دلایل ریزش قیمت طلا و نفت در گزارش روز کامودیتی ها

دلایل ریزش قیمت طلا و نفت در گزارش روز کامودیتی ها
کارگزاری دنیای نوین

نفت

قیمت نفت در روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی کاهش یافت، زیرا انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه رشد عرضه از رشد تقاضا در سال آینده پیشی خواهد گرفت. افزایش موارد کووید-19 با ظهور نوع جدید کرونا باعث کاهش تقاضای جهانی برای نفت می‌شود و همزمان با افزایش تولید نفت خام، به‌ویژه در ایالات متحده، عرضه تا پایان سال آینده از تقاضا بیشتر خواهد شد.

 قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از کاهش 56 سنت در جلسه قبل، با 82 سنت معادل 1.2 درصد کاهش به 69.91 دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت نیز پس از کاهش 69 سنت در روز سه شنبه، 71 سنت معادل یک درصد کاهش یافت و به 72.99 دلار در هر بشکه رسید.

در مقابل، سازمان صادرکننده نفت اوپک روز دوشنبه پیش بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه اول سال 2022 را افزایش داد.

افزایش ارزش دلار آمریکا بر بازار تاثیر می گذارد که باعث می شود کالاهایی که بر اساس دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند برای سایر کشورها گران تر شوند. بازارها منتظر نتیجه نشست سیاست گذاری فدرال رزرو ایالات متحده در روز چهارشنبه برای نشانه هایی از زمان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هستند.در یکی دیگر از شاخص های نزولی، داده های صنعت نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته به اندازه مورد انتظار کاهش پیدا نکرده است.

داده های موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 10 دسامبر 815،000 بشکه کاهش یافت، در حالی انتظار میرفت 2.1 میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

با این حال، ذخایر میعانات در مقایسه با پیش‌بینی تحلیلگران برای افزایش 700 هزار بشکه‌ای، 1 میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر بنزین نیز 426 هزار بشکه افزایش یافت که تولید کمتر از حد انتظار بود.

زغال سنگ

تولید زغال سنگ چین در ماه نوامبر به رکورد بالایی رسید زیرا پکن از معدنچیان خواست تا تولید خود را افزایش دهند تا از تامین انرژی کافی در فصل زمستان اطمینان حاصل کنند.

داده های اداره ملی آمار روز چهارشنبه نشان داد چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده زغال سنگ جهان، ماه گذشته 370.84 میلیون تن سوخت فسیلی تولید کرده است. این در مقایسه با رکورد قبلی 357.09 میلیون تنی ثبت شده در اکتبر است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد افزایش داشته است.

دولت مرکزی بارها بر لزوم تضمین تامین انرژی از جمله زغال سنگ و گاز طبیعی برای گرمایش و تولید برق در فصل زمستان تاکید کرده است.

به دلیل تلاش پکن برای کاهش قیمت‌های بالای زغال‌سنگ و جلوگیری از تکرار بحران برق سراسری در ماه سپتامبر که عملیات صنعتی را مختل کرد و بر تورم کارخانه‌ها افزود، مقامات دستور داده‌اند که کارگران معدن زغال‌سنگ از ماه اکتبر با حداکثر ظرفیت کار کنند.

با این حال، قیمت‌های زغال‌سنگ با نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه سرکوب‌های اخیر در معادن غیرقانونی در بزرگترین منطقه تولید زغال‌سنگ چین می‌تواند توانایی این کشور برای افزایش تولید را محدود کند، اندکی افزایش یافته است.

فعال ترین قرارداد آتی زغال سنگ حرارتی نیز ثابت ماند و با 0.1 درصد افزایش به 717.8 یوان در هر تن رسید که کمتر از نیمی از رکوردی است که در اواسط اکتبر به ثبت رساند.

شکر

سازمان تجارت جهانی روز سه شنبه به نفع برزیل، استرالیا و گواتمالا در اختلافات تجاری آنها با هند بر سر یارانه شکر رای داد و از دهلی نو خواست تا با قوانین جهانی مطابقت داشته باشد.

تولیدکنندگان رقیب ادعا کردند که هند با ارائه حمایت های داخلی بیش از حد و یارانه های صادراتی برای شکر و نیشکر، قوانین سازمان تجارت جهانی را زیر پا گذاشته است.

لازم به ذکر است که هند پس از برزیل، دومین تولیدکننده بزرگ شکر در جهان است.

در گزارش سازمان تجارت جهانی آمده است که هند بیش از حداکثر 10 درصدی که در یک قرارداد جهانی کشاورزی مجاز است، از تولیدکنندگان نیشکر خود حمایت داخلی کرده است.

همچنین اعلام کرد که هند به کمیته سازمان تجارت جهانی در مورد یارانه های صادراتی شکر خود اطلاع نداده است و این امر نقض این توافق بین المللی است. وزارت بازرگانی و صنعت هند در بیانیه ای اعلام کرد که این گزارش غیرقابل قبول است و هیچ تاثیری بر سیاست های جاری شکر نخواهد داشت.

الوار

اختلالات بی‌سابقه حمل‌ونقل ناشی از سیل در بریتیش کلمبیا، قیمت‌های چوب را افزایش داده و درآمد بسیاری از تولیدکنندگان آمریکای شمالی را افزایش داده است، اما فشار جدیدی را بر کارخانه‌های چوب بری در این استان وارد کرده است که در تلاش برای عرضه چوب خود به بازار هستند.

قیمت الوار چوب نرم از اواسط نوامبر دو برابر شده است، پس از آن که خطوط جاده ای و راه آهن در سراسر بریتیش کلمبیا، که 16 درصد از عرضه آمریکای شمالی را تشکیل می دهد، با بارش های بی سابقه بارندگی مواجه شد.

حتی قبل از وقوع سیل، افزایش بی سابقه قیمت در سال 2021 باعث افزایش سود برای بسیاری از تولیدکنندگان چوب شد و زمینه ساز سالی قدرتمند برای این صنعت شد. به گفته تحلیلگران احتمالاً سال آینده شاهد تعداد بیش از حد معاملات در این حوزه خواهیم بود.

بر اساس داده ها، صنعت محصولات جنگلی و کاغذ آمریکای شمالی در سال 2021 معاملاتی به ارزش 10.2 میلیارد دلار داشته است که بالاترین رقم از سال 2018 است.

شرکت های West Fraser Timber  و Canfor که کارخانه های چوب بری و خمیر کاغذ هستند، به دلیل اختلال در حمل و نقل نیز تولید را کاهش دادند.

تعطیلی گسترده کارخانه های چوب بری در سال 2019 ظرفیت تولید بریتیش کلمبیا را 14 درصد کاهش داد و به حدود 12 میلیارد فوت رساند.

طلا

طلا تاکنون در مواجهه با بالاترین تورم ایالات متحده در تقریباً 30 سال گذشته نتوانسته رشد کند.

قیمت لحظه ای طلا در روز دوشنبه به 1786.94 دلار در هر اونس رسید که از اوج قیمتی اخیر 1876.90 دلاری که در 16 نوامبر به دست آورده بود، کاهش یافت.

کاهش نگرانی های مبنی بر نوع جدید گرونا باعث شد که طلا به کمتر از 1800 دلار در هر اونس کاهش یابد، در حالی که نگرانی های فزاینده ناشی از وقوع تورم در جهان کمترین تأثیر را بر قیمت داشته است.

افزایش ثروت در دو کشور پرجمعیت هند وچین، همراه با تمایل فرهنگی به فلز گرانبها، تقاضا را به حدی افزایش داد که چین و هند حدود نیمی از تقاضای فیزیکی جهانی را تشکیل می دهند.

نکته شایان ذکر این است که دو جهش عمده اخیر برای طلا بیشتر ناشی از ترس از یک بحران اقتصادی و مالی جهانی بود و به طور کامل به هیچ موضوع تورمی ربطی نداشت. برای اینکه تورم در تقویت طلا نقشی ایفا کند، احتمالاً باید بسیار بدتر باشد و برای یک دوره طولانی پایدار بماند.

نشانه های دلگرم کننده ای در بازار فیزیکی وجود دارد که چین و هند تقاضای مصرف کننده را افزایش می دهند. داده های شورای جهانی طلا نشان می دهد مصرف کنندگان چینی در سه ماهه سوم 221.5 تن طلا خریده اند که 26 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2020 افزایش داشته است، در حالی که تقاضای مصرف کننده هند با 47 درصد افزایش به 139.1 تن رسیده است.

همچنین شایان ذکر است که امسال SPDR Gold Trust به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری، روند کاهشی داشته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *