عملکرد صندوق های بورسی در شدیدترین ریزش بورس در 10 سال اخیر

عملکرد صندوق های بورسی در شدیدترین ریزش بورس در 10 سال اخیر

در این گزارش به معرفی صندوق های سهامی با بهترین و بدترین عملکرد در یک ماه گذشته (منتهی به 20 شهریورماه 1399) خواهیم پرداخت.

شدیدترین ریزش بازار بورس در 10 سال گذشته !

وقتی ریزش های بورس را در دوره 10 ساله بررسی می کنیم، میبینیم که در 10 سال گذشته 3 ریزش سنگین رخ داده است. طولانی ترین و بیشترین ریزش در ده سال اخیر از دی ماه سال 92 شروع شد و تا دی ماه سال 94 ادامه پیدا کرد. طی این دو سال شاخص کل بورس به اندازه 30 درصد نزول داشت. جلوتر که می آییم نزول های ریز و درشت دیگری را هم شاهد هستیم اما بیشترین افت در سال 97 رخ داد. از مهر ماه سال 97 تا اسفند ماه 97 ریزش سنگین بورس در مدت 5 ماه اتفاق افتاد که طی آن شاخص کل بورس 20 درصد از ارزش خود را از دست داد. اما سومین ریزش سنگین در سال 99 اتفاق افتاد و دقیقا از یک ماه پیش یعنی 20 مردادماه 99 تا به امروز (20 شهریور ماه 99) شاخص کل بورس، 25 درصد افت را تجربه کرد. ریزش شاخص کل بورس در سال 99 در مقایسه با دو مورد دیگر رکورد سرعت افت در ارزش شاخص کل را شکسته است.

میزان ریزش های سنگین شاخص کل بورس در 10 سال اخیر

ردیفمدت زمان ریزشمیزان ریزش %
12 سال از 92/10 تا 94/1030
25 ماه از 97/07 تا 97/1220
31 ماه از 99/5 تا 99/625

با یک مقایسه ساده بین این سه ریزش می توان ملاحظه کرد که سرعت ریزش ها و سپس بازگشت به روند صعودی در ده سال گذشته، بیشتر شده است. البته هنوز نمی توان گفت که ریزش سنگین سال 99 پایان یافته است و این 25 درصد افت در شاخص کل، اتمام شدیدترین نزول تاریخ بورس است.

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در شدیدترین ریزش بورس

صندوق های سهامی به دلیل نوع و ماهیتی که دارند بیشترین تاثیر را از نوسانات شاخص کل بورس دریافت می کنند. صندوق ها همواره تلاش می کنند که سرمایه گذارانشان را از بازدهی بالای بازار سرمایه بهره مند کنند و در ریزش ها کمترین آسیب را متوجه ارزش دارایی های تحت مدیریت خود کنند. با این حال مشاهده می شود که این مهم همیشه محقق نمی شود. برای مثال در ریزش سنگین اخیر در بازار بورس و در حالی که شاخص کل بورس 25 درصد افت کرده بود، 10 صندوق سرمایه گذاری سهامی افت بالاتری از شاخص کل بورس داشتند.

5 صندوق با ضعیف ترین عملکرد در یک ماه اخیر عبارت اند از:

نام صندوق سرمایه گذاری سهامیافت بازدهی صندوق %
آهنگ سهام کیان31
مشترک سبحان30
مشترک نقش جهان28
زرین پارسیان28
مشترک رشد سامان27

این پنج صندوق در ماه های گذشته بازدهی خوبی داشتند اما با توجه به ریزش ارزش سهام، با افت بازدهی در این ماه مواجه شدند.

عملکرد صندوق های بورسی در شدیدترین ریزش بورس در 10 سال اخیر

پرتفوی سرمایه گذاری صندوق آهنگ سهام کیان در تیرماه 99 مورد توجه کارشناسان سیگنال قرار گرفته بود.

در ادامه این گزارش به معرفی 5 صندوق سرمایه گذاری سهامی می پردازیم که در یک ماه اخیر کمترین افت را داشته اند. جالب است بدانید که در یک ماه گذشته هیچ صندوق سرمایه گذاری سهامی نتوانست بازدهی مثبت یا حداقل صفر کسب کند و همه صندوق های سهامی با کاهش نرخ بازدهی همراه شدند.

از میان برترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی، چهار صندوق از نوع قابل معامله در بورس یا ETF هستند. صندوق های ETF در بورس نماد مخصوص به خود را دارند و مشابه سهام عادی معامله می شوند اما نحوه معامله در سایر صندوق ها متفاوت است.

نام صندوق سرمایه گذاری سهامیافت بازده ماهانه % ( منتهی به 20 شهریورماه 99)
واسطه گری مالی یکم11
ارزش آفرین بیدار12
سرو سودمند مدبران13
مشترک پیشتاز14
هستی بخش آگاه14

صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد “دارا یکم” جدیدترین صندوق ETF در این جدول است.

مقایسه بازدهی شاخص کل با برترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی در ماه منتهی به 20 شهریورماه 99 را در نمودار زیر مشاهده می کنید:

عملکرد صندوق های بورسی در شدیدترین ریزش بورس در 10 سال اخیر

در بین 5 صندوق برتر سهامی، صندوق مشترک پیشتاز تنها صندوقی ست که مبتنی بر صدور و ابطال واحد است. کارشناسان سیگنال پرتفوی سرمایه گذاری این صندوق را در تاریخ 15 شهریور ماه 99 مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام لطفا پیگیری کنید صندوق ای تی اف مدیر وضعیتش چی شد فرابورس این صندوق مدیریت ثروت را پذیره نویسی کرد و بعدش هم نه اطلاع رسانی نه خبری نه اعلام زمان بازگشایی .