گزارش روز بازار جهانی | 28 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 28 مهر 1400

زغال سنگ

معاملات آتی زغال سنگ کک چین و کک روز چهارشنبه با افت 9 درصدی روبرو شد، با این حال این کشور متعهد شد که تمام اقدامات لازم را برای بازگرداندن قیمت منطقی بازار زغال سنگ انجام دهد.
معاملات آتی زغال سنگ حرارتی در بورس کالای ژنگژو و زغال سنگ کک در بورس کالای دالیان در معاملات شبانه روز سه شنبه کاهش یافت.
قیمت های زغال سنگ کک که برای تحویل در ژانویه ، پس از سقوط،به 3،442 یوان (538.58 دلار) به ازای هر تن رسید.
قیمت زغال سنگ کک و کک از اواخر ژوئن نیز به ترتیب 89 و 70 درصد کاهش داشته است.
کاهش قیمت مواد اولیه همچنین باعث کاهش قیمت فولاد در بورس آتی شانگهای شد. میلگرد مورد استفاده در ساخت و ساز 1.5 درصد کاهش یافت و به 5،382 یوان (842.13 دلار) در تن رسید.
کویل های نورد گرم ، مورد استفاده در خودروها و لوازم خانگی ، 1.8 درصد کاهش یافت و به 5590 یوان در تن رسید.
معاملات آتی فولاد ضد زنگ، برای تحویل در ماه نوامبر ، 2.5 درصد کاهش یافت و به 20.050 یوان در هر تن رسید.
معاملات آتی سنگ آهن در بورس دالیان با 1.5 درصد افزایش به 717 یوان در تن رسید.
قیمت سنگ آهن 62 درصدی در روز سه شنبه بدون تغییر در 123 دلار در هر تن نسبت به جلسه قبلی ثابت ماند.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

نفت

معاملات آتی نفت روز سه شنبه افزایش یافت و با تداوم عرضه انرژی در سراسر جهان به بالاترین سطح چند ساله خود رسید، در حالی که کاهش دما در چین نگرانی ها را در مورد اینکه آیا چین می تواند نیازهای گرمایش خانگی را برآورده کند، افزوده کرد.
قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 75 سنت افزایش به 85.08 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 52 سنت افزایش به 82.96 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت ها در دو ماه گذشته رو به افزایش بوده است. از ابتدای ماه سپتامبر ، برنت حدود 19 درصد افزایش یافته است، و WTI حدود 21 درصد افزایش داشته. توازن عرضه و تقاضا نشان می دهد که بازار با کسری عرضه روبرو است ، که این امر باعث کاهش موجودی و افزایش قیمت ها می شود. انتظار می رود این تنگنای بازار تا سال 2022 ادامه یابد و عرضه نفت خام تا سه ماهه چهارم سال آینده تنها با تقاضای نفت خام مطابقت خواهد داشت.
معامله گران و تحلیلگران می گویند با کاهش دما و با نزدیک شدن زمستان به نیمکره شمالی و افزایش تقاضا برای گرمایش، قیمت نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی همچنان بالا خواهد رفت.
انتظار می رود افزایش قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی در آسیا باعث شود تا برخی از کاربران نهایی به عنوان جایگزین به نفت ارزان قیمت تر روی آورند.
نرخ روزانه پردازش نفت خام چین ماه گذشته کاهش یافت و به پایین ترین سطح از ماه مه سال گذشته رسید.
در برزیل ، شرکت دولتی نفت Petrobras تأیید کرد که نمی تواند تقاضای غیر معمول توزیع کنندگان سوخت را در ماه نوامبر که از ظرفیت تولید خود فراتر رفته است برآورده کند و نگرانی از کمبود عرضه در این کشور را افزایش داده است.
به گفته منابع بازار در ایالات متحده، ذخایر نفت خام در حالی افزایش یافت که موجودی بنزین و تقطیر در هفته گذشته کاهش یافته است.
ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 15 اکتبر 3.3 میلیون بشکه افزایش یافته است، ذخایر بنزین نیز 3.5 میلیون بشکه و ذخایر تقطیری 3 میلیون بشکه کاهش یافته است.

طلا

قیمت طلا روز سه شنبه با افزایش 1 درصدی همراه بود، زیرا کاهش ارزش دلار باعث افزایش جذابیت شمش در برابر افزایش تورم شده است.
هر اونس طلا پس از صعود به بالاترین سطح 1.784.26 دلار 0.8 درصد افزایش یافت و به 1777.76 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا در معاملات آتی آمریکا نیز با 1 درصد افزایش به 1783 دلار رسید.
دلار ضعیف تر از طلا حمایت می کند و این فلز دارایی جالبی برای سرمایه گذاران است که به دنبال جلوگیری از خطر کنترل تورم هستند.
طلا اغلب به عنوان یک پرچین تورمی در نظر گرفته می شود، اگرچه کاهش محرک ها و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می شود و هزینه نگهداری شمش های طلا را افزایش می دهد.
بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده نیز کاهش یافته است.
در میان سایر فلزات گرانبها ، نقره خالص 3.1 درصد افزایش یافت و به 23.88 دلار در هر اونس رسید که در بالاترین سطح بیش از یک ماه گذشته قرار گرفت.
پلاتین نیز با 1.4 درصد افزایش به 1049.84 دلار و پالادیوم با 3.1 درصد افزایش به 2076.52 دلار رسیده است.

سنگ آهن

معدنکار برزیلی Vale SA روز سه شنبه اعلام کرد که تولید سنگ آهن را در سه ماهه چهارم به دلیل قیمت پایین 4 درصد کاهش داده و در صورت عدم افزایش قیمت ها می تواند تولید خود را در سال 2022 کاهش دهد.
این معدنچی افزود که اگر سناریو کنونی تغییر نکند ، عرضه محصولات خود را در سال 2022 از 12 تا 15 میلیون تن کاهش خواهد داد.
این شرکت اعلام کرد که 89.42 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است که حدود 0.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
همچنین اعلام کرد 30.200 تن نیکل تولید کرده است که 22 درصد کمتر از یک سال قبل بوده، که بیشتر به دلیل اختلالات کار در معدن بوده است.
قیمت سنگ آهن نسبت به قیمت های رکوردی که در ماه مه پس از پایان محدودیت های عرضه و چشم انداز تقاضای ضعیف در چین به دست آمد، به شدت کاهش یافته است.

عناصر کمیاب

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده و کشورهای متحد باید فلزات کمیاب تری را استخراج کرده و از منابع معدنی استراتژیک برای مصارف نظامی و تجاری اطمینان حاصل کنند.
این اظهارات بر افزایش علاقه پنتاگون به مشارکت معادن دولتی و خصوصی برای مقابله با وضعیت چین به عنوان برترین تولیدکننده جهانی فلزات کمیاب ، یعنی 17 ماده معدنی مورد استفاده در ساخت آهنرباهای تخصصی برای سلاح و وسایل نقلیه برقی اشاره کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

مس

قیمت مس روز چهارشنبه کاهش یافت زیرا تعهد چین برای کاهش قیمت زغال سنگ نگرانی ها در مورد اختلال در عرضه فلزات را کاهش داد.
مس در بورس فلزات لندن 7.2 درصد یک شبه سقوط کرد و سود روز دوشنبه را از بین برد.
چین برنامه دارد تولید زغال سنگ خود را به 12 میلیون تن در روز برساند و سوخت را برای تحویل از طریق بنادر و راه آهن در اولویت قرار دهد.
قطع برق در چین و افزایش قیمت برق در اروپا نگرانی ها را برای کمبود عرضه فلزات اساسی را افزایش داده است، برخی از آنها شاهد موجودی پایین چند ساله هستند.
مس برای تحویل در دسامبر روز چهارشنبه در بازار Comex نیویورک 1.4 درصد کاهش یافت و به ازای هر پوند 4.6360 دلار (هر تن 10199 دلار) رسید.
بیشترین معامله قرارداد مس در ماه نوامبر در بورس آتی شانگهای با 3.2 درصد کاهش به 72،910 یوان (11،406.80 دلار) در هر تن رسید. قیمت روی نیز 6.8 درصد کاهش یافت و به 25320 یوان در هر تن (3،962.44 دلار) رسید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *