شرکت زغال سنگ پروده طبس را بهتر بشناسید

شرکت زغال سنگ پروده طبس را بهتر بشناسید

شرکت زغال سنگ پروده طبس بعد از پذیرش در تاریخ 29 اردیبهشت 99، موفق شد تا در تاریخ 3 دی ماه به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد معاملاتی در لیست نمادهای فرابورس ایران درج شود. این شرکت با نماد «کزغال» در بازار اول فرابورس و در گروه استخراج زغال سنگ درج و به یک قدمی عرضه اولیه رسیده است. در ادامه با هدف آشنایی بیشتر با این شرکت به معرفی پیشینه و سهامدران عمده آن، محصولات تولیدی و سایر اطلاعات ضروری در زمینه فعالیت‌های آن می‌پردازیم که بخشی از مباحث آموزش بورس در سایت سیگنال به حساب می‎‌آید.

معرفی

شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال 86 تأسیس و فعالیت عملیاتی آن آغاز شده است. سهامدار عمده این شرکت تاکنون چندبار تغییر کرده است. در این فرآیند ابتدا در سال 93، حدود 95 درصد از سهام شرکت، بابت بدهی دولت به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد. در ادامه این سهام در تیر ماه سال 97 به شرکت فولاد تجارت دالاهو منتقل شد و در اسفند همان سال با توجه به توافق انجام شده و طبق دستور وزیر کار و امور اجتماعی؛ 68 درصد از سهام شرکت زغال سنگ پروده طبس به شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین منتقل شده است و در حال حاضر این شرکت به عنوان یکی از واحدهای فرعی شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین و واحد تجاری و نهایی گروه، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی شناخته می‌شود.

سرمایه‌ ثبت شده شرکت 200 میلیارد تومان است که شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین مالک 68.2 و شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو مالک 8.26 درصد از سهام آن می‌باشند. علاوه بر این، حدود 5 درصد از سهام شرکت در اختیار کارکنان شرکت قرار گرفته است.

حوزه فعالیت زغال سنگ پروده طبس

شرکت زغال سنگ پروده طبس با حدود 978 نفر نیروی انسانی در حوزه استخراج و فرآوری زغال سنگ در محدوده شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی مشغول فعالیت است.

این شرکت بعد از انجام مطالعات امکان سنجی و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده، توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسلو، تشکیل شده و در نتیجه از ابتدای تأسیس فعالیت عملیاتی خود را شروع کرده است. این فاز با ظرفیت تولید سالیانه 1.5 میلیون تن زغال سنگ خام و 750 هزار تن کنسانتره در حال فعالیت می‌باشد و در کنار آن بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران با ظرفیت 300 تن بر ساعت احداث و عملیاتی شده است. جدول زیر ظرفیت اسمی، عملی و واقعی شرکت را در سال های 96 تا 99 به تفکیک انواع محصولات نشان می‌دهد.

دقت کنید که اطلاعات مربوط به سال 99 برای 6 ماه نخست سال مالی ارائه شده است

اهمیت زغال سنگ و بازار مصرف

زغال سنگ در جهان به عنوان یکی از مهمترین منابع انرژی در صنایعی مثل تولید برق، سیمان و فولاد شناخته شده و درصد قابل توجهی از منابع این صنایع را به خود اختصاص داده است. این موضوع با توجه به سهم 49 درصدی زغال سنگ در تولید برق، سهم 92 درصدی در تولید سیمان و 72 درصدی از تولید فولاد جهان، اهمیت این ماده معدنی را نشان می‌دهد. با این وجود در ایران برای تولید برق و سیمان از زغال سنگ استفاده نمی‌شود و تنها در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته نزدیک به 91 درصد از فولاد تولیدی نیز به روش قوس الکتریکی انجام می‌گیرد که در نتیجه مصرف زغال سنگ در این صنعت نیز به اندازه سایر کشورها پر رنگ نیست. در حال حاضر ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد ایران، از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کند و با توجه به حجم بالای زغال سنگ مورد نیاز در این روش، این شرکت یکی از خریداران اصلی زغال سنگ به شمار می‌آید. جدول زیر جایگاه شرکت زغال سنگ پروده طبس در مقایسه با شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس(کپرور) و سایر شرکت‌های غیر بورسی در زمینه تولید کنسانتره زغال سنگ را در سال 98 نشان می‌دهد.

در نتیجه‌ی تمام این شرایط؛ با توجه به مصرف حدود 2 میلیون تنی زغال سنگ در سال و ظرفیت تولید 1.65 میلیون تنی آن، کل تولید داخلی صرف پاسخ گویی به نیاز صنایع داخل کشور می‌شود و سهم صادرات در این بخش بسیار ناچیز است.

اطلاعات فروش

بر اساس اطلاعات ارائه شده در امیدنامه شرکت، مهمترین خریدار محصولات شرکت زغال سنگ پروده طبس، شرکت ذوب آهن اصفهان است. این همکاری با توجه به مصرف بالای ذوب آهن اصفهان به نظر چندان دور از ذهن نیست هر چند که با توجه به حضور شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین در هر دو شرکت این موضوع منجر به عدم خام فروشی محصولات به سایر شرکت‌ها و کاهش ریسک سوخت مطالبات می‌شود. در ادامه می‌توانید وضعیت فروش شرکت بین سال‌های 96 تا 98 را در جدول زیر مقایسه کنید و در صفحه تحلیل بنیادی نحوه به دست آوردن اعداد و ارقام در جداول زیر را بدست آوید.

در زمینه فروش صادراتی باید توجه کرد که مهمترین انگیزه شرکت در این فرآیند تأمین ارز جهت واردات تجهیزات است و با توجه به تعرفه‌های صادراتی در زمینه فروش محصولات خام و شرایط فعلی بازار داخلی، صادرات زغال سنگ از نظر سود دهی مقرون به صرفه نیست. جدول زیر حاشیه سود ناخالص شرکت را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

دقت کنید که قیمت گذاری زغال سنگ بر اساس توافق میان تولیدکنندگان، خریداران، انجمن زغال سنگ و نمایندگان دولت صورت می‌گیرد. در حال حاضر قیمت گذاری این محصول بر اساس 26.5 % از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود.

در حال حاضر با احتساب شرکت زغال سنگ پروده طبس، تعداد شرکت‌های فعال در زمینه استخراج و فرآوری زغال سنگ در بازار سرمایه به 3 شرکت رسیده است. جدول زیر مقایسه‌ای بین ظرفیت عملکرد این شرکت ها انجام داده است.

طرح های توسعه

شرکت در زمینه توسعه و بهبود عملکرد دو طرح اصلی در دست بررسی و اجرا دارد که در جدول زیر عناوین این طرح ها ذکر شده است.

پروژه اول منجر به افزایش 15 درصدی ظرفیت و بهبود 5 درصدی راندمان کارخانه زغالشویی خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این پروژه تا پایان سال مالی 99 به اتمام خواهد رسید.

در حال حاضر شرکت تنها از یک ست مکانیزه برای استخراج استفاده می‌کند و این به معنای توقف تولید (در این روش) در بازه اورهال این مجموعه است. در این زمینه شرکت جهت پوشش ریسک های موجود اقدام به تهیه برنامه فنی خرید ست دوم کرده است و فرآیند مذاکره در این زمینه در حال پیشروی است. توجه داشته باشید که اورهال این ست نزدیک به 4 تا 6 ماه زمان میبرد و در این بازه تولید شرکت به حداقل می‌رسد که با استفاده از ست دوم این وقفه در تولید پوشش داده خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *