گزارش بازدهی بورس در مرداد ماه 1399

گزارش بازدهی بورس در مرداد ماه 1399

بعد از رشد قابل توجه بورس تهران در ماههای ابتدای سال 99، در مرداد ماه 99 شاخص بورس کاهشی نزدیک به 8 درصد و شاخص فرابورس حدود 3.8 درصد کاهش را تجربه نمود. در این بازه زمانی وضعیت بازدهی سهام همه شرکتها یکسان نبوده و میزان بازده در شرکتهای مختلف متفاوت بوده است.

در مرداد 99 سرمایه گذاری پویا با 173 درصد و مجتمع لاستیک یزد با 154 درصد بیشترین بازده را داشته اند این نمادها جزو عرضه اولیه های سال 99 بوده اند در مجموع 266 شرکت (حدود 40% از بازار) بازدهی مثبت و 394 شرکت (معادل 59% از بازار) بازده منفی داشته اند. بیشترین کاهش قیمت مربوط به شرکت قطعات اتومبیل ایران (46%-)، الکتریک خودرو شرق (43%-) و نیرو محرکه (42%-) بوده است.

اگر شرکتها را از منظر گروه صنعت بررسی نماییم ، گروه وسایل ارتباطی با 49% ، محصولات چرمی با 41% و مخابرات با 39% بالاترین رشد قیمت و گروه صنعت استخراج سایر معادن با 31%- ضعیف ترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

انتظار سرمایه گذاران از فعالیت در بازارهای مالی می تواند سرمایه گذاری، حفظ سرمایه در مقابل تورم یا کسب درآمد و بدست آوردن سود باشد. در گزارش خلاصه بازدهی شرکت های بورسی در مرداد 99  پاره ای از اطلاعات تحلیل بنیادی به شکل زیر طبقه بندی شده و دراختیار علاقمندان قرار گرفته است.


پارامترهایی که بررسی شده است عبارتند از:

P/S

برابر است با نسبت تقسیم قیمت بازار (price) هر سهم به فروش (sale) سهم . در این پارامتر با بررس میزان فروش اعتقاد بر این است که رشد قوی فروش  شرکت عاملی موثر برای رشد قیمت سهام شرکت می باشد. بعنوان مثال اگر این عدد 8 باشد به این معنی است که قیمت هر سهم 8 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است طبیعتاً پایین تر بودن این عدد بیانگر پایین تر بودن نسبی قیمت سهم خواهد بود.

P/E

یکی از پارامترهای قدیمی و پرکاربرد در بازار سرمایه بوده، از تقسیم قیمت روز سهم بر سود حاصل شده از عملیات شرکت بدست می آید. به پارامتر P/E نرخ بازگشت سرمایه نیز می گویند و میزان انتظار سود سرمایه گذاران از مبلغ سرمایه گذاری شده را نشان می دهد. این پارامتر صرفا با شرکتهای مشابه در یک گروه صنعت قابل مقایسه است و پایین تر بودن آن (در اعداد مثبت) می توان نشانه ای از سود سازتر بودن یا پایین تر بودن قیمت سهام نسبت به نرخ سود اطلاق شود. زیانده بودن شرکت منجر به منفی شدن این پارامتر شده و دراینحالت از منظر فوق قابل بررسی نخواهد بود.

P/B

نسبت P/B برابر است با حاصل تقسیم ارزش بازار یک سهم (Price) به ارزش دفتری آن (Book value)

ارزش دفتری هر سهم عبارت است از حاصل تقسیم ارزش ویژه (مجموع حقوق صاحبان سهام) یک شـرکت بـه تعداد سهام آن‌ که نشان‌دهنده ارزش تاریخی(ترازنامه‌ای) شرکت است. از طرفی ارزش بازار انعکاسی از انتظارات سهامداران از وضعیت آتی شرکت است. در حقیقت نسبت قیمت به ارزش دفتری طرز تفکر و انتظارات سهامداران نسبت به عملکرد گذشته و دورنمای آتی شرکت را بیان می‌کند.


مقایسه هر شرکت در گروه صنعت و بررسی و مقایسه های پارامترهای تحلیل بنیادی می تواند چشم اندازی روشن از عملکرد شرکتهای بورسی ارائه داده و کمک قابل توجهی به تصمیم گیران فعالان بازار سرمایه ارائه دهد.

همانطور که می دانید تصمیم گیری برای سرمایه گذاری به بررسی همه جانبه و پارامترهای مختلف نیاز داشته و با بررسی پارامترهای مختلف ارزش گذاری می توان تصمیمات بهتری اتخاذ نمود.

این گزارش را با فرمت PDF از لینک زیر دانلود نمایید:

گزارش بازدهی بورس (مرداد ماه 1399)

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • بسیار عالی ولی اگر بشه که دال سیگنال جای باشه واسه خریدو فروش خوبه