نگاهی به توسعه معدنی و صنعتی صبانور از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به توسعه معدنی و صنعتی صبانور از پنجره فروش‌های فصلی

درآمد صبانور در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 94 درصدی مواجه بوده است. افزایش نرخ فروش و افزایش مقدار فروش شرکت در رقم زدن این رشد تاثیرگذار بوده‌اند. شرکت از سال 96 اقدام به تولید گندله کرده است که سهم به سزایی در افزایش سودآوری شرکت داشته است.

بررسی اجمالی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور از بزرگترین شرکت­های گروه استخراج کانه­های فلزی است که در زمینه اکتشافات، استخراج، بهره­برداری از معادن سنگ­آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله فعالیت دارد. علاوه بر موارد فوق، نصب و راه­اندازی، نگهداری و تعمیرات ماشین آلات مرتبط با فعالیت شرکت از دیگر فعالیت­های جانبی شرکت محسوب می­شود.

اطلاعات کلی نماد کنور

نمادکنور
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)293
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/01)15,281
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)716
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)1,132
سال مالی29/12
  • شرکت صبانور در حال حاضر مالک 3 معدن و 3 کارخانه است؛ 2 کارخانه مربوط به تولید کنسانتره و 1 کارخانه مربوط به گندله­سازی می­باشد. شرکت از پاییز سال 96 خط تولید گندله‌ را راه‌اندازی کرده است.
  • شرکت همچنین افتتاح یک خط تولید جدید گندله به ظرفیت 1 میلیون تن در سال 1400 را در دست اقدام دارد.
  • در حال حاضر ظرفیت تولید کنستانتره شرکت 1,600 هزار تن و برای گندله 550 هزار تن می‌باشد.
  • نمودار زیر نشان‌دهنده فروش شرکت در دو محصول خود بر حسب تن است. همانطور که مشاهده می‌شود شرکت با راه‌اندازی خط تولید گندله اقدام به افزایش سهم خود در فروش گندله در فصل های اخیر کرده است.
  • وضعیت فروش شرکت از فصل دوم سال 98 همواره رو به افزایش بوده است.
نگاهی به توسعه معدنی و صنعتی صبانور از پنجره فروش‌های فصلی
  • به علت افزایش نرخ ارز و نرخ­های جهانی سنگ­آهن طی ماه­های اخیر، نرخ فروش این شرکت نیز افزایش یافته­است. همان­طور که مشاهده می‌شود نرخ فروش کنسانتره از اوایل سال 96 تا فصل اخیر رشد 260 درصدی را تجربه کرده­است. لازم به ذکر است مبنای محاسبه نرخ فروش محصولات براساس ضریبی از نرخ فروش شرکت فولاد خوزستان است و افزایش یا کاهش این نرخ می­تواند به علت نوسانات قیمت­ جهانی فولاد باشد.
نگاهی به توسعه معدنی و صنعتی صبانور از پنجره فروش‌های فصلی
  • به­علت رشد قیمت ارز طی سال­های اخیر، نرخ فروش محصولات این شرکت نیز افزایش یافته­است و به تبع آن درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است.
  • فروش صادراتی شرکت در سال های اخیر بسیار عدد ناچیزی بوده­است و در طی فصول اخیر این مقدار کاهش هم یافته­است تا آنجا که از سال 98 این مقدار صفر شده­است. با توجه به کمبود کنسانتره در داخل کشور و نیاز شرکت­های فولادی به این محصول و با توجه به عوارض صادراتی پیش­بینی شده، شرکت در نظر دارد عمده محصولات خود را در داخل کشور به فروش برساند.

جمع بندی

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور شرکتی با توانایی بالا در عرصه استخراج کانه­ های فلزی در کشور است.

  • درآمد صبا نور در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 94 درصدی مواجه بوده است.
  • با توجه به رشد 260 درصدی نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و نرخ جهانی فولاد و سنگ¬آهن است.
  • در حال حاضر تمامی فروش شرکت به صورت داخلی می‌باشد و برنامه­ی شرکت هم ادامه این روند است و دلیل آن هم کمبود کنسانتره در داخل کشور است.
  • طی سال­های اخیر رفته رفته از فروش کنسانتره کم شده و به میزان فروش گندله اضافه شده­است که دلیل آن این است که شرکت بخش مهمی از کنسانتره های تولیدی را به گندله تبدیل می­کند و در قالب گندله به فروش می­رساند.
  • شرکت در نظر دارد تا سال آینده یک خط تولید گندله دیگر راه‌اندازی کند که با توجه به حجم تقاضای موجود و افزایش قیمت‌های سنگ آهن می‌تواند کمک شایانی به سودآوری مجموعه بکند.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *