نزول مجدد نفت و افزایش قیمت های جهانی طلا

نزول مجدد نفت و افزایش قیمت های جهانی طلا

نفت

قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت و در هفته نیز کاهش داشته زیرا افزایش موارد ابتلا به نوع جدید کرونا نگرانی‌ها مبنی بر اینکه محدودیت‌های جدید ممکن است به تقاضای سوخت ضربه بزند را افزایش داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 1.50 دلار معادل 2 درصد کاهش به 73.52 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 1.52 دلار معادل 2.1 درصد کاهش یافت و به 70.86 دلار در هر بشکه رسید. برنت در هفته 2.6 درصد کاهش یافت و WTI  1.3 درصد کاهش یافت.

در دانمارک، آفریقای جنوبی و بریتانیا، تعداد موارد نوع جدید کرونا هر دو روز یکبار دو برابر می شود. ، نخست وزیر دانمارک نیز روز جمعه اعلام کرد که دولت او محدودیت های جدیدی را برای محدود کردن شیوع این ویروس پیشنهاد خواهد کرد.

در ایالات متحده نیز گسترش سریع نوع Omicron باعث شده است که برخی از شرکت ها برنامه های خود را برای بازگرداندن کارگران به دفاتر متوقف کنند.

اوپک پلاس اعلام کرده است، در صورتی که تغییرات در چشم‌انداز تقاضا مستلزم بازنگری در برنامه‌های آن‌ها برای افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه باشد، می‌توانند قبل از نشست برنامه‌ریزی‌شده در ۴ ژانویه دیدار کنند.

تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده، که یکی از شاخص های اصلی تولید نفت است، در هفته گذشته افزایش یافت و نگرانی‌ها را در مورد مازاد عرضه احتمالی را برانگیخت. شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارش خود در روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های نفت و گاز، که نشان‌دهنده میزان تولید آتی نفت است، در هفته منتهی به 17 دسامبر با سه واحد افزایش به 579 عدد رسید.

علیرغم تهدیدهای Omicron برای تقاضا، گلدمن ساکس روز جمعه اعلام کرد که نوع جدید تاثیر محدودی بر تحرک یا تقاضای نفت داشته است و اضافه کرد که انتظار می‌رود مصرف نفت در سال‌های 2022 و 2023 به بالاترین حد خود برسد.

لیتیوم

موسسه تحقیقاتی چینی Antaike روز پنجشنبه اعلام کرد که تقاضای سرب ممکن است در سال 2022 افزایش یابد زیرا سازندگان باتری جایگزین های ارزان تری را برای لیتیوم انتخاب خواهند کرد.

باتری‌های سرب اسید معمولاً در اتومبیل‌های موتور احتراق داخلی استفاده می‌شوند و به طور پیوسته جایگاه خود را نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی که در بخش خودروهای الکتریکی رو به رشد (EV) مورد علاقه هستند، از دست داده‌اند.

تحلیلگر Antaike در کنفرانس سرب و روی چین اعلام کرد که قیمت سرب در نیمه دوم سال جاری بسیار تثبیت شد، اما برای لیتیوم بسیار سریع افزایش یافت.

قیمت کربنات لیتیوم با گرید مصرفی باتری در چین در سال جاری بیش از چهار برابر شده و به بالاترین حد خود یعنی 232500 یوان (36514 دلار) در هر تن بر اساس تقاضای احیا شده خودروهای برقی رسیده است.

در همین حال، سرب در بورس آتی شانگهای تنها 5 درصد افزایش یافته است که بدترین عملکرد بورس را به خود اختصاص داده است.

با این حال، انتظار می‌رود مازاد بازار جهانی سرب تصفیه‌شده در سال 2022 شاهد مازاد 95000 تنی باشد که به دلیل افزایش شدید تولید سرب ثانویه، از 19000 تن در سال جاری افزایش یافته است.

این مرکز تحقیقاتی اعلام کرد که بازار کنسانتره سرب نیز در سال آینده شاهد مازاد بیشتری خواهد بود و در مقایسه با 40،000 تن در سال 2021 به میزان 57000 تن خواهد رسید.

برای فلز روی نیز عرضه کنسانتره چینی می‌تواند در سال آینده از 57000 تن پیش‌بینی شده در سال 2021 به 43000 تن کاهش یابد و پروژه‌های معدنی دیرتر از موعد مقرر شروع به کار شوند.

داده ها نشان میدهد که مازاد روی تصفیه شده ممکن است به 100،000 تن در چین در سال آینده افزایش یابد.

اوره

شرکت سازنده کود نروژی یارا روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از افزایش قیمت کودهای تمام شده برای جبران افزایش قیمت گاز، بیشتر تولید آمونیاک اروپایی خود را دوباره به خط تولید رسانده است.

آمونیاک یک عنصر مهم در محصولات کشاورزی است که برای بارور کردن محصولات استفاده می شود، اما کاربردهای دیگر آن در مواد منفجره و برای تمیز کردن اگزوز موتورهای دیزل است.

این شرکت تولید آمونیاک را در تعدادی از سایت‌ها در اروپا از سپتامبر تا نوامبر به دنبال افزایش قیمت گاز طبیعی مورد استفاده در فرآیند تولید کاهش داد و تولید کلی خود را در منطقه تا 30 درصد کاهش داد.

تحلیلگران می گویند که قیمت کودها در سال جاری به شدت افزایش یافته است و این امر تولید محصولات کلیدی را در معرض خطر قرار می دهد و بر امنیت غذایی جهانی و ترس از تورم افزوده است.

سخنگوی یارا اعلام کرد که قیمت کود نیتروژن تمام شده در سه ماهه به سطحی رسیده است که شروع تولید برای آن ها سودآور بوده و علاوه بر این، قیمت جهانی آمونیاک نیز افزایش یافته است.

رقبای این شرکت از جمله CF Industries Holdings  نیز تولید خود را کاهش داده اند.

قیمت گاز عمده فروشی اروپا در سال جاری تا 700 درصد افزایش یافته است، زیرا تقاضا به سرعت پس از رکود همه گیری کرونا بهبود یافته است.

لازم به ذکر است که شرکت یارا ظرفیت تولید 8.5 میلیون تن آمونیاک در سال در سراسر جهان را دارد که 4.9 میلیون تن آن از اروپا می آید.

طلا

به دلیل تضعیف دلار و بازگشت تمرکز بر ریسک های تورمی پس از اقدامات بانک های مرکزی جهانی برای خروج از محرک های دوران همه گیری، طلا روز جمعه صعود کرد.

هر اونس طلا با 0.5 درصد افزایش به 1807.19 دلار رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با 0.6 درصد افزایش به 1809.70 دلار رسید. قیمت طلا در این هفته حدود 1.4 درصد افزایش یافته است.

با ارزان‌تر تمام شدن شمش برای خریداران خارج از کشور، شاخص دلار پس از رسیدن به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای در روز پنج‌شنبه، پس از اینکه فدرال رزرو اعلام کرد راه را برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری هموار می‌کند، کاهش پیدا کرد.

تحلیلگران گفتند که طلا علیرغم احتمال افزایش نرخ های بهره آمریکا که هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می دهد، افزایش یافت، زیرا چشم انداز افزایش نرخ قبل از اعلام فدرال رزرو توسط سرمایه گذاران پیش بینی و پیش خور شده بود.

در سایر فلزات  نقره با 0.6 درصد افزایش به 22.60 دلار در هر اونس و پالادیوم با 2.4 درصد افزایش به 1770.80 دلار رسید. پلاتین با 0.1 درصد کاهش به 935.48 دلار رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *