور فعالانه تولید پایین تر را تشویق می کنند ، احتمال کاهش بیشتر در ماه های آینده وجود دارد. با این حال، هنوز باید دید آیا مقامات چینی می توانند مسیر خود را ادامه دهند ، به ویژه اگر قیمت ها افزایش یابد یا کمبودها شروع به ظهور می کنند.
در همین راستا وزارت محیط زیست چین اعلام کرد که قصد دارد شهرهای بیشتری را در کمپین آلودگی هوا در زمستان 2021 مشارکت دهد زیرا پکن تلاش می کند آسمان مملو از دود را پاک کند.
سایر کشورها نیز با افزایش قیمت فولاد و تقاضای سالم، سود را افزایش دادند. تولید فولاد در ژاپن در ماه اوت 22.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال 2020 افزایش یافته است؛ در حالی که تولید در ایالات متحده 26.8 درصد و در هند 8.2 درصد افزایش یافت.

زغال سنگ

استرالیا و اندونزی، بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ در جهان هستند، و پس از آنکه چین اعلام کرد ساخت نیروگاه های زغال سنگ در خارج از کشور را متوقف می کند، با کاهش سریع تقاضای جهانی برای محموله های زغال سنگ مواجه خواهند شد.
تعهد پکن ضربه ای برای معادن زغال سنگ استرالیا و اندونزی است زیرا سیستم های انرژی در سطح جهان به سمت تجدیدپذیرها درحال حرکت هستند، با این حال، صنعت استرالیا همچنان به دنبال نقش زغال سنگ در قدرت جهانی است.
و این درحالیست که برای بیش از یک دهه، استرالیا و اندونزی صادرکنندگان عمده زغال سنگ در جهان بوده اند و بیش از نیمی از محموله های زغال سنگ را به خود اختصاص داده اند.
پیش بینی میشود که تقاضای جهانی زغال سنگ در سال 2024 در نزدیک به 10،000 تراوات ساعت به اوج خود برسد. اما باید چشم انداز خود را برای سقوط به 6000 تراوات ساعت تا سال 2040 به دلیل اقدام چین برای توقف تأمین مالی کارخانه های زغال سنگ در خارج از کشور، کمی تغییر دهند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

مس

Sandfire Resources اعلام کرد که مجتمع معدنی Minas De Aguas Teñidas در اسپانیا را به مبلغ 1.87 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد، اقدامی که آن را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز متمرکز بر استرالیا تبدیل خواهد کرد.
قیمت مس امسال افزایش یافت و در ماه فوریه به رکورد بالای 10 هزار دلار در هر تن رسید، زیرا تغییر جهانی به سمت کاهش کربن، باعث افزایش تقاضا برای این فلز شد.

طلا

تقاضای طلای فیزیکی در مصرف کننده اصلی چین این هفته افزایش یافت.
دلار ضعیف تر، شمش را برای دارندگان سایر ارزها ارزان تر میکند.
پیش بینی شده که مصرف طلا و جواهر سالانه 43 درصد و تقاضای سرمایه گذاری ، 33 درصد افزایش پیدا کند.
جواهرسازان در هند در انتظار تقاضای خوب خرده فروشی در جشنواره های آینده هستند تا خرید خود را افزایش دهند.
عروسی ها و جشنواره های Dhanteras و Diwali، معمولاً حدود یک سوم فروش طلای هند را به خود اختصاص میدهد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *