گزارش روزانه بازار سرمایه (دوشنبه 2 تیر ماه 1399)

گزارش روزانه بازار سرمایه (دوشنبه 2 تیر ماه 1399)

شاخص بورس تهران امروز با رشد 40 هزار واحدی عدد 1 میلیون و 341 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با رشد 8 هزار واحدی به عدد 419 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 9 میلیارد سهم طی 1.5 میلیون داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 12405 میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 3.13 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

 بازار امروز با افزایش عرضه ها نسبت به روز معاملاتی قبل کار خود را آغاز نمود. رفته رفته از  شدت عرضه ها کاسته و بر شدت تقاضا افزوده شد. با اعلام خبر تعیین نرخ سیمان در هفته آینده اغلب نمادهای سیمانی تغییر روند را از صف فروش به درصد های مثبت تجربه کردند. همچنین شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در کنفرانس اطلاع رسانی خود خبر کاهش نرخ خوراک داد که این مهم بر شرکت های حوزه نفت و گاز تاثیر گذار بوده است لذا اغلب این شرکت ها در درصد های مثبت در معاملات امروز مورد معامله قرار گرفتند. دارایی های بانکی و بیمه ای دولت به صندوق واسطه گری مالی یکم انتقال یافت و همچنین سرمایه گذاری تامین اجتمالی به لیست حقوقی ها بانک ملت افزوده شد.

رشد این روزهای بازار سرمایه بیشتر تحت تاثیر دو عامل افزایش نرخ ارز و تجدید ارزیابی و دارایی ها شرکت ها می باشد که سبب تغییر در انتظارات نسبت به آینده بازار و نگاه به بازار سرمایه به عنوان یک جایگاه امن جهت حفظ ارزش پول شده است.

ارزش خالص معاملات بورس 12223 میلیارد تومان بوده است و ارزش صفوف خرید در پایان بازار 4117 میلیارد تومان می باشد. مادامیکه ارزش خالص معاملات همراه با صفوف خرید بیش از 9000 میلیارد باشد می توان انتظار بازار پویا و عدم ریزش شدید را از بازار داشت.

بازار در یک نگاه

شاخص کلشاخص هم وزنسود خالص(میلیارد تومان)
1.341.531419.314191.954
درصد رشد شاخص کلدرصد رشد شاخص هم وزندرصد رشد سود خالص
3.131.974.5
حجم معاملات(میلیارد سهم)ارزش معاملات(میلیارد تومان)ارزش بازار(میلیارد تومان)
9124055.007.443
P/EP/SP/B
26.365.5510.64

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهامحجم معاملات(میلیون)ارزش معاملات(میلیارد)قیمت پایانی(ریال)درصد تغییرات قیمتقیمت آخرین معامله(ریال)
خگستر1186653355104.65670
وبملت1673901233304.323660
وتجارت1347356126404.72670
فولاد2263061134904.913500

بلوک های مهم صورت گرفته در معاملات امروز

نام سهمحجم معاملات(میلیون)ارزش معاملات(میلیارد)قیمت معامله بلوک(ریال)قیمت اخرین معامله (ریال)
دماوند22721457800075074

بالاترین نوسانات قیمتی سهام در روز

نام سهامبالاترین قیمتپایین ترین قیمتدرصد تغییراتارزش معاملات(میلیارد تومان)ارزش بازار(میلیارد تومان
لبوتان816907391010125521
کدما47219042723010351408
وآذر14523013141010952702
سبزوار6316057147102033566

بیشترین درصد افزایش و بیشترین درصد کاهش قیمت در روز

بیشترین درصد افزایش و بیشترین درصد کاهش قیمت در روز

خکار: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص بهره برداری از خط تولید منیفولد پلاستیکی.

بخاور: بازگشایی پس از انتقال به بازار اول فرابورس.

بنیرو: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالانه.

کمنگنز: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالانه.

سیدکو: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالانه.

غشاذر: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت الف در خصوص تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات.

ولبهمن: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالانه.

معیار: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالانه.

نماد های تاثیر گذار بر شاخص کل بورس

نماد های تاثیر گذار بر شاخص کل بورس
تقسیم بندی بر مبنا ارزش معاملات شرکت می باشد و اعداد میزان تاثیر گذاری بر شاخص کل را نمایش می دهد.

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس در طی هفته

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس در طی هفته
ارزش خالص بورس و فرابورس از کسر ارزش معاملاتی صندوق ها، اوراق و معاملات بلوک از ارزش بورس و فرابورس بدست می آید.

مقایسه ارزش معاملات صف های خرید و فروش

مقایسه ارزش معاملات صف های خرید و فروش

مقایسه تعداد صف های خرید و فروش

مقایسه تعداد صف های خرید و فروش

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال:

  1. حسابرس افزایش سرمایه 22 درصدی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق(ثشرق) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی تایید کرد.
  2. شرکت صنعتی نیرومحرکه(خمحرکه) از فک رهن 22 فقره سند مالکیت ساختمان های رنگین کمان به ارزش 15 میلیارد تومان خبر داد.
  3. شرکت کیسون از انعقاد قرارداد طراحی، ساخت و تامین تجهیزات، اجرا و نصب و راه اندازی محوطه انباشت، برداشت و بارگیری ریلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به ارزش 303 میلیارد تومان خبر داد.
  4. حسابرس افزایش سرمایه 200 درصدی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش(تاپکیش) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی تایید کرد.
  5. شرکت تولیدات پتروشیمی قائن بصیر(شبصیر) از دستیابی به دانش فنی تولید MBSبه صورت بومی خبر داد.
  6. هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری البرز(والبر) افزایش سرمایه 52 درصدی از محل سود انباشته را تصویب کرد . 
  7. شرکت گروه صنعتی سدید(وسدید)  خبر از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.
  8. به منظور بررسی وضعیت  شرکت بورس اوراق بهادار تهران(بورس) این شرکت تا 15 تیر ماه تعلیق گرید.
  9. به منظور بررسی وضعیت  شرکت فرابورس ایران(فرابورس) این شرکت تا 15 تیر ماه تعلیق گرید.
  10. بر مبناي توافقنامه منعقده بين گروه مپنا، هلدينگ برق و انرژي صبا و شرکت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي مقرر گرديد گروه مپنا نسبت به احداث دو واحد نيروگاه گازي با ظرفيت 366 مگاوات در سايت خرم آباد اقدام و هزينه هاي ساخت از محل مطالبات هلدينگ برق و انرژي صبا به عنوان سرمايه گذار از شرکت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي تامين گردد.
  11. رئیس دانشگاه تهران گفت: سامانه معاملات بورسی که توسط متخصصان ایرانی طراحی شده، مراحل نهایی را می‌گذارند و بزودی آزمایش عملیاتی آن آغاز می‌شود.
  12. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل پرونده برای یک واحد متخلف تولید تایر به ارزش ۱۱ میلیارد ریال خبر داد و اعلام کرد که تا تصمیم گیری نهایی بر اساس اسناد مالی شرکت‌های تولید تایر، آن‌ها مجاز هستند به طور علی الحساب ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.
  13. با انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه صادرات و صندوق نوآوری و شکوفایی، کاهش 6 درصدی سود تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان صادراتی صورت پذیرفت.
  14. معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته حمایتی از مستأجران شامل مبلغ وام حمایتی و مکانیزم پرداختی آماده است و روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری بررسی و تصویب می‌شود.
  15. معاون سازمان خصوصی سازی گفت: اولویت اصلی خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، اصلاح ساختار مالی این ۲ باشگاه است.
  16. 16.          16.4 درصد از سهام شرکت پالایش نفت تبریز(شبریز) به صورت یکجا و نقد با قیمت پایه هر سهم 2953 تومان در تاریخ 30 تیر ماه از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار می گردد.
  17. 17.          7.8 درصد از سهام شرکت کشت و صنعت چین چین(غچین) با قیمت پایه هر سهم 10 هزار تومان از طرف شرکت به پخش واگذار می کردد.
  18. دکتر حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود گفت: پاسخگویی و شفافیت از اولین اولویت های سازمان بورس و اوراق بهادار است. فراموش نکنیم که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر متولی شفافیت بازار سرمایه است، بنابراین خود این نهاد باید پاسخگو باشد و شفاف عمل کند. وی در خصوص آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه اظهار داشت:  سال ۹۸ به میزان ۳۰‌ هزار میلیارد تومان وارد این بازار شد که در ۳ ماه ابتدایی امسال این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تعداد کدهای معاملاتی در سال ۹۸ به میزان ۸۲۰ هزار کد معاملاتی بوده و این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ این عدد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد معاملاتی رسیده است. در سال ۹۸ دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کردند که در سال ۹۹ به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده که بیش از ۶ میلیون نفر احراز هویت هم شده است.
  19. مدیرعامل فرابورس خبر داد: اصلاح قواعد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در دستور کار فرابورس ایران
  20. رضا مسرور، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد: شرکت دالاهو را که یکی از مهمترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق فولاد است، بعد از تغییر نام وارد بورس میکند. یکی دیگر از شرکت‌هایی که برای ورود به بورس برای آن برنامه‌ریزی شده، شرکت «سنگ آهن مرکزی ایران» با حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی است که از دید مدیران صندوق بازنشستگی زمان تقریبی برای ورود آن به بورس شهریور اعلام شد. دو شرکت «معادن اسفندقه» و شرکت «زغال سنگ کرمان» هم در برنامه کاری صندوق وجود دارد که به مرور و با طی روال کار، وارد بورس میشوند.
  21. مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام خدمت شما
    ممنون از تحلیل های عالی و آموزش های خوبتون
    یه سوال که شاید ارتباطی با این موضوع نداره اینکه به عنوان مثال برای یک صندوق سهامی مثل توسعه تعاون هم مثل صندوق های درآمد ثابت سود ها به صورت دوره ای و ماهیانه محاسبه و به حساب واریز میشه و قیمت صدور و ابطال به مبلغ پایه بر میگرده یا شرایط فرق داره؟؟؟

    • سلام دوست عزیز… صندوقهای سهامی معمولا پرداخت سود ندارند و فقط قیمت واحدهاشون افزایش پیدا میکنه.