نگاهی به پتروشیمی کرمانشاه از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

نگاهی به پتروشیمی کرمانشاه از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

درآمد شرکت پتروشیمی کرمانشاه در شش ماهه ابتدای سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 61 درصد افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش درآمد، رشد مقدار فروش صادراتی و همچنین افزایش نرخ فروش اوره جهانی و به تبع آن اوره داخلی بوده است. این شرکت در شش ماهه ابتدای سال 99 بیش از 300 هزار تن اوره را در بازار داخل و صادراتی به فروش رسانده است. پتروشیمی کرمانشاه حدود 98 درصد از فروش خود را به اوره اختصاص داده و بیشتر آمونیاک تولیدی داخل شرکت تبدیل به اوره می‌شود.

بررسی اجمالی شرکت

پتروشیمی کرمانشاه تولید کننده اوره و آمونیاک بوده که آمونیاک تولیدی شرکت در زنجیره تولید، تبدیل به اوره شده و نهایتا اوره به فروش می‌رسد. نرخ اوره در بازار داخل براساس نرخ سازمان حمایت تعیین می‌شود و نرخ بازار صادراتی براساس قیمت اوره جهانی و نرخ ارز به دست می‌آید.

اطلاعات کلی شرکت

نمادکرماشا
سرمایه ثبت شده326
ارزش بازار(15/09/1399)16,107
جمع بدهی‌ها759
حقوق صاحبان سهام18,865
سال مالی29/12

*اعداد به میلیارد تومان می‌باشد.

بخش عمده هزینه مواد اولیه مربوط به گاز طبیعی است.

این شرکت با حاشیه سود بین 50 تا 60 درصد عموما در پایان سال مالی رو به رو است.

 در شکل زیر نسبت اجزای هزینه به مبلغ فروش نمایش داده شده است. طی سه سال گذشته هزینه‌های اصلی شرکت رو به کاهش بوده است که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش حاشیه سود خالص شرکت شود. همانگونه که مشاهده می‌شود مواد مستقیم مصرفی و سربار هزینه‌های اصلی شرکت را تشکیل می‌دهند.

نمودار زیر مقدار فروش فصلی شرکت برای اوره داخلی و صادراتی است. بیش از 90 درصد فروش شرکت مربوط به این محصول است و به همین دلیل از آمونیاک در این نمودار صرف نظر شده است. ضمن اینکه این شرکت در سه ماهه ابتدای سال 97 به دلیل اورهال تولید ناچیزی داشته که در نمودار لحاظ نشده است.

ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﺮﻛﺖ در سال مالی جاری (سال مالی 99) به  مراتب بهتر از سال گذشته بوده است. مقدار فروش اوره و همچنین نرخ فروش آن افزایش داشته است.

نمودار زیر نرخ فروش فصلی را به ازای هر تن از اوره داخلی و صادراتی به صورت ریالی نشان می‌دهد. نرخ فروش این محصول در داخل با توجه به نرخ های جهانی و افزایش نرخ ارز رشد داشته است. در بازار صادراتی اوره، پس از اتمام قرنطینه بزرگ نرخ فروش این محصول روند صعودی در پیش گرفته است.

در نمودار زیر مقایسه مبلغ فروش شرکت طی سه سال اخیر نمایش داده شده است.

نرخ جهانی اوره در شکل زیر نمایش داده شده است. همانطور که دیده می‌شود قیمت جهانی اوره از کف 200 دلار به سمت بالا برگشته و روند صعودی در پیش گرفته است.

جمع بندی

درآمد شرکت پتروشیمی کرمانشاه در شش ماهه ابتدای سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 60 درصد افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش درآمد، رشد مقدار و نرخ فروش صادراتی اوره و همچنین افزایش نرخ ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است.

بخش عمده هزینه مواد اولیه مربوط خوراک گاز مصرفی است. نرخ گاز مصرفی نیز از نرخ‌های جهانی تاثیر می‌گیرد.

نرخ فروش اوره داخلی براساس نرخ‌گذاری سازمان حمایت تعیین می‌شود؛ نرخ فروش محصولات صادراتی براساس نرخ اوره جهانی مشخص می‌شود.

اغلب فروش شرکت صادراتی بوده و این موضوع منجر به رشد درآمدهای شرکت می شود.

این شرکت هزینه حمل بسیار ناچیزی به دلیل نزدیکی به مرز دارد.

با همه گیری ویروس کرونا بسیاری از کامودیتی‌ها در بازار جهانی با کاهش قیمت مواجه شدند اما اوره از این موضوع چندان تاثیری نگرفت و حتی افزایش قیمت‌های چشمگیری را تجربه کرد که دلیل آن را می‌توان به افزایش مصرف مردم در پاندمی کرونا و در محصولات کشاورزی دانست.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *