تعادل در بازار فولاد و سنگ آهن و افت گاز طبیعی

تعادل در بازار فولاد و سنگ آهن و افت گاز طبیعی

فولاد

مشکلات بدهی در بخش توسعه دهنده املاک بزرگ چینی اکنون به بخش فولاد سرایت کرده و شروع به سرایت به دیگر بخش های حیاتی دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز کرده است.

در حال حاضر، به دلیل کاهش تقاضای فعالیت‌های ساختمانی که بیش از نیمی از مصرف فولاد را تشکیل می‌دهد، قیمت فولاد نسبت به بالاترین رکورد خود در اوایل سال جاری کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت سهام فولادسازان نیز آسیب دیده است.

حساسیت شدید فولاد به افت و خیزها در ساخت و ساز و تولید، آن را به یک زنگ خطر برای اقتصاد چین تبدیل می کند که از سه ماهه دوم شروع به کاهش کرده است.  معمولاً محصولات فولادی در زمستان با قیمت‌های نسبتاً پایین‌تر ذخیره میشود و پس از تعطیلات سال جدید که مصرف از سر گرفته می‌شود، به فروش میرسد.

انتظار می رود تقاضا برای خانه ها در سال 2022 کاهش بیشتری پیدا کند و به تولیدکنندگان پایین دستی محصولات خانگی ضربه بزند.

تولید سیمان، یکی دیگر از مصالح ساختمانی، برای سپتامبر تا نوامبر سالانه حدود 16 درصد کاهش داشت و در مقایسه با مدت مشابه بین سال‌های 2017 و 2019 کمتر بود.

تولیدکنندگان فولاد از جمله بهترین عملکردها در کل اقتصاد چین در سه فصل اول سال 2021 بودند، به طوری که 28 کارخانه بزرگ فهرست شده چین بیش از 106 میلیارد یوان (16.61 میلیارد دلار) سود خالص به دست آوردند که 174 درصد نسبت به سال قبل و 129 درصد افزایش داشت. اما دوران رونق در بخش فولاد به پایان رسیده است. افتی که صنعت ساخت و ساز بزرگ چین را تحت تاثیر قرار داده است باعث کاهش تاریخی فعالیت های ساختمانی در سراسر این کشور شده است.

سنگ آهن

سنگ آهن با 63.5 درصد آهن برای تحویل در تیانجین (استانی در چین) حدود 110 دلار در هر متریک تن معامله شد که به بالاترین سطح از 27 اکتبر رسیده است که به کمک انتظارات برای افزایش تولید فولاد در دسامبر و ثبات در بخش املاک چین کمک کرد. همچنین، با حفظ قیمت ها، داده ها نشان داد که واردات سنگ آهن چین در نوامبر به بالاترین حد خود در 16 ماه گذشته رسید و تولید صنعتی 3.8 درصد نسبت به ماه اکتبر افزایش یافته و بالاتر از انتظارات بازار بوده است.

قیمت‌ها باید همچنان به رشد خود ادامه دهند زیرا شرکت‌های فولادی چینی قصد دارند تولید خود را برای بقیه سال پس از رعایت یک سری محدودیت‌های سخت‌گیرانه اعمال‌شده توسط دولت در چند ماه گذشته افزایش دهند، که همراه با تقاضای ضعیف، قیمت ها را تحت تأثیر قرار داد.

کربن

قیمت مجوزهای کربن اتحادیه اروپا در روز جمعه به 77.2 یورو کاهش یافت و از بالاترین رکورد تاریخ 90.75 یورو در 8 دسامبر تقریباً 15 درصد کاهش یافته و بیشتر افزایش های این ماه را از بین برد. بحران مداوم گاز طبیعی در اروپا، شرکت‌های برق را بر آن داشته است تا به زغال سنگ ارزان‌تر روی بیاورند، اگرچه احتراق آن گازهای گلخانه‌ای بیشتری را آزاد می‌کند و تقاضا برای مجوز کربن را تقویت می‌کند.

گاز

معاملات آتی گاز طبیعی ایالات متحده نزدیک به 3.6 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا معامله شد که به پایین‌ترین سطح از 16 جولای رسیده است زیرا پیش‌بینی‌های جدید آب‌وهوا به گرم‌تر از حد معمول شدن دما در دو هفته آینده اشاره می‌کند.

همچنین، داده‌های دولتی نشان داد که شرکت‌های آب و برق در هفته دوم دسامبر 88 میلیارد مکعب ذخیره‌سازی انجام داده اند، در حالی که پیش‌بینی‌های بازار 86 میلیارد فوت مکعب بود اما این ذخایر همچنان بسیار کمتر از میانگین پنج ساله 114 میلیارد مکعبی است.

با نگاهی به آینده، سرمایه گذاران انتظار دارند که دمای بالاتر از حد معمول زمستان به ذخایر اجازه دهد به سطوح ذخیره سازی بالاتر از حد میانگین برسد. قیمت‌های آتی گاز طبیعی آمریکا در 6 اکتبر به بالاترین حد دوازده سال گذشته یعنی 6.466 دلار افزایش یافت و قیمت‌های آتی آسیا و اروپا را دنبال کرد، قبل از اینکه افت کنونی 40 درصدی را تجربه کند، زیرا هر گونه نگرانی در مورد محدودیت عرضه در بازار گاز ایالات متحده عملاً به دنبال زمستانی گرم تر از حد معمول از بین رفته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *