قیمت های جهانی خودرو رو به افزایش

قیمت های جهانی خودرو رو به افزایش

چشم انداز قیمتی 6 ماهه الی یکساله خودرو در جهان رو به افزایش است. برای آینده افزایشی قیمت خودروها در زیر چند دلیل ذکر میگردد که به اختصار به آنها پرداخته خواهد شد.

کمبود تراشه های الکترونیکی

دلیل اول این امر کمبود تراشه های الکترونیکی برای قطعات خودرو میباشد که فشار بزرگی روی بزرگترین تولید کنندگان خودرو ایجاد کرده است. وضع تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چین هم باعث تشدید و بدتر شدن این شرایط شد. با این اوصاف است که بحران کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا صنعت خودروسازی را بیشتر از صنایع دیگر درگیر کرده است.

روند فزاینده افزایشی قیمت آلومینیم و سیلیکون در جهان

تولیدکنندگان آلیاژ آلومینیوم عموما تا 13 درصد وزن آلیاژ از سیلیکون بعنوان ماده اولیه مصرفی استفاده میکنند که در شرایط فعلی بایستی از قراضه آلیاژی تامین شود. اثر این موضوع بزودی در صنایع خودرو و قطعه سازی بروز خواهد کرد.

نمونه ماده معدنی سیلیکون

چین 68 درصد کل تولید جهانی سیلیکون را تحت کنترل دارد.استان Yunnan چین با توجه به سیاست کاهش گازهای گلخانه ای و کمبود برق ابلاغیه ای به واحدهای تولیدکننده سیلیکون زده که سقف مجاز تولید آنها در 4 ماه منتهی به سال (سپتامبر، اکتبر، نوامبر، دسامبر) نباید بیش از یک-دهم ماه اوت باشد این موضوع بازار را با کسری شدید سیلیکون مواجه کرده و مشتریانی که هزاران تن ماهانه سیلیکون دریافت میکرده اند، تنها 100 تن سهمیه گرفته اند. قیمت سیلیکون جهش 75 درصدی ماهیانه داشته و همچنان صعودی است.

قیمتها در چین با یک پرواز 10 درصدی به بالاترین سطح تاریخ رسید و در بنادر استرالیا نیز صعودی بوده و به 453 دلار در هر تن رسیده است.

نمودار روند قیمتی قراضه آلیاژی آلومینیم

قیمت های بالای فولاد و ورق های فولادی

هرچند قیمت های جهانی سنگ آهن افت شدیدی داشته است اما قیمت های فولاد و ورق های فولادی افتی نداشته و سطوح بالای قیمتی خود را حفظ کرده اند. دلیل این امر افزایش شدید قیمت زغالسنگ کک شو در سطح جهان است که مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی میشود.

روند تصاعدی قیمت های جهانی مس

چهارم روند تصاعدی افزایش تقاضا برای مس و نیکل است که تولید خودروهای الکتریکی را هم دستخوش تغییر خواهد کرد. چین نیمی از مس دنیا را مصرف می‌کند و نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار این فلز سرخ دارد. پیش‌بینی می‌شود مصرف مس تصفیه شده چین با میانگین رشد 3 درصدی در سال 2022 میلادی به 15 میلیون تن خواهد رسید.

این سازمان در گزارش خود تصریح کرد: پیش‌‌‌‌بینی می‌شود مصرف جهانی مس با میانگین سالانه رشد 2.5 درصدی تا سال 2026 میلادی به 28 میلیون تن افزایش یابد. علاوه‌براین، تقاضای مس تصفیه شده بین سال‌های 2020 تا 2030 میلادی 31 درصد رشد کرده و مصرف جهانی این فلز سرخ در سال 2030 میلادی به 31 میلیون و 100 هزار تن خواهد رسید.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *