سرنوشت صندوق های طلا در بورس (15 تیرماه 99)

سرنوشت صندوق های طلا در بورس (15 تیرماه 99)

رشد قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه باعث شد تا رکورد جدیدی در قیمت طلا به ثبت برسد. در روز شنبه 14 تیرماه 99 برای اولین بار معاملات سکه طرح جدید هشت رقمی شد. تقاضای زیاد برای خرید طلا به عنوان کالای امن سرمایه گذاری به قدری زیاد شد که در روز بعد در 15 تیرماه 99 قیمت سکه بانکی تحویل 1 روزه به صف خرید رسید و فروشندگان حاضر نبودند دارایی خود را به بالاترین قیمت نیز عرضه کنند.

در طرف دیگر صندوق های سرمایه مبتنی بر طلا که دارایی خود را سپرده های سکه طلای بانکی قرار داده اند با حجم عظیم تقاضا مواجه شدند و در دو روز اخیر رشد قابل توجهی کسب کردند.

رشد صندوق های طلا در 15 تیرماه 99

نام صندوقبازدهی روزانه (15 تیرماه 99)
عیار17.73
گوهر17.49
زر12.59
طلا11.82

رشد کم سابقه روزانه در صندوق های طلا در حالی رخ داد که قیمت ارز دلار نیز از 20 هزار تومان عبور کرده و وارد کانال 22 هزار تومان شده است.

وضعیت بازار طلا در داخل کشور

در این گزارش نگاهی به وضعیت قیمت طلا و صندوق های طلا در کشور خواهیم داشت.

 تحلیل طلا گرم 18 عیار

 تحلیل طلا گرم 18 عیار
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در بازه هفتگی مشاهده می شود که رشد قیمت طلا گرم 18 عیار با شیب تندی همراه بوده است و انتظار اصلاح از آن بعید نیست. حمایت مهم قیمتی در محدوده 830 هزار تومان قرار دارد و اگر فیبوناچی اکستنشن را برای تعیین هدف بالای طلا گرم 18 عیار در نظر بگیریم میتوان محدوده یک میلیون و 110 هزار تومان را به عنوان مقاومت میان مدت در نظر گرفت.

وضعیت طلا و سکه در بازار بورس

سكه تمام بهارتحويلي 1روزه بانک ها در بورس کالا وضعیت ویژه ای دارد و قیمت آنها با رشد طلای فیزیکی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

سكه تمام بهارتحويلي 1روزه رفاه

قیمت درج شده سکه تمام بهار تحویلی یک روزه رفاه (سكه0012پ01 ) در تابلو برابر با یک دهم سکه ی کامل می باشد و هم اکنون در قیمت 1,002,792 ریال در حال معامله می باشد.

وضعیت طلا و سکه در بازار بورس

بورس کالا طی اطلاعیه ای تغيير در اندازه واحد معاملاتي گواهي سپرده سکه طلا را اعلام کرد. پيرو اطلاعيه منتشره شده در سايت بورس کالاي ايران، از روز جاري مورخ 15/04/99 در کليه نمادهاي معاملاتي گواهي سپرده سکه طلا به دليل محدوديت هاي فني ،اندازه هر واحد معاملاتي گواهي سپرده سکه طلا از يک دهم سکه به يک صدم سکه تغيير خواهد کرد و قيمت مشاهده شده در سامانه معاملات يک صدم قيمت سکه بهار آزادي خواهد بود، به گونه اي که هر 100 گواهي سپرده کالايي معادل يک سکه تمام بهار آزادي ميباشد. از اين رو تعداد دارايي کساني که تا قبل از اين تاريخ مالک گواهي سپرده کالايي باشند با توجه به تغيير اندازه گواهي 10 برابر ميشود. همچنين لات معاملاتي در معاملات برابر با 100 واحد گواهي سپرده کالايي معادل يک سکه مي باشد.

چهار صندوق سرمایه گذاری طلای فعال در ایران، عبارتند از:

نام صندوقنماد بورسیعمر صندوق (روز)قیمت پایانی تابلوی صندوق (ریال)خالص ارزش دارایی صندوق (ریال)
پشتوانه طلای لوتوسطلا109091.7457,018,717M
در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیانگوهر88662.8254,887,925M
پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیانزر97155.5034,351,032M
صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفیدعیار74734.3772,464,374M

بورس کالا با توجه به اختلاف قیمت تابلو و قیمت NAV در صندوق های طلا طی اطلاعیه ای اعلام کرد:

سرمایه گذاران محترم در انجام معاملات خود در صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا در نظر داشته باشند که خالص ارزش دارایی های هر صندوق با  NAV ابطال در بخش مربوطه در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران (TSETMC.COM) و نیز سایت صندوق نمایش داده می شود. معامله واحدهای این نوع از صندوق ها با فاصله قیمتی از NAV احتمال ایجاد زیان برای خریداران را به همراه خواهد داشت.

ارزش خالص دارایی ها در صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان طی مدت چهار ماه حدودا 450 درصد افزایش داشته است.

ارزش صندوق صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید نیز در همین مدت بیش از دو برابر شده است.

همانطور که ملاحظه می شود با ارزش ترین صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوق پشتوانه طلای لوتوس است که بیش از هفت هزار میلیارد ریال ارزش دارد.

در ادامه به هر کدام از این چهار صندوق نگاه کوتاهی خواهیم داشت.

پشتوانه طلای لوتوس

مدیریت این صندوق را شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

 دوره بازدهی
۳ ماهه35.35 ٪
۶ ماهه137 ٪
۱ ساله141.34 ٪
پشتوانه طلای لوتوس
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

تصویر بالا نمودار قیمت واحد های سرمایه گذاری صندوق طلا را نشان می دهد. در تحلیل چهار پیش انتظار داشتیم که قیمت مقاومت 9000-9500 تومان را در پیش داشته باشد و در همین محدوده آرام بگیرد. اکنون و با رشد حدود 18 درصدی قیمت در دو روز اخیر، قیمت به 9400 تومان رسیده است. این محدوده، مقاومت میان مدت صندوق طلا به حساب می آمد و باید دید آیا رشد شدید قیمت می تواند آن را به سمت بالا بشکند یا خیر. در صورتی که افزایش قیمت در صندوق های طلا ادامه داشته باشد انتظار داریم تا محدوده مقاومت بعدی در 11000-11800 تومان قرار بگیرد و در صورتی که کاهش قیمت در صندوق های طلا را تجربه کنیم، محدوده حمایتی 8000-8400 تومان حائز اهمیت خواهد بود. از نظر تکنیکالی قیمت نزدیک به سقف کانال بلند مدت خود قرار دارد و با توجه به قرارگیری اندیکاتور در محدوده اشباع خرید، به نظر می رسد رشد قیمت با مشکل جدی مواجه شود.

در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان

مدیریت این صندوق را شرکت مشاور سرمایه گذاری پرتو آفتاب کیان به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دوره  بازدهی
3 ماهه50.31 ٪
6 ماهه129.9 ٪
۱ ساله130.31 ٪
در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

تصویر بالا نمودار حرکت قیمت صندوق سرمایه گذاری گوهر را نشان می دهد. در تحلیل گذشته صندوق های طلا قیمت 4000 تومان را به عنوان هدف حرکت قیمتی صندوق معرفی کردیم. رشد شارپ قیمت به خصوص در دو روز اخیر (حدود 25 درصد!) امکان تحلیل را بسیار سخت کرده است. اگر کانال های هم فاصله را رسم کنیم، مقاومت 7100-7300 تومان را متصور می دانیم. در صورتی که قیمت افت کند محدوده حمایتی 5500-5700 تومان می تواند تکیه گاهی برای قیمت صندوق باشد.

پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان

مدیریت این صندوق را شرکت تامین سرمایه امید به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

 دوره بازدهی
3 ماهه49.23 ٪
6 ماهه118.91 ٪
۱ ساله113.69 ٪
پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

نمودار بالا مربوط به قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری زر می باشد.

در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید

مدیریت این صندوق را شرکت سبدگردان انتخاب مفید به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دوره  بازدهی
3 ماهه44.28 ٪
6 ماهه149.6 ٪
۱ ساله145.96 ٪
در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

نمودار بالا مربوط به قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری عیار می باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • این صندوق ها در حدود 1000تا700 تومان بالاتر از ارزش ذاتی شون دارن معامله میشن و مبلغ هنگفتی از این طریق دارن هم به شرکت مذکور و هم بابت مالیات پرداخت می‌کنند. به هیچ عنوان در حال حاضر خرید واحدهای این صندوق ها توجیه نداره.خرید در این وضعیت با خرید طلای زینتی که اجرت مالیات بش نمیخوره هیچ فرقی نداره. خب برین طلای فیزیکی بخرین لذتشو ببرین. چه کاریه خب؟!!