کم بازده‌ترین صندوق های سرمایه گذاری در بدترین ماه تاریخ بورس ایران کدام بودند؟

کم بازده‌ترین صندوق های سرمایه گذاری در بدترین ماه تاریخ بورس ایران کدام بودند؟

در این گزارش به معرفی 10 صندوق سرمایه گذاری با پایین ترین بازدهی در مهرماه 99 می­پردازیم.

به گزارش سیگنال ضعیف ترین صندوق ها همگی از نوع سهامی بودند و صندوق مشترک میعاد ایرانیان با 36.49-% ، صندوق مشترک دماسنج با 23.21-% و صندوق ثروت آفرین تمدن با 20.89-% در پایین ترین رده های بازدهی در مهرماه قرار گرفتند.

ضعیف ترین صندوق های سرمایه گذاری در بدترین ماه تاریخ بورس

بورس تهران در اولین ماه از پاییز 99 افت خود را عمیق تر کرد و شاخص کل بورس حدود 11.5 درصد کاهش را تجربه کرد. این کاهش در تاریخ بازار بورس بی سابقه بود و ارزش سهام در صنایع مختلف بعضا تا 50 درصد هم افت کرد. شاید نتوان دلیل مشخصی برای این اتفاق تعیین کرد اما آن چیزی که مهم است عکس العمل سرمایه گذاران در مقابل چنین اتفاقاتی ست. هر قدر هم که تحلیل ها و دلایل سیاسی و اقتصادی مختلف ارائه شود باز هم از طنز تلخ ماجرا کم نمی کند. از آن جهت می گوییم طنز تلخ که مسئله اصلی کاهش ارزش دارایی ها در دورانی ست که هر روز تورم در اقلام مصرفی گوناگون حس می شود. در حالی که سرمایه گذاری در بازار بورس مورد تشویق و حمایت کلامی مسئولان رده بالای کشور قرار داشت؛ شاهد بدترین سقوط آزاد در بازار سهام هستیم. سقوطی که معلوم نیست چه زمانی تمام می شود.

با نگاه به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در چنین بازاری که وصف آن در سطور بالا گفته شد، چند نکته قابل توجه است.

نکته اول این است که صندوق های سرمایه گذاری با وجود مدیران با سابقه و نام آشنا در بازار سرمایه از گزند افت ارزش سهام در امان نبوده اند و حتی خبرها حاکی از آن است که ریزش بورس بسیاری از پروژه های تامین مالی را متوقف کرده است. این مسئله نشان می دهد که در بازار سهام و به طور کلی در بازارهای مالی، حتی حرفه ای های بازار هم ممکن است شوکه شوند و نتوانند ثبات در سودآوری را حفظ کنند.

نکته دیگر درصد بازدهی این صندوق هاست. در گزارش 10 صندوق سرمایه گذاری برتر در مهرماه 99 مشاهده کردیم که صندوق های سهامی برتر توانسته بودند از شاخص کل بورس بازدهی بهتری کسب کنند. در جدولی که در ادامه این گزارش آورده شده ضعیف ترین عملکردهای صندوق‌ها هم به نمایش درآمده است و نشان می دهد که در بعضی از بازه های زمانی صندوق ها از شاخص بورس نیز بدتر عمل می کنند. این مهم، انتخاب و تصمیم گیری صحیح در سرمایه گذاری را بار دیگر یادآور می شود.

نکته سوم را هم میتوانیم به صورت یک توصیه سرمایه گذاری مطرح کنیم. همانطور که صندوق های سرمایه گذاری با تقسیم دارایی های خود در سهام شرکت های مختلف سعی در کاهش ریسک دارند و با تنوع دادن و انتخاب بهینه مایل اند تا کمترین آسیب را متوجه سرمایه گذاری ها کنند؛ ما نیز به عنوان سرمایه گذاران خرد می توانیم از همین اصل مهم در سرمایه گذاری استفاده کنیم و به جای انتخاب تنها یک صندوق، صندوق های سرمایه گذاری مختلف و در انواع کم ریسک تر را انتخاب کنیم.

معرفی 10 صندوق سرمایه گذاری با ضعیف ترین عملکرد در مهرماه 99

رتبهنام صندوقدرصد بازدهی ماه ( مهر99)مدیر صندوقخالص ارزش دارایی (میلیون ریال)
اولمشترک میعاد ایرانیان36.49-تامین سرمایه نوین2,121,538
دوممشترک دماسنج23.21-کارگزاری بورسیران613,530
سومثروت آفرین تمدن20.89-تامین سرمایه تمدن15,834,453
چهارممشترک تدبیرگران فردا19.04-کارگزاری تدبیرگران فردا1,233,123
پنجممشترک امین آوید17.43-تامین سرمایه امین943,090
ششممشترک مبین سرمایه16.65-کارگزاری مبین سرمایه1,409,468
هفتممشترک شاخصی کارآفرین15.73-کارگزاری بانک کارآفرین2,676,845
هشتممشترک بورسیران15.64-سبد گردان اميد نهايت نگر16,325,075
نهمآرمان آتیه درخشان مس15.56-تامین سرمایه تمدن3,259,267
دهممشترک عقیق15.54-سبدگردان آگاه2,391,402

شرکت تامین سرمایه تمدن دو صندوق “ثروت آفرین تمدن” و “آرمان آتیه درخشان مس” را تحت مدیریت دارد و در بین مدیران صندوق ها، عملکرد ضعیف تری داشته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *