گزارش روز بازار جهانی | 26 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 26 مهر 1400

آلومینیوم

بازار جهانی پایین دست آلومینیوم در هفته جاری بی صدا مانده است. تعلیق تولیدات آلومینیوم تأثیر مخربی بر زنجیره ارزش آلومینیوم اتحادیه اروپا خواهد داشت. ده ها هزار شغل اتحادیه اروپا و سرمایه گذاری های اتحادیه اروپا در کربن زدایی و بازیافت در معرض خطر هستند.
کودتای کشور گینه، که غنی از بوکسیت است، در اوایل سپتامبر باعث ایجاد نگرانی در بازار مبنی بر کمبود مواد اولیه شد. بیشترین قرارداد آلومینیومی بورس فلزات شانگهای به 24000 یوان در هر تن رسید. در 30 سپتامبر، بیشترین معاملات آتی بورس فلزات شانگهای آلومینیوم با 22،405 یوان به ازای هر تن به پایان رسید که 10.54 درصد بیشتر از ماه قبل بود.
انجمن آلومینیوم رئیس جمهور هند، بر تأثیر شدید کمبود زغال سنگ که در صنایع ایجاد شده است، تأکید کرد. با توجه به بازار فلزات شانگهای، موجودی شمش آلومینیوم در چین هفته ای 7400 تن در پنج منطقه اصلی مصرف کننده افزایش یافته است. بنابراین ، موجودی ها در روز پنجشنبه 14 اکتبر به 184،400 تن رسید.

زغال سنگ

معاملات آتی زغال سنگ و کک چین روز دوشنبه حدود 9 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید، زیرا عرضه همچنان محدود است، اگرچه پکن تلاش خود را برای افزایش تولید بیشتر کرده است.
معاملات آتی زغال سنگ کک در بورس کالای دالیان، برای تحویل در ماه ژانویه، 8.7 درصد افزایش یافت و به 3،858 یوان (599.23 دلار) در تن رسید.
معاملات آتی کک نیز با افزایش 9 درصدی به 4344 یوان در هر تن رسید.
لازم به ذکر است که قیمت کک عمدتا توسط مواد اولیه زغال سنگ پشتیبانی می شد.
داده ها نشان می دهد تولید کک ماه گذشته 9.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به 37.18 میلیون تن رسیده است.
بر اساس داده های اداره ملی آمار، تولید زغال سنگ چین در ماه سپتامبر به 334.1 میلیون تن رسیده است، در حالی که در ماه اوت 335.24 میلیون تن بود و سالانه 0.9 درصد کاهش داشته است.
معاملات آتی سنگ آهن در بورس دالیان با 1.2 درصد کاهش به 719 یوان در تن رسید.
قیمت سنگ آهن با 62 درصد آهن برای تحویل به چین روز جمعه 2 تا 123 دلار در هر تن افزایش یافت.
قیمت فولاد در بورس آتی شانگهای افزایش یافت. و میلگرد فولادی ساختمانی 0.4 درصد افزایش یافت و به 5490 یوان در تن رسید. کویل های نورد گرم، مورد استفاده در بخش تولید نیز، 0.8 درصد افزایش یافت و به 5747 یوان در هر تن رسید.
معاملات آتی فولاد ضد زنگ شانگهای، برای تحویل در ماه نوامبر ، 1.1 درصد افزایش یافت و به 20735 یوان در تن رسید.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

فولاد

تولید روزانه فولاد خام چین در ماه سپتامبر به پایین ترین سطح از دسامبر 2018 رسید، زیرا قطع برق در بسیاری از کشور و محدودیت های محیطی باعث کند شدن فعالیت کارخانه شده است.
چین در ماه گذشته 73.75 میلیون تن فلز تولید کرده، در حالی که داده های اداره ملی آمار در روز دوشنبه نشان داد 83.24 میلیون تن در ماه اوت تولید شده است. این میزان نسبت به ماه مشابه سال قبل 21.2 درصد کاهش یافته است.
متوسط تولید روزانه فولاد خام چین در ماه سپتامبر 2.46 میلیون تن بود که 8.6 درصد از متوسط تولید در ماه اوت کاهش یافته است.
تولیدات صنعتی در چین اخیراً به دلیل سهمیه بندی برق ناشی از کمبود زغال سنگ ، که بر بخش هایی مانند فولاد و آلومینیوم تأثیر گذاشته است، کاهش یافته است.
وزارت صنعت و وزارت محیط زیست هفته گذشته با صدور بیانیه ای از کارخانه های بیشتری در شمال چین، خواستند تا از 15 نوامبر تا پایان سال 2021 این محدودیت ها را حفظ کنند.
علاوه بر این، از 1 ژانویه 2022 ، تا 15 مارس ، کارخانه ها باید حداقل 30 درصد از تولید 2021 خود را کاهش دهند تا آلودگی هوا کاهش یابد.

طلا

قیمت طلا روز دوشنبه تقریبا ثابت بود. هر دو بازده اوراق قرضه ایالات متحده و دلار نیز افزایش یافت و بر شمش بیشتر فشار آورد.
هر اونس طلا پس از کاهش 1.6 درصدی در روز جمعه ، کمی تغییر کرد و به 1768.06 دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلا در ایالات متحده نیز در 1767.80 دلار ثابت ماند.
فشارهای قیمتی در سراسر جهان تنها شرایط را برای بانک های مرکزی به منظور تشدید سیاست های پولی افزایش می دهد که این برای طلا خوب نیست و باید با گذشت زمان روند نزولی داشته باشد.
دلار نیز تقویت شد و باعث شد طلا برای خریداران دیگر ارزها گران شود.
سرمایه گذاران همچنین داده هایی را نشان می دهند که نشان می دهد رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم کندتر از حد انتظار بوده و قطعی برق و محدودیت عرضه به کارخانه ها آسیب رسانده است.
این محدودیت عرضه برای رشد صنایع مضر هستند و همچنین تورم را تحت فشار قرار می دهند، اما بازارها نشان می دهند که بانک های مرکزی ریسک تورم را در اولویت قرار می دهند و احتمالاً سیاست ها را سخت تر می کنند.
طلا اغلب به عنوان یک پرچین تورمی در نظر گرفته می شود، اگرچه کاهش محرک و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می شود و هزینه فرصت نگهداری شمش های بدون بازده را افزایش می دهد.
SPDR Gold Trust GOLD به عنوان بزرگترین صندوق قابل معامله با طلا در جهان، دارایی های آن 0.3درصد از 982.72 تن به 980.1 تن کاهش یافته است.
در سایر فلزات نقره 0.1 درصد افزایش یافت و به 23.31 دلار در هر اونس رسید ، در حالی که پلاتین با 0.4 درصد کاهش به 1050.76 دلار و پالادیوم با 0.4 درصد کاهش به 2063.55 دلار رسید.

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید، زیرا افزایش تقاضا درپی بهبودی بعد از همه گیری کرونا ، و تمایل تولیدکنندگان برق به تغییر سوخت مورد نیاز از گاز و زغال سنگ به نفت کوره و گازوئیل افزایش یافته است.
بهای معاملات آتی نفت برنت با 87 سنت معادل یک درصد افزایش به 85.73 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اکتبر 2018 است.
قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 1.12 دلار معادل 1.4 درصد افزایش به 83.40 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از اکتبر 2014 است.
هر دو قرارداد هفته گذشته حداقل 3 درصد افزایش یافت.
کاهش محدودیت ها در سراسر جهان نیز به بهبود مصرف سوخت کمک خواهد کرد.
لازم به ذکر است که تغییر گاز به نفت به تنهایی برای تولید برق می تواند تقاضا را تا 450 هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم افزایش دهد.
با این حال، عرضه می تواند از ایالات متحده افزایش یابد، چراکه که شرکت های انرژی هفته گذشته سکوهای نفت و گاز طبیعی را برای ششمین هفته متوالی اضافه کردند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *