گزارش روز بازار جهانی | 18 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 18 مهر 1400

کارگزاری بورس دنیای نوین

طلا

قیمت طلا در روز جمعه با کاهش اندک دلار افزایش یافت، در حالی که سرمایه گذاران بر داده های بازار کار ایالات متحده تمرکز کردند، این برنامه، برنامه فدرال رزرو برای کاهش محرک های پولی محسوب می شود.

هر اونس طلای خالص 0.4 درصد افزایش یافت و به 1762 دلار و 49 سنت در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی طلای آمریکا با 0.2 درصد افزایش به 1762 دلار و 60 سنت رسید.
دلار کاهش یافت و جذابیت طلا را برای کسانی که ارزهای دیگری در اختیار دارند را افزایش داد.

اگر داده های دلار و بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به سمت بالا حرکت کنند، طلا بازهم نزولی میگردد زیرا امن ترین دارایی در زمان کاهش خرید دارایی ها همان دلار است و کامودیتی ها و طلا تحت فشار فروش در کوتاه مدت قرار خواهند گرفت.
پیش بینی میشد که میزان اشتغال بخش غیرکشاورزی در ماه سپتامبر 490 هزار شغل افزایش یابد اما این دیتا با عدد 194 هزار شغل منتشر گردید و باعث ضعف در ارزش دلار شد.

با این حال ، برخی تحلیلگران چشم انداز کوتاه مدتی طلا را نزولی می دانند ، زیرا فدرال رزرو ممکن است در نهایت بدون توجه به نرخ بهره، آن را افزایش دهد.
در 3 ماه آینده کاهش محرک و افزایش نرخ بهره ، بازدهی اوراق قرضه را افزایش می دهد و به افزایش هزینه های نگهداری شمش به عنوان دارایی تبدیل می شود که سودی برای سرمایه گذاران این حوزه نخواهد داشت.
در سایر فلزات، نقره خالص 0.1 درصد کاهش یافت و به 22.57 دلار در هر اونس رسید.
پلاتین نیز با 2.6 درصد افزایش به 1004.81 دلار و پالادیوم با 4 درصد افزایش به 2.038.12 دلار رسید.

زغال سنگ

هند استفاده از سوخت زیستی (ضایعات کشاورزی) را در برخی نیروگاه های حرارتی زغال سنگ اجباری کرده است تا آلودگی هوا را با استفاده از ضایعات کشاورزی که در غیر این صورت توسط کشاورزان برای تولید برق سوزانده می شود، کاهش دهد.
این سیاست فدرال در اکتبر 2022 با الزام افزایش نسبت زیست توده به 7 درصد در مدت دو سال برای دو دسته نیروگاه به اجرا در خواهد آمد.
مقامات دهلی در ماه گذشته پیش از جشنواره دیوالی در ماه نوامبر برای جلوگیری از آلودگی هوا که سالانه باعث مرگ هزاران نفر می شود، دستور ممنوعیت ذخیره ، استفاده و فروش ترقه را در پایتخت هند صادر کردند.
وزیر ارشد دهلی روز شنبه بحران برق در پایتخت هند که به دلیل کمبود زغال سنگ رخ داده است و باعث قطع برق برخی از ایالت های شرقی و شمالی این کشور شده است، هشدار داد.
کمبود شدید زغال سنگ باعث کمبود عرضه در ایالت هایی مانند بیهار ، راجستان و جارخند شده است و ساکنان مناطق با قطع برق تا 14 ساعت در روز مواجه هستند.
بنابراین هند روز شنبه اعلام کرد که تامین گاز را برای فعال کردن دو نیروگاه در دهلی تسهیل می کند.
در هند ، بیش از نیمی از 135 نیروگاه زغال سنگ که 70 درصد برق این کشور را تأمین می کنند ، ذخیره سوخت آنها کمتر از سه روز است.
تقاضا برای نیروی صنعتی در هند نیز پس از موج دوم همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است و افزایش فعالیت های اقتصادی باعث افزایش مصرف زغال سنگ شده است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

ذرت

مکزیک ، زادگاه ذرت مدرن ، هرگز اجازه کشت ذرت GMO در مقیاس تجاری را نداده است ، اما برای چندین دهه اجازه داده است که این گونه را وارد کنند که به طور گسترده برای خوراک دام ها استفاده می شود.

بر اساس داده های شورای ملی مزرعه مکزیک (CNA)، تنظیم کننده بهداشت Cofepris مجوز انواع ذرت GMO جدید را که توسط غول داروسازی و محصولات کشاورزی مورد جستجو قرار گرفته بود ، رد کرد.

رئیس شورای ملی مزرعه مکزیک (CNA) اعلام کرد که واردکنندگان ذرت مکزیکی از سال آینده تأثیر رد این مجوز را احساس خواهند کرد.

در گذشته ، دولت مکزیک حدود 90 نوع ذرت GMO را برای واردات تأیید کرده بود ، از جمله 170 مورد تأیید دانه های GMO شامل پنبه و سویا بوده اند. اما در زمان رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ، که در اواخر سال 2018 به قدرت رسید ، هیچ دانه GMO توسط Cofepris تأیید نشده است.
سال گذشته ، مکزیک بیش از 16 میلیون تن ذرت از تأمین کنندگان ایالات متحده وارد کرد که تقریباً همه از انواع GMO تولید میشد.

لازم به ذکر است که با توجه به داده های رسمی وزارت کشاورزی تولید ذرت داخلی در شش ماهه نخست امسال بیش از 5 درصد کاهش یافته است.

سنگ آهن

مدیر اجرایی ریو تینتو روز پنجشنبه با وجود عدم اطمینان در گینه پس از کودتای ماه گذشته اعلام کرد که جهان برای توسعه ذخایر عظیم سنگ آهن، به سیماندو در گینه نیاز دارد.
سیماندو ، در گوشه جنوب شرقی گینه قرار دارد که به دلیل پیچیدگی و هزینه حمل سنگ معدن به ساحل ، دهه هاست که توسعه نیافته است.
کمبود برق در چین نیز این نگرانی را ایجاد کرده است که کوره های قوس الکتریکی پر مصرف که از ضایعات آهن برای تولید فولاد استفاده می کنند آسیب ببینند ، این بدان معناست که تولید فولاد بیشتر از طریق کوره های بلند صورت خواهد گرفت.

بیشترین معاملات سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان چین ، با 4.8 درصد افزایش در 762 یوان (118.13 دلار) در هر تن به پایان رسید.
سنگ آهن بورس سنگاپور در نوامبر نیز با 5.5 درصد افزایش به 123.90 دلار در هر تن رسید.
با اینحال چشم انداز تقاضای شدید برای فولاد و سنگ آهن همچنان پایین است.

مس

اقتصاد ایالات متحده ماه گذشته 194 هزار شغل ایجاد کرد که کمترین شغل در 9 ماه گذشته است، در حالی که پیش بینی اجماع 490 هزار شغل بود.

معامله گران می گویند شاخص دلار تضعیف شده است و معامله گران فلزات را در تنگنا قرار داده زیرا آنها در تلاش برای تعدیل موقعیت و خرید مجدد معاملات نزولی در قیمت های پایینتر بوده اند.
دلار پایین تر باعث می شود کالاهایی که با ارز آمریکایی قیمت گذاری می شوند برای خریداران با استفاده از سایر ارزها ارزان تر شود.

مس در بورس فلزات لندن 0.8درصد افزایش یافته و به 9355.50 دلار در هر تن رسیده است.
در سایر فلزات بورس فلزات لندن نیکل بزرگترین سود را به خود اختصاص داد و 5.2 درصد افزایش یافت و به 19،215 دلار در هر تن رسید.
روی نیز با افزایش 3.5 درصدی به 3157.50 دلار رسیده است. روی یکی از فلزاتی است که بیشترین تاثیر را از بحران قدرت چین میگیرد.
آلومینیوم بورس فلزات لندن با 0.7 درصد به 2967.50 دلار در هر تن رسیده ، سرب نیز 2.3٪ افزایش یافت و به 2223 دلار رسید و قلع 2.5٪ افزایش یافت و به 36.150 دلار رسید.

گاز طبیعی

قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا این هفته افزایش یافت ، زیرا چین خریدار برتر جهان با قطعی مستمر برق مواجه شد و موجودی کم در اروپا رقابت برای سوخت های پاکی همچون گاز طبیعی را افزایش داد.

متوسط قیمت گاز طبیعی مایع برای تحویل ماه نوامبر به شمال شرقی آسیا حدود 37 دلار برای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس تخمین زده شده است که تقریباً 16 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.
قیمت تحویل در ماه دسامبر نیز حدود 38 دلار برای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس تخمین زده شد.

کارخانه فرآوری گاز آمور که از شرق روسیه به چین واردات گاز دارد پس از آتش سوزی در روز جمعه، فعالیت خود را متوقف کرد.
این نیروگاه نقش مهمی در صادرات گاز از روسیه به چین دارد، و این درحالیست که کمبود برق، منجر به سهمیه بندی برق در سراسر چین شده است.

به گفته منابع، نرخ حمل و نقل این هفته افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در چند ماه اخیر رسیده است، زیرا افزایش تقاضای گاز طبیعی مایع، نیاز کشتی ها به جابجایی منابع را افزایش داده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *