مصاحبه با مدیر صندوق دارا یکم | 4 دی 99

مصاحبه با مدیر صندوق دارا یکم | 4 دی 99

چند هفته ای هست که دارندگان صندوق دارا یکم شاهد معامله قیمت واحدهای صندوق دارا یکم زیر ارزش ذاتی آن هستند. در واقع حباب قیمتی بیش از 20 درصدی در این صندوق در حال جریان است و هنوز فاصله بین قیمت معاملاتی صندوق و ارزش NAV آن جبران نشده است.

در این مقاله مصاحبه ای اختصاصی با جناب آقای محمدبختیار نصرآبادی مدیر صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) ترتیب دادیم و سوالات کاربران سیگنال را از ایشان جویا شدیم.

مشروح مصاحبه مدیر عامل صندوق دارا یکم با سیگنال را در زیر می خوانید:

-جناب آقای نصرآبادی همانطور که مستحضر هستید قیمت تابلوی صندوق دارا یکم با قیمت NAV آن فاصله زیادی گرفته است. لطفا بفرمایید که نحوه بازارگردانی در صندوق های ETF دولتی چگونه است؟

بله! همانطور که میدانید در صندوق های ETF رکنی به نام بازارگردان در صندوق فعالیت می کند اما در صندوق های دولتی رکنی به نام بازارگردان وجود ندارد. صندوق های دولتی اولین نوع از صندوق های سرمایه گذاری در کشور هستند که بازارگردانی صندوق توسط خود صندوق انجام می شود. بنابراین درست است که رکن بازارگردان نداریم اما فعالیت بازارگردانی اتفاق می افتد. این امر برخلاف سایر صندوق های قابل معامله در بورس در حال جریان است و یکی از ویژگی های خاص صندوق های دولتی به شمار می آید. در واقع در صندوق های دولتی رکن مجزایی که در کنار مدیر صندوق به فعالیت بازارگردانی مشغول باشد و منابع خودش را برای بازارگردانی صندوق درگیر نماید، وجود ندارد. با این وجود در اساسنامه صندوق های دولتی آمده است که درصدی از منابع مالی جمع آوری شده در صندوق بایستی توسط خود صندوق برای بازارگردانی صرف شود.

-لطفا به طور دقیق بفرمایید که برای بازارگردانی صندوق دارا یکم چه مقدار منابع مالی در اختیار مدیر صندوق قرار گرفت و سرنوشت آن چه شد؟

در اساسنامه صندوق دارا یکم آمده است که برای بازارگردانی واحدهای صندوق، 5 درصد از منابع جذب شده را باید برای بازارگردانی کنار گذاشت و 95 درصد آن برای خرید سهام دولت صرف شود.

در صندوق دارا یکم 6 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم که 5 درصد آن که بالغ بر 295 میلیارد تومان می‌شد، برای بازارگردانی کنار گذاشته شد. این رقم برای صندوقی که 100 درصد آن شناور است، بسیار ناچیز است. ما به عنوان مدیر صندوق دارا یکم زمانی که قیمت‌ها بالای NAV بود خریدی انجام ندادیم و زمانی خرید و حمایت از صندوق را شروع کردیم که قیمت‌ها به زیر NAV رسید.

-چرا با وجود 295 میلیارد تومانی که برای بازارگردانی صندوق دارا یکم در نظر گرفته شده قیمت این صندوق با NAV فاصله زیادی دارد؟

تعهدات بازارگردانی بر مبنای حجم معاملات صندوق طی یک دوره خاص مشخص می شود. در نماد های پذیرفته شده در بورس سهام شناور مبنای حجم معاملات قرار می گیرد نه سهام مدیریتی. بنابراین بازارگردانی نیز بر روی سهام شناور انجام می شود. طبعا انتظار می رود که منابعی که برای بازارگردانی در نظر گرفته می شود منطق با سطح شناوری آن نماد باشد. حال درباره صندوق دارا یکم نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این نماد 100 درصد شناور است. در حال حاضر ارزش بازار صندوق دارا یکم بیش از 16 هزار میلیارد تومان است.  ارزش بازار نسبتا بالای صندوق دارا یکم در کنار شناوری 100 درصدی این نماد، بازارگردانی با قدرت مالی بسیار بالایی را می طلبد. در اساسنامه صندوق به این صورت ذکر شده است که 5 درصد از منابعی که در هنگام پذیره نویسی جمع آوری می شود باید به بازارگردانی صندوق دارا یکم اختصاص پیدا کند. در حالی که این 5 درصد بر اساس قیمت اسمی 10 هزار تومان برای هر واحد بوده است. در صندوق دارا یکم اتفاقی که افتاد این بود که قیمت صندوق در روز بازگشایی بیش از 20 هزار تومان شد و تا 30 هزار تومان نیز پیش رفت. در واقع در وضعیتی که ارزش بازار این صندوق به بیش از 18 هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ مقدار سرمایه ای که ما برای فعالیت بازارگردانی در اختیار داشتیم کمتر از 2 درصد می شد. بدیهی ست که منابع ما برای بازارگردانی کفایت نمی کند و خیلی زود تمام می شود.

-آیا اکنون سرمایه ای برای انجام بازارگردانی صندوق دارا یکم باقی مانده است؟

حجم فروش در صندوق دارا یکم به شکلی بود که باید روزی 40 میلیارد تومان برای حمایت از قیمت‎ها هزینه می‌شد. به نظر شما با مبلغ 295 میلیارد تومانی که برای بازارگردانی در نظر گرفته شده بود، چقدر میتوان از قیمت صندوق حمایت کرد؟ این مقدار حتی به 10 روز هم نمی رسد. بازارگردان معمولا صندوق را در زیر قیمت NAV خریداری می کند تا از صندوق حمایت کند. حالا فرض کنید ما صندوق دارا یکم را در قیمت 23 هزار تومان و در حالی که به زیر NAV رسیده بود خریداری کردیم. در ادامه روند نزولی بازار، هم ارزش صندوق به زیر NAV می رود و هم قیمت تابلو افت می کند و هم دیگر بازارگردان منابعی برای خرید ندارد. طبیعتا در این حالت هیچ توجیهی هم برای بازارگردان ندارد که بخواهد واحدهایی را که با قیمت 23 هزار تومان خریداری کرده است را مثلا با قیمت 19 هزار تومان بفروشد تا مجددا منابعی جهت بازارگردانی صندوق تامین شود.

در نهایت قیمت‌ها نه تنها به NAV نزدیک نشد بلکه حتی به قیمت خریدمان هم نرسید که بتوانیم یونیت‌های خریداری شده را بفروشیم. از این رو حالا هیچ پولی برای بازارگردانی صندوق وجود ندارد.

-به نظر شما چه زمانی قیمت صندوق دارا یکم به سمت NAV حرکت خواهد کرد؟

تنها زمانی می‎توان امیدوار بود که قیمت صندوق دارایکم به ارزش ذاتی خود نزدیک شود که رکن بازارگردان مستقلی برای آن در نظر گرفته شود.

از طرفی در صورتی که در آینده صنعت بانکی(بخصوص بانک های ملت و تجارت)  با اقبال مواجه شود امیدوار هستیم که قیمت صندوق دارا یکم نیز فاصله زیاد خود از NAV را جبران کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *