بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری نوید انصار

بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری نوید انصار

در مهرماه 99 و در حالی که بازار بورس بیش از 11 درصد افت داشت صندوق مشترک نوید انصار تنها صندوق در نوع سهامی بود بازدهی مثبت کسب کرد. بازدهی مهرماه این صندوق 2.36% بود. همین مسئله باعث شد تا در پرتفوی سرمایه گذاری صندوق مشترک نوید انصار دقیق شویم و دلیل بازدهی متفاوت آن را جستجو کنیم.

در قانون سازمان بورس برای صندوق های سهامی محدودیتی برای سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده است و تمامی صندوق های سهامی بایستی همواره حداقل 70 درصد از دارایی های نزد خود را در سهام نگه دارند. این محدودیت در زمانی که بازار بورس منفی می شود و ارزش سهام رو به افت می گذارد به ضرر یونیت داران صندوق تمام می شود چرا که شاید می شد با مدیریت بهتری در تقسیم منابع، از ضرر های بازار سهام جلوگیری کرد.

در مورد صندوق مشترک نوید انصار جالب آن است که بیش از 85 درصد از منابع این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده است. سوال اصلی این است که پس چگونه این صندوق بازدهی منفی نداشته که هیچ، کمی هم بازده مثبت بدست آورده است؟

بررسی پرتفوی صندوق نوید انصار

برای پاسخ به این سوال بهترین کار آن است که پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار را مشاهده کنیم. با نگاهی گذرا بر صورت های مالی صندوق مشترک نوید انصار میتوان دلیل این امر را فهمید. در پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار سهم هایی وجود دارد که با وجود افت شاخص کل، نه تنها ریزش نداشته بلکه حتی رشد هم کرده اند. برای مثال، سهام شرکت گروه صنعتی پاکشو در مهرماه 99 حدود 35 درصد رشد کرده است.

در جدول زیر 10 سهم با بیشترین وزن در پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار در ماه منتهی به 30 مهرماه 99 به همراه میزان نوسان و تاثیر آن در پرتفوی مهرماه صندوق، مورد بررسی قرار گرفته است.

نام شرکتنمادوزن در پرتفوی صندوق مشترک نوید انصارنوسان در مهرماه 99درصد تاثیر
سیمان آرتا اردبیلساربیل15.91%+14%+2.2
گروه صنعتی پاکشوپاکشو15.67%+35%+5.4
کربن ایرانشکربن8.06%+43%+3.4
صنایع پتروشیمی کرمانشاهکرماشا7.02%-18%-1.2
سرمایه گذاری تامین اجتماعیشستا6.17%این سهم در مهرماه بسته بود.
ملی سرب و رویفسرب5.92%0%0
شهر سازی و خانه سازی باغمیشهثباغ4.74%+60%+2.8
توسعه معادن روی ایرانکروی4.06%-13.5%-0.5
پالایش نفت اصفهانشپنا3.78%-13.5%-0.5
سیمان خزرسخزر2.07%-14%-0.2
مجموع 73.4%+9.3%+1.14

از مجموع 85 درصدی سرمایه گذاری در سهام، 73 درصد در 10 سهم برتر سرمایه گذاری شده است. بنابراین 12 درصد دیگر از سهام پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار به دیگر سهام اختصاص پیدا کرده است.

تمرکز مدیران این صندوق بر روی چند سهم خاص و محدود، نشان از مدیریتی با ریسک بالا در این صندوق دارد.

بررسی پرتفوی صندوق نوید انصار

نمودار دایره ای ترکیب دارایی های در صندوق مشترک نوید انصار نشان می دهد که نزدیک به 40 درصد از سرمایه گذاری های صندوق در صنعت محصولات شیمیایی بوده است. صنعت سیمانی در جایگاه دوم و شرکت های چند رشته ای صنعتی نیز در رده سوم قرار دارند.

علاوه بر این در ماه منتهی به 30 مهرماه 99 حدود 11 درصد از ترکیب دارایی های صندوق مشترک نوید انصار در اسناد خزانه اسلامی سرمایه گذاری شده است. این سرمایه گذاری با توجه به ماهیت بدون ریسک آن صندوق را در مقابل ضرر های ناشی از افت سهام حفظ خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *