گزارش روز بازار جهانی | 18 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 18 آبان 1400

نفت

قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش یافت زیرا نشانه‌های مثبت رشد اقتصاد جهانی از چشم‌انداز تقاضای انرژی حمایت می‌کرد و ایالات متحده گفت که در حال بررسی و رسیدگی به قیمت‌های بالا است.

قیمت هر بشکه نفت برنت با 71 سنت معادل 0.83 درصد افزایش به 83.44 دلار رسید. نفت آمریکا نیز پس از افت 3 درصدی در هفته گذشته با 68 سنت معادل 0.84 درصد افزایش به 81.95 دلار رسید. هر دو قرارداد در ابتدای تجارت بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافتند.
رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز شنبه از تصویب لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری که مدت ها به تعویق افتاده بود، که می تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت را تقویت کند، استقبال کرد.
تقاضای جهانی در حال حاضر از عرضه فراتر رفته است و دولت بایدن قادر به پاسخگویی به این تقاضا نیست.
بایدن از اوپک پلاس خواسته بود تا نفت خام بیشتری تولید کند و روز شنبه اعلام کرد که دولت او ابزارهای دیگری برای مقابله با قیمت های بالای نفت در اختیار دارد.
وزیر انرژی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی گزینه های خود برای رسیدگی به قیمت های بالای بنزین و گرمایش در ایالات متحده است، که برخی تحلیلگران می گویند ممکن است دولت به استفاده از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده دست بزند.

عربستان سعودی روز جمعه قیمت نفت خام خود را برای مشتریان آسیایی در ماه دسامبر افزایش داد که فراتر از انتظارات بازار بود.
به نظر می رسد تقاضای جهانی برای سوخت جت نیز افزایش یابد زیرا کشورهای بیشتری سفر هوایی را بدلیل کاهش محدودیت های کرونا ترجیح میدهند.

طلا

مدیر اجرایی جدید آنگلوگلد (AngloGold) روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد هزینه‌های استخراج طلای خود را طی دو تا سه سال آینده به سطحی نزدیک‌تر به رقبای جهانی خود کاهش دهد.
این شرکت معدنی که مقر آن در آفریقای جنوبی است و در سراسر آفریقا، استرالیا و آمریکای لاتین فعالیت دارد، ارزش بازار کمتری نسبت به برخی دیگر از شرکت‌های همتای خود دارد و هزینه‌های بالای تولید آن دلیل اصلی این نابرابری است.

هزینه پایدار این شرکت تقریباً یک چهارم بیشتر از رقبای درجه یک مانند Newmont Corp. و Barrick Gold است.
AngloGold در سال گذشته رکورد سود خود را ثبت کرد، بدهی خود را کاهش داد و سود سهام خود را افزایش داد و از مزایای بی سابقه قیمت طلا که در اوج همه گیری کرونا در اوج 2000 دلار در هر اونس به اوج خود رسید، بهره برد.

اما قیمت شمش از آن زمان به دلیل نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره و بهبود سلامت اقتصادها در سطح جهان، به تدریج کاهش یافته و به 1800 دلار رسیده است.
AngloGold بیش از نیمی از ارزش بازار خود را از آگوست سال گذشته از دست داده است و سهام آن بدترین عملکرد را در بین شرکت های طلای درجه یک داشته است.

عناصر کمیاب

داده های اداره کل گمرک در روز یکشنبه نشان داد صادرات عناصر کمیاب چین در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود از ماه مارس رسیده است.
صادرات گروه 17 ماده معدنی از چین که بزرگترین تولید کننده عناصر نادر و عناصر نادر خاکی جهان است، در ماه گذشته 4330.4 تن بود که نسبت به 3920.2 تن در سپتامبر افزایش داشته.
این رقم همچنین نسبت به اکتبر 2020، زمانی که تقاضای خارج از کشور در بحبوحه همه‌گیری کووید-19 کم بود، 89 درصد افزایش داشت.
صادرات در 10 ماهه اول سال 2021 با 39.4 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 39967.7 تن رسیده است.

مس

قیمت مس در روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا نگرانی ها در مورد تقاضا در چین با رشد صادرات قوی از این کشور خنثی شد.
مس برای تحویل در ماه دسامبر 1.6 درصد در بازار Comex در نیویورک افزایش یافت و به 4.41 دلار در هر پوند (9702 دلار در هر تن) رسید.
رشد صادرات چین پیش‌بینی‌ها را شکست، که با رونق تقاضای جهانی و کاهش رکود برق و بهبود زنجیره‌های تامینی که به دلیل همه‌گیری به شدت مختل شده‌اند، کمک کرد.
محموله های خروجی در ماه اکتبر نسبت به سال قبل 27.1 درصد افزایش داشته که کندتر از رشد 28.1 درصدی سپتامبر بود.
ذخایر مس در انبارهای ثبت شده بورس فلزات لندن از اواخر اوت به نصف کاهش یافته و به 115،525 تن رسیده است.

لیتیوم

گروه معدنی فرانسوی Eramet روز دوشنبه اعلام کرد که پروژه تولید لیتیوم در آرژانتین را از طریق مشارکت با گروه فولاد چینی Tsingshan راه اندازی خواهد کرد زیرا به دنبال توسعه مواد معدنی مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی است.
این شرکت دارای یک ذخیره بزرگ لیتیوم در آرژانتین است اما توسعه آن را در آوریل 2020 با همه گیری کرونا متوقف کرده بود.
توافق با Tsingshan شامل ساخت یک کارخانه پردازش لیتیوم از سه ماهه اول سال 2022 است که راه اندازی آن برای اوایل سال 2024 برنامه ریزی شده است.
این شرکت فرانسوی پروژه را با 50.1 درصد بهره کنترل خواهد کرد و مسئولیت مدیریت عملیاتی را حفظ خواهد کرد، در حالی که Tsinghan حدود 375 میلیون دلار از سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری مورد انتظار را تأمین مالی خواهد کرد و 49.9 درصد سود را به دست خواهد آورد.
این شرکت اعلام کرده بود اروپا به اندازه کافی در زنجیره تامین باتری سرمایه گذاری نمی کند و این گروه ممکن است مجبور شود به شرکای غیر اروپایی روی بیاورد.
این دو شرکت تولید سالانه 24000 تن کربنات لیتیوم را هدف قرار داده اند.
Eramet می تواند واحدهای فرآوری بیشتری را در آرژانتین برای استفاده از ذخایر بزرگ لیتیوم خود اضافه کند، با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضای سالانه جهانی برای این فلز تا سال 2030 به دلیل استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تا بیش از 2 میلیون تن افزایش یابد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *