تعادل در بازار جهانی زغال سنگ و مس

تعادل در بازار جهانی زغال سنگ و مس

زغال سنگ

به نظر می رسد چین و هند تا حد زیادی مشکلات عرضه زغال سنگ داخلی خود را حل کرده اند، اما موفقیت آنها در افزایش تولید هنوز به طور کامل در قیمت های شاخص آسیا منعکس نشده است.

این دو کشور آسیایی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و واردکنندگان زغال‌سنگ در جهان هستند و پویایی داخلی آن‌ها بازار جهانی را برای سوخت های آلاینده هدایت می‌کند.

هر دو در ماه‌های اخیر با تولید ناکافی داخلی دست و پنجه نرم کرده بودند، چین در نتیجه سیاست‌های دولت که برخی از معادن را به دلایل ایمنی بیکار کرد، در حالی که تولید و حمل و نقل زغال سنگ هند تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفت.

به نظر می‌رسد بحران عرضه داخلی در هر دو کشور مربوط به گذشته باشد و تولید زغال سنگ چین با 357.09 میلیون تن در ماه اکتبر بالاترین میزان در بیش از 6 سال گذشته بوده است.

هند همچنین توانسته است تولید زغال سنگ را افزایش دهد، با داده های دولتی اولیه که تولید نوامبر را 67.84 میلیون تن نشان می دهد که 10.4 درصد نسبت به 61.47 میلیون در ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

کاهش کمبودهای داخلی در چین تأثیر قابل توجهی بر قیمت ها داشته است، به طوری که معاملات آتی در بورس کالای ژنگژو با 685.6 یوان (107.63 دلار) در هر تن در 10 دسامبر، کاهش 63 درصدی نسبت به بالاترین رکورد 1848 یوان در 19 اکتبر داشته است.

زغال سنگ اندونزی با عیار پایین نیز از بالاترین رکورد کاهش یافته است، به طوری که عیار 4200 کیلوکالری در هر کیلوگرم در هفته گذشته به 65.94 دلار در تن خاتمه یافت که نسبت به رکورد 143.14 دلار در هفته منتهی به 15 اکتبر 53.9 درصد کاهش داشت.

صادرات به چین از 19.77 میلیون تن در ماه اکتبر به 14.5 میلیون تن در نوامبر کاهش یافت، و صادرات به هند 3.55 میلیون تن بود که نسبت به اکتبر 4.99 میلیون تن کمتر بود.

استرالیا در ماه نوامبر 8.58 میلیون تن به بزرگترین مشتری خود ژاپن صادر کرد که نسبت به اوج 10.29 میلیون تن در اکتبر کاهش داشت، در حالی که خریدار شماره دو یعنی هند شاهد صادرات 3.25 میلیون تن استرالیا در نوامبر بود که از اوج 7.34 میلیون در اکتبر کاهش داشته است.

مس

قیمت مس لندن که اغلب به‌عنوان معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد جهانی استفاده می‌شود، روز دوشنبه افزایش یافت زیرا اشتهای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک‌تر همچنان بالا بود.

قراردادهای مس تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.3 درصد افزایش به 9538 دلار در هر تن رسید، در حالی که پرمعامله ترین قرارداد مس ژانویه در بورس آتی شانگهای با 0.2 درصد افزایش به 69520 یوان (10927.55 دلار) در هر تن رسید.

بازار سهام آسیایی در حالی افزایش یافت که سرمایه گذاران به ظاهر مطمئن بودند که بازارها می توانند هر آنچه که از میزبانی جلسات بانک مرکزی در این هفته حاصل می شود، از جمله پایان احتمالی زودهنگام محرک های اقتصادی ایالات متحده را تحمل کنند. انتظار می رود بانک مرکزی ایالات متحده که قرار است در 14 تا 15 دسامبر تشکیل جلسه دهد، به طور گسترده ای از کاهش سریع برنامه خرید دارایی خود و شروع زودهنگام افزایش نرخ بهره خبر دهد.

همچنین بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و بانک ژاپن جلسه دارند. در همین حال، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به 78،300 تن افزایش یافت که بالاترین میزان در بیش از دو ماه گذشته بود، اما همچنان نسبت به اوج 238،725 تنی آگوست 67 درصد کاهش داشته است.

کارخانه‌های بزرگ ذوب مس چین نیز در ماه نوامبر تولید خود را 1.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش دادند، زیرا تولیدکنندگان کمتری تعمیر و نگهداری انجام دادند و کمبود تامین برق برطرف شده است.

نفت

بهای معاملات آتی برنت پس از 1 درصد افزایش در روز جمعه، با 53 سنت معادل 0.7 درصد افزایش به 75.68 دلار در هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز پس از یک درصد افزایش در جلسه قبل، با 69 سنت معادل 1.0 درصد افزایش به 72.36 دلار در هر بشکه رسید. همچنین با کاهش تهدید نوع جدید کرونا، احساسات بازار بهبود یافته است؛چراکه دانشمندان آفریقای جنوبی هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه نوع Omicron باعث بیماری شدیدتر می شود، نمی بینند.

با این حال، سرمایه گذاران نسبت به انتشار هماهنگ شده ذخایر نفت خام توسط کشورهای مصرف کننده نفت و همچنین تنش بین روسیه و اوکراین محتاطانه عمل کردند.

وزارت انرژی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که به عنوان بخشی از برنامه قبلی برای کاهش قیمت بنزین، 18 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خود را در 17 دسامبر به فروش خواهد رساند.

سنگ آهن

معاملات آتی سنگ آهن برای تحویل در ماه مه 2021 با 5.0 درصد افزایش به 671 یوان (105.46 دلار) در هر تن در اوایل صبح دوشنبه در اروپا رسید.

مقامات چینی آمادگی خود را برای استفاده از ابزارهای سیاست پولی و مالی برای تثبیت دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2022 نشان دادند.

با این حال، باید توجه داشت که قیمت‌های لحظه‌ای چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است و دلیل آن را می توان به احساسات محتاطانه بازار در آستانه نشست سیاست پولی کلیدی این هفته توسط فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) مرتبط دانست.

معامله گران باید به اخبار پیرامون ویروس جدید و اخبار چین برای تعیین جهت بعدی مارکت قبل از جلسه فدرال رزرو توجه کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *