گزارش بازار ارزهای دیجیتال در 6 ماه اول 1401

گزارش بازار ارزهای دیجیتال در 6 ماه اول 1401

سیزده سال پیش بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد. در آن زمان کمتر کسی می‌توانست چنین آینده پرقدرتی را برای ارزهای دیجیتال تصور کند. این رویا که اگر در سال‌های اولیه شکل‌گیری ارزهای دیجیتال بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌ بودم؛ اکنون توانایی خرید جزیره‌ای بزرگ و لوکس را داشتم، همدم شب‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی شده است. از آینده کسی خبر ندارد و ایده سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال حتی در شرایط فعلی نیز می‌تواند رویای سیزده سال دیگر زندگی ما باشد. فارغ از نگاه‌های بلند مدتی و چند ساله به بازار رمزارزها، در این مقاله قصد داریم روند سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای سال تا کنون را بررسی کنیم.

قیمت ارزهای دیجیتال در 6 ماه اول 1401

نمودار زیر قیمت بیت کوین را از یکم فروردین 1401 (21 مارس 2022) تا انتهای شهریورماه را نشان می‌دهد.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید، بیت کوین از ابتدای سال 1401 تا انتهای شهریورماه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. . بیت کوین را می‌توان به نوعی شاخص ساز بازار رمزارزها دانست و قیمت این ارز دیجیتال به تنهایی شرایط بازار را توصیف می‌کند. در میان رمزارزهای برتر بازار، چیلیز در سالی که قرار است جام جهانی در آن برگزار شود، تنها ارزی بوده که عملکردی مثبت را به ثبت رسانده است و سایر آلتکوین‌ها در حمام خون قرار داشتند. تصویر زیر نقشه بازار رمزارزها را در این مدت نشان می‌دهد:

نقشه بازار ارزهای دیجیتال
نقشه بازار ارزهای دیجیتال در 6 ماه اول 1401

وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در طول 6 ماه ابتدای سال چندان مشابه نبوده است. اما برای بررسی شرایط دقیق‌تر این روند را با بازه‌های زمانی مشابه گذشته مقایسه کردیم:

نمودار روزانه قیمت بیت کوین در 4.5 سال گذشته

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، قیمت بیت کوین در طول چهار و نیم سال گذشته فراز و فرود بسیاری را تحمل کرده است و در بیشتر مواقع، قیمت بیت کوین نسبت به گذشته کاهش داشته است. با توجه به اینکه در مجموع قیمت بیت کوین نسبت به گذشته افزایش داشته است، می‌توان نتیجه گرفت که روندهای صعودی قیمت نسبت به روندهای نزولی قدرت بیشتری داشته‌اند. شش ماهه ابتدای سال 1401، ضعیفترین عملکرد بیت کوین در طول 4.5 سال گذشته رقم خورده است.

استقبال از بازار ارزهای دیجیتال تا چه حد کاهش یافته است؟

اگرچه می‌توان پارامترهای زیادی را برای بررسی میزان فعالیت موجود در ارزهای دیجیتال بررسی کرد اما در این قسمت به داده‌های گوگل ترندز، میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه و بازی‌های بلاک چینی بسنده می‌کنیم:

جستجوی عبارت “Bitcoin” در گوگل
میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه

دیتای جستجوها در گوگل و میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه نشان می‌دهند که در طول 6 ماه گذشته بازار ارزهای دیجیتال چندان مورد استقبال عمده سرمایه‌گذاران واقع نشده است.

دلایل کاهش قیمت ارزهای دیجیتال

در طول 6 ماه گذشته پارامترهای مختلفی بر بازار رمزارزها اثر گذار بودند. اما در مورد مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی

پاندمی کرونا کسب و کارهای بسیاری را کساد کرد و مشکلات عدیده‌ای برای مشاغل مختلف ایجاد کرد. بانک‌های مرکزی در آن دوره تصمیم گرفتند تا با کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی به بازارهای مالی به آن‌ها جان تازه‌ای ببخشند. این موضوع باعث شد تا بازارهایی از جمله ارزهای دیجیتال رشد نسبتا زیادی را تجربه کنند. در ادامه اما با توجه به تورم ایجاد شده ناشی از این سیاست‌ها، دولت‌ها تصمیم گرفتند تا سیاست‌های انقباضی اتخاذ کنند و با افزایش نرخ بهره بازارهای مالی دچار ترس شدند. بازار ارزهای دیجیتال نیز از این موضوع بی نصیب نماند و در پی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، افت نسبتا شدیدی را تجربه کرد.

فاجعه لونا

بنیاد لونا توانست در کنار پلتفرم قرارداد هوشمند خود و ارز دیجیتال لونا، استیبل کوینی را ایجاد کند که با ساختاری الگوریتمی ارزش خود را تنظیم کرده و نیاز فیات بازار را تامین کند. در پی بحران به وجود آمده برای بازارهای مالی، ایجاد ترس در بازار و حتی سوء استفاده بنیان‌گذاران این پروژه، استیبل کوین لونا ارزش خود را به طور کامل از دست داد و باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران با ترس ایجاد شده از بازار خارج شوند.

رشدهای بی سابقه

بازارهای مالی جاده یک طرفه نیستند و هر اوجی را فرودی خواهد بود. بازار رمزارزها نیز از این موضوع مستثنی نبود و رشد قیمت در بسیاری از آلتکوین‌ها در سال 2021، خارج از انتظارات و ارزش ذاتی پروژه‌های موجود بود. این موضوع باعث شد تا در ادامه سرمایه‌گذاران عمده به دنبال حفظ سود و خروج از بازار باشند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *