گزارش بازدهی بورس در چهار ماه ابتدای سال 1399

گزارش بازدهی بورس در چهار ماه ابتدای سال 1399

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 99 تا کنون رشدی نزدیک به 275 درصد را تجربه کرده است. رشدی که توجه بیشتر افراد را به این بازار جلب کرده است.  فراز و فرود نمادهای بورسی الزاماً مانند هم نبوده و بسته به نوع فعالیت و نوع عملکرد میزان بازدهی سرمایه گذاری در شرکتهای مختلف متفاوت بوده است

در 4 ماهه نخست سال 99 کارخانجات تولیدی شهید قندی با 2420 درصد، فرآوردهای نسوز پارس با 1959 درصد و بانک ملت با 1275 درصد بیشترین بازدهی و شرکتهای شیر پاستوریزه پگاه خراسان با 6 درصد، آسیا سیر ارس با 1- درصد و لیزینگ ایران با 13- درصد کمترین بازدهی را داشته اند.

انتظار سرمایه گذاران از فعالیت در بازارهای مالی می تواند سرمایه گذاری، حفظ سرمایه در مقابل تورم یا کسب درآمد و سود باشد. در گزارش خلاصه بازدهی شرکت های بورسی در 4ماهه ابتدای 99  پاره ای از اطلاعات تحلیل بنیادی به شکل زیر طبقه بندی شده و دراختیار علاقمندان قرار گرفته است.

برای دانلود این گزارش با فرمت PDF از لینک زیر استفاده نمایید:

گزارش بازدهی بورس (چهار ماهه ابتدای 1399)

پارامترهایی که در این گزارش بررسی شده است عبارتند از:

P/S

برابر است با نسبت تقسیم قیمت بازار (price) هر سهم به فروش (sale) سهم . در این پارامتر با بررس میزان فروش اعتقاد بر این است که رشد قوی فروش  شرکت عاملی موثر برای رشد قیمت سهام شرکت می باشد. بعنوان مثال اگر این عدد 8 باشد به این معنی است که قیمت هر سهم 8 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است طبیعتاً پایین تر بودن این عدد بیانگر پایین تر بودن نسبی قیمت سهم خواهد بود.

P/E

یکی از پارامترهای قدیمی و پرکاربرد در بازار سرمایه بوده، از تقسیم قیمت روز سهم بر سود حاصل شده از عملیات شرکت بدست می آید. به پارامتر P/E نرخ بازگشت سرمایه نیز می گویند و میزان انتظار سود سرمایه گذاران از مبلغ سرمایه گذاری شده را نشان می دهد. این پارامتر صرفا با شرکتهای مشابه در یک گروه صنعت قابل مقایسه است و پایین تر بودن آن (در اعداد مثبت) می توان نشانه ای از سود سازتر بودن یا پایین تر بودن قیمت سهام نسبت به نرخ سود اطلاق شود. زیانده بودن شرکت منجر به منفی شدن این پارامتر شده و دراینحالت از منظر فوق قابل بررسی نخواهد بود.

P/B

نسبت P/B برابر است با حاصل تقسیم ارزش بازار یک سهم(Price) به ارزش دفتری آن (Book value). ارزش دفتری هر سهم عبارت است از حاصل تقسیم ارزش ویژه (مجموع حقوق صاحبان سهام) یک شـرکت بـه تعداد سهام آن‌ که نشان‌دهنده ارزش تاریخی(ترازنامه‌ای) شرکت است. از طرفی ارزش بازار انعکاسی از انتظارات سهامداران از وضعیت آتی شرکت است.در حقیقت نسبت قیمت به ارزش دفتری طرز تفکر و انتظارات سهامداران نسبت به عملکرد گذشته و دورنمای آتی شرکت را بیان می‌کند.

مقایسه هر شرکت در گروه صنعت و بررسی و مقایسه های پارامترهای تحلیل بنیادی می تواند چشم اندازی روشن از عملکرد شرکتهای بورسی ارائه داده و کمک قابل توجهی به تصمیم گیران فعالان بازار سرمایه ارائه دهد.

همانطور که می دانید تصمیم گیری برای سرمایه گذاری به بررسی همه جانبه و پارامترهای مختلف نیاز داشته و نباید صرفاً متکی بر بررسی یک پارامتر باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *