مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در مردادماه 99

مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در مردادماه 99

مشروح مهم‌ترین اخبار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مردادماه 99 به شرح زیر است:

صندوق ETF دارا دوم

بالاخره زمان عرضه دومین صندوق ETF دولت موسوم به دارا دوم اعلام شد. مهمترین خبر این ماه در صندوق های سرمایه گذاری موضوع پاس کاری صندوق دارا دوم در بین سازمان خصوصی سازی و مسئولان دولتی بود که نهایتا وزارت نفت غائله را ختم کرد و قرار شد تا در 5 شهریور ماه 99 صندوق دارا دوم پذیره نویسی شود. سقف مشارکت در صندوق دارا دوم 5 میلیون تومان عنوان شده است. همچنین مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف صرفاً برای سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی صندوق یاد شده خواهد بود. مجوزهای دومین صندوق ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز دریافت شده و این صندوق در تاریخ یکم شهریورماه 99 ثبت و چهارشنبه هفته جاری در بورس تهران پذیرش می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در همین رابطه میتوانید مقاله ” هر آنچه که در مورد صندوق ETF دولتی دارا دوم باید بدانید ” را در سیگنال بخوانید.

-طبق اعلام پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، معاملات  ETFها در مردادماه جاری با رشد چشم‌گیر ۶۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

معرفی صندوق های ETF جدید به بازار سرمایه

 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله سپر سرمایه بیدار جهت سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با نماد «سپر ،(SEPAR)» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. مدت پذیره‌نویسی اولیه از شنبه ۴ مردادماه آغاز و تا چهارشنبه ۸ مردادماه بود.

مدیر این صندوق، شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار، موسسان آن شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار و کارگزاری اقتصاد بیدار هستند. همچنین متولی صندوق موسسه حسابرسی شاخص اندیشان و بازارگردان آن نیز صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان است.

پذیره‌نویسی صندوق ثروت بازنشستگی کشوری با نماد «مدیر» از ۱۱ تا 22 مردادماه طی 9 روز کاری انجام شد. طبق اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بزرگترین پذیره‌نویسی اولیه ETF  صد هزار نفر از بازنشستگان کشوری که قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند سهامدار این صندوق می‌شوند. صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری از نوع صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است که موضوع فعالیت آن سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار از جمله سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی، اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی است.

موسسین این صندوق، گروه مدیریت ارزش سرمایه بازنشستگی کشوری، شرکت خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، کارگزاری صبا جهاد و مشاور سرمایه‌گذاری فراز ایده نوآفرین تک هستند که به ترتیب ۵ میلیون، ۳ میلیون، یک میلیون و یک میلیون واحد از واحدهای صندوق «مدیر» را در اختیار دارند.

صندوق های “سپر” و “مدیر” پس از پایان پذیره نویسی، هنوز در بورس قابل معامله نشده اند.

تصمیمات رفت و برگشتی درباره سقف سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام

طی یک ماه اخیر موضوع سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام مورد بررسی قرار گرفت و ابتدا اعلام شد که حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام به 5 درصد کاهش می یابد. این موضوع باعث ایجاد جو روانی منفی بر روی سهام شد و یکی از دلایل افت ارزش سهام را میتوان عرضه سهام این صندوق ها در مردادماه دانست چرا که برای اجرای این دستور فرصت یک ماهه به صندوق ها داده شد اما در روزهای بعد این تصمیم ملغی شد و قرار شد که سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام همان 15 درصد باقی بماند. به این ترتیب، در جدیدترین مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، ۱۵ درصد تعیین شد.

بر اساس این گزارش، سقف حدنصاب سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، در شهریور ماه سال ۹۵ معادل ۱۵ درصد بود که در آبان ماه ۹۷ این حد نصاب به ۲۵ درصد رسید. در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین ماه سال جاری، این حد نصاب ۱۰ درصد تعیین شد و در مرداد ماه سال جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه گذاری در سهام این صندوق‌ها به ۵ درصد کاهش یافت. در ابتدای شهریور امسال و در جلسه‌ای که هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حمایت از بازار سرمایه، برگزار کرد، افزایش سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق‌های بادرآمد ثابت به ۱۵ درصد افزایش یافت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام. من سهام صندوق سپر رو خریداری کردم همون موقعی که اومد. الان چند ماهی میگذره و هنوز باز نشده. چه زمانی این صندوق باز میشه؟

    • سلام دوست عزیز
      تاریخ دقیقی اعلام نشده است. باید منتظر اطلاعیه های سازمان بورس باشید.

  • سلام برا خرید صندوق با درامد ثابت باید چکارکنم ؟ معمولا پرداخت ماهیانه چقد وبه چه صورته؟

  • سلام خسته نباشید ایاامکان داره تا19شهریورسهام تموم شه، واگه کسی بخوادپذیره نویسی کنه موفق نشه

    • سلام دوست عزیز
      خیر. فرقی نمیکنه چه وقت در پذیره نویسی شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

  • سلام
    من صندوق ETF دارا یکم 1 میلیون خریدم
    صندوق ETF دارا دوم چقدر می توانم خریداری کنم آخرین مقدار به میلیون

    • سلام دوست عزیز
      شما فقط میتونید تا سقف 4 میلیون تومان از این صندوق خریداری کنید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

    • سلام دوست عزیز
      باید منتظر اطلاعیه های سازمان بورس باشید. معمولا دو سه هفته بعد از پایان پذیره نویسی قابل معامله خواهد شد.

  • سلام ایا کسی که روز اخر پذیره نویسی ثبت نام کند یا روز اول تفاوتی وجود دارد یا اینکه قیمت برای هردو و میزان سود و ضرر یکسانه؟