عملکرد صندوق های ETF در هفته آخر تابستان 1400

عملکرد صندوق های ETF در هفته آخر تابستان 1400

در این گزارش می‌خواهیم عملکرد صندوق‌های قابل معامله در بورس(ETF) را در آخرین هفته تابستان1400 بررسی کنیم. بدین منظور نگاهی به بازدهی، ریسک و حباب صندوق‌های بورسی به تفکیک گروه‌های سهامی، درآمد ثابت و کالایی خواهیم داشت.

عملکرد صندوق‌های سهامی:

عملکرد صندوق‌های سهامی:

همانطور که می‌بینید، تمام صندوق‌های ETF سهامی در هفته گذشته دارای بازدهی منفی بوده‌اند. با توجه به این که سهام بخش قابل توجهی از پرتفوی این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد و شاخص کل هم حدود 4.5 درصد افت داشته است، بازدهی فوق دور از انتظار نمی‌باشد.

در نمودار بعدی حباب صندوق‌های سهامی را مشاهده می‌کنید. بررسی حباب صندوق‌ها یکی از عوامل مهم در انتخاب آنهاست. هر چه عدد مربوطه کمتر باشد، فرصت بهتری برای سرمایه‌گذاری در آن صندوق فراهم است. البته باید به این نکته توجه کنید که چه در بررسی حباب و چه در بررسی بازدهی صندوق‌ها، روند آن در طولانی‌مدت بسیار مهم است. زیرا ممکن است صندوقی به دلیل عملکرد ضعیف بازارگردان ‌آن، برای مدت طولانی دارای حباب منفی باشد. در این صورت آن صندوق دیگر یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

عملکرد صندوق‌های سهامی:

عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت:

عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت:

جدول فوق مقادیر بازدهی هفتگی صندوق‌های ETF درآمد ثابت را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید تمامی صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی ثبت کرده‌اند. صندوق تصمیم نیز با ثبت بازدهی 1.32 درصدی بیشترین بازدهی را از آن خود کرده است.

از طرفی، چون صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر مورد استقبال سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز قرار می‌گیرند، بررسی ترکیب دارایی آن‌ها حائز اهمیت می‌باشد. در نمودار زیر درصدی از پرتفوی این صندوق‌ها که به سهام اختصاص داده شده، نشان داده می‌شود. می‌توان اینطور نتیجه گرفته که صندوق با سهم سهام بیشتر، صندوق پرریسک‌تری می‌باشد. بر این اساس صندوق تصمیم با حدود 38 درصد سهام در پرتفوی خود، پرریسک‌ترین صندوق هفته گذشته بوده است. از آن‌جا که ریسک و بازده معمولا رابطه مستقیمی باهم دارند، این صندوق توانسته بیشترین بازده را نیز ثبت کند.

عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت:

در ادامه خلاصه‌ای از وضعیت صندوق‌های ETF مختلط، کشاورزی و طلا نشان داده شده است:

عملکرد صندوق‌های مختلط:

عملکرد صندوق‌های مختلط:

عملکرد صندوق‌های کشاورزی:

عملکرد صندوق‌های کشاورزی:

عملکرد صندوق‌های طلا:

عملکرد صندوق‌های طلا:

در نهایت وضعیت میانگین بازدهی صندوق‌ها در انواع مختلف نسبت به شاخص کل بورس به صورت زیر می‌باشد:

 بازدهی صندوق‌ها در انواع مختلف نسبت به شاخص کل بورس

بر اساس این نمودار، گروه کشاورزی توانسته 8.88 درصد بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل کسب کنند. از طرفی صندوق‌های سهامی با 1.93 درصد افت بیشتر نسبت به شاخص کل ضعیف‌ترین عملکرد را در بین تمام صندوق‌های ETF داشته‌اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *