تعدیل قیمت گاز و تاثیر تحولات ایران بر قیمت های جهانی نفت

تعدیل قیمت گاز و تاثیر تحولات ایران بر قیمت های جهانی نفت

آخرین تحولات بازار کامودیتی ها در 24 ساعت گذشته را در اینجا بخوانید

نفت

پس از اینکه عربستان سعودی قیمت نفت خام خود را به آسیا و ایالات متحده افزایش داد و به نظر می‌رسد که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده است، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه فوریه با 1.69 دلار معادل 2.4 درصد افزایش به 71.57 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ژانویه به 67.92 دلار در هر بشکه رسید که 1.66 دلار معادل 2.5 درصد افزایش داشت.

عربستان سعودی روز یکشنبه قیمت رسمی فروش تمام گریدهای نفت خام فروخته شده به آسیا و ایالات متحده را تا 80 سنت نسبت به ماه قبل افزایش داد.

این افزایش قیمت ها علیرغم تصمیم هفته گذشته سازمان اوپک پلاس، برای ادامه افزایش عرضه به میزان 400 هزار بشکه در روز در ژانویه اجرا شد. پس از پایان مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده و ایران برای توافق هسته ای 2015 ایران در هفته گذشته، کاهش چشم انداز افزایش صادرات نفت ایران نیز موجب افزایش قیمت ها شد. مقامات اروپایی روز جمعه از خواسته های گسترده دولت جدید ایران ابراز نگرانی کردند. انتظار می‌رود مذاکرات اواسط هفته جاری از سر گرفته شود.

گاز

گاز طبیعی تحت فشار پیش بینی های آب و هوایی ملایم و با از بین رفتن نگرانی ها در مورد ذخایر گاز در زمستان امسال به پایین ترین حد 15 هفته اخیر کاهش یافت.

انتظار می‌رود نیمه اول دسامبر هوای گرم‌تر از حد معمول را شاهد باشیم در همین حال، دمای ملایم در ماه های اکتبر و نوامبر به شرکت ها این امکان را می دهد که گاز کافی را برای ماه های زمستانی آینده ذخیره کنند.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا روز دوشنبه ثابت ماند زیرا پس از آن که داده ها نشان می داد بازار کار بهبود یافته است. هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و به 1783.91 دلار رسید. شاخص دلارنیز  0.1 درصد بالاتر رفت و قیمت طلا را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند افزایش داد.

به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو در اواخر این ماه به کاهش خرید دارایی‌های خود سرعت می‌بخشند، زیرا آنها به بازار کار شدیدتر واکنش نشان می‌دهند و به سمت افزایش زودتر نرخ‌ها از آنچه پیش‌بینی می‌کردند، حرکت خواهند کرد.

رشد اشتغال ایالات متحده در ماه نوامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما نرخ بیکاری به پایین ترین حد در 21 ماه گذشته یعنی 4.2 درصد رسید که نشانه بهبود اقتصاد است. کاهش محرک ها و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می شود و هزینه فرصت طلای بدون بهره را افزایش می دهد.

سیاستگذاران بانک مرکزی انگلستان، که ماه گذشته به افزایش نرخ بهره رأی دادند، روز جمعه اعلام کردند که قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه رأی دادن در این ماه، به اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر نوع جدید ویروس کرونا نیاز دارند.

درسایر فلزات هر اونس نقره با 0.3 درصد افزایش به 22.57 دلار رسید. پلاتین با 0.8 درصد افزایش به 939.78 دلار رسید، و پالادیوم 0.7 درصد افزایش یافت و به 1821.49 دلار رسیده است.

غلات

فروش ناگهانی کالاها درست پس از تعطیلات شکرگزاری باعث شد تا دلالان و به ویژه معامله گران شاخص، موقعیت های خرید خود را در غلات و دانه های روغنی شیکاگو کاهش دهند، اما فعالان بازار پس از افزایش در اواخر هفته گذشته، دیدگاه های نسبتاً صعودی خود را حفظ کردند.

نگرانی‌ها در مورد نوع جدید کرونا، هم بازارهای غلات و هم در بازارهای خارجی را به لرزه درآورد. معاملات آتی گندم CBOT چهارشنبه قبل از عید شکرگزاری به بالاترین حد در 9 سال گذشته رسید، اما برای هفته منتهی به 30 نوامبر، آتی مارس 9.3 درصد از دست داد. ذرت در مارس نیز در آن هفته 3.5 درصد کاهش داشت.

بازارها هنوز در حال ارزیابی تاثیر نوع جدید شناسایی شده بر اقتصاد جهانی هستند، اگرچه افزایش معاملات آتی بورس کالای شیکاگو در اواخر هفته گذشته احتمالاً نشان دهنده این بود که فروش اولیه بیش از حد انجام شده است.

سویا در هفته منتهی به 30 نوامبر ضربه سختی خورد، اما دانه‌های روغنی بین چهارشنبه و جمعه صعود قیمت بزرگ‌تری نسبت به دانه‌ها داشتند.

لیتیوم

شرکت استرالیایی Infinity Lithium  روز دوشنبه اعلام کرد که با واحدی از شرکت thyssenkrupp  آلمان برای بررسی استفاده از هیدروژن سبز در تولید لیتیوم همکاری خواهد کرد.

هیدروژن سبز با تقسیم مولکول های آب توسط برق تجدیدپذیر تولید می شود و به عنوان راهی برای کربن زدایی در صنایع سنگین مانند معدن و هوانوردی دیده می شود.

این همکاری در حالی صورت می‌گیرد که لیتیوم، یک جزء ضروری برای وسایل نقلیه الکتریکی است و در حال تبدیل شدن به یک فلز مهم است و تقاضای خودروهای برقی در سطح جهان افزایش می‌یابد، زیرا کشورها برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار آلاینده‌ها و حرکت به سمت روش‌های حمل و نقل پاک‌تر تلاش می‌کنند. این شرکت همچنین در ماه ژوئن قراردادی را با شرکت ال‌جی کره جنوبی برای تامین هیدروکسید لیتیوم مبنی بر همین پروژه امضا کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *