شوک بانکی آمریکا به ارزهای دیجیتال

شوک بانکی آمریکا به ارزهای دیجیتال

روز پنج‌شنبه بانک سیلیکون‌ولی که مهم‌ترین بانک وام‌دهنده به استارت‌آپ‌ها در آمریکا محسوب می‌شود، ورشکسته شد. دارایی این بانک معادل 200 میلیارد دلار(بیشتر از کل ارزش دلاری بورس تهران) است. بعد از انتشار خبر ورشکستگی، قیمت سهام بانک مذکور با 60 درصد ریزش همراه شد.

پس‌لزره‌های سیلیکون‌ولی در بازار کریپتو

ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، باعث ترس در بازار ارزهای دیجیتال شد؛ به نحوی‌که قیمت بیت‌کوین را از حوالی 22 هزار به کمتر از 20 هزار دلار کاهش داد و حتی استیبل‌کوین‌ها نیز ارزش دلاری خود را از دست دادند.

چرا بانک سیلیکون‌ولی از نفس افتاد؟

فدرال رزرو طی یک‌سال اخیر سریع‌ترین انقباض‌پولی در 30 ساله‌ی اخیر را در دستور کار قرار داد و نرخ بهره را تا حدود 5 درصد افزایش داد.

در این ‌بین، بازدهی اوراق نیز به شکل قابل‌توجهی رو به افزایش گذاشت و در نقطه‌ی مقابل آن، قیمت اوراق با ریزش همراه شد. از آنجائیکه بانک سیلیکون‌ولی سابقا نسبت به خرید اوراق خرانه بلندمدت اقدام کرده بود، نهایتا منجر به کاهش ارزش دارایی و درنتیجه ورشکستگی آن شد.

بارقه‌های امید در بازار

انتشار خبر تزریق 25 میلیارد دلاری به بانک‌های فدرال و برگزاری نشست فدرال رزرو در روز جاری، مجددا امیدها را به بازار برگرداند و در یک‌روز اخیر شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت بیت‌کوین و انس جهانی طلا شد.

انتظار بازار این است که جروم پاول جهت جلوگیری از فرار بانکی و دومینوی ورشکستگی بانک‌ها، از موضع انقباضی خود(افزایش نرخ بهره) کوتاه بیاید و حتی شاید برای جبران خسارت سپرده‌گذاران، تزریق نقدینگی صورت بگیرد. این انتظار باعث افزایش تقاضا در بازارهای مالی گردید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *