روند افزایشی قیمت نفت و پالادیوم در سال 2022

روند افزایشی قیمت نفت و پالادیوم در سال 2022

نفت

طبق اخبار واصله اثرات نوع Omicron ممکن است بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد قابل مهار باشد، به همین دلیل قیمت نفت در شرایطی که کشورها محدودیت‌های سفر را برای کاهش شیوع اعمال کردند، افزایشی شد.

بازار نفت در روزهای اخیر در مورد چگونگی جدی گرفتن کاهش در تقاضای سوخت مبهم بوده است. نوع Omicron نسبت به انواع قبلی ویروس کرونا قابل انتقال تر است، اما داده های اولیه نشان می دهد که باعث سطح خفیف تری از بیماری می شود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 1.56 دلار معادل 2.1 درصد افزایش، به 76.85 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت بسته از 26 نوامبر و افزایش 4.5 درصدی در هفته است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 1.03 دلار معادل 1.4 درصد افزایش به 73.79 دلار در هر بشکه رسید و 4.1 درصد در هفته افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران کاهش تقاضا که همه فکر می کردند قرار است اتفاق بیفتد، اتفاق نخواهد افتاد. با این حال، برخی از دولت‌ها محدودیت‌های سفر سخت‌تری را برای کاهش سرعت شیوع این نوع ویروس اعمال می‌کنند، که می‌تواند به تقاضا ضربه بزند.

سکوهای فعال نفت و گاز ایالات متحده نیز در هفته اخیر به بالاترین سطح خود از آوریل 2020 رسیده است. تعداد کلی اکنون به 586 رسیده است که نشان دهنده افزایش تولید در ماه های آینده است.

لازم به ذکر است که آتش سوزی در پالایشگاه اکسون موبیل بای تاون که یکی از بزرگترین پالایشگاه های ایالات متحده است، رخ داده است. اکنون آتش خاموش است و پالایشگاه در حال تنظیم تولید در این تاسیسات است که توانایی پردازش تا 560،000 بشکه در روز را دارد.

پالادیوم

معاملات آتی پالادیوم در میان انتظارات برای بازگشت تقاضا، به ویژه از سوی چین و کاهش محدودیت های زنجیره تامین از نیمه دوم سال 2022 به بالای 1900 دلار رسید که بالاترین رقم از 22 نوامبر بوده است. بنابر گزارشات به دلیل افزایش تقاضا و موجودی انبارها پس از یک سال بحران کاهش خواهد یافت.

بازار نیز پس از نیمه دوم سال 2022 با کسری این فلز فلز مواجه خواهد شد که باعث افزایش بیشتر قیمت ها خواهد شد. و لازم به ذکر است که  احیای تولید خودرو که در آن پالادیوم در مبدل‌های کاتالیزوری کاهنده آلودگی استفاده می‌شود، تقاضا برای این فلز را در سال 2022 افزایش خواهد داد.

مس و فلزات اساسی

قیمت مس در روز جمعه به دلیل کاهش معاملات در تعطیلات و نگرانی‌ها در مورد تقاضای فیزیکی ضعیف‌تر، کاهش یافت.

قرارداد های خرید مس تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.5 درصد کاهش به 9568 دلار در هر تن در معاملات پایانی که زودتر از حد معمول در شب کریسمس انجام شد، رسید.

کاهش مس پس از چهار روز افزایش متوالی که آن را در روز پنجشنبه به بالاترین حد دو هفته اخیر رساند، رخ داد.

پرمعامله ترین قرارداد مس تحویل در ماه فوریه در بورس آتی شانگهای پس از یک رالی سه روزه، معاملات روزانه را با 0.3 درصد کاهش به 69750 یوان (10950.62 دلار) در هر تن بسته است.

معدن مس لاس بامباس اعلام کرد که آتش بس موقت برای رفع محاصره یک ماهه که بر یک جاده مهم حمل و نقل مس در پرو تأثیر گذاشته است شرایطی را برای از سرگیری عملیات به روشی پایدار تضمین نمی کند. این محاصره و حمله به جاده تزانزیتی در این کشور خود بر نگرانی عرضه مس در بازار افزوده است.

آلومینیوم بورس فلزات لندن با افت 0.3 درصدی به 2837 دلار در هر تن رسید و رشد سه روزه را متوقف کرد. افزایش قیمت انرژی در اروپا نگرانی‌ها را در مورد افزایش هزینه‌های تولید و تعطیلی کارخانه‌های ذوب افزایش داد و آلومینیوم را در روز پنجشنبه به بالاترین سطح دو ماهه رساند.

نیکل بورس فلزات لندن نیز با 0.1 درصد سفت تر به 20045 دلار در هر تن بسته شد، سرب 0.2 درصد افزایش یافت و به 2278 دلار رسید و قلع با 0.9 درصد افزایش به 39260 دلار رسید، اما روی 0.2 درصد به 3519 دلار رسید.

گاز

قیمت گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای سومین جلسه متوالی افت خود را به 110 یورو در هر مگاوات ساعت در شب کریسمس رساند و از زمان رسیدن به بالاترین رقم تاریخ 180.27 یورو در روز سه شنبه، بیش از 40 درصد کاهش یافت.

قیمت‌های گاز به دلیل پیش بینی هوای سرد و کاهش تولید برق از منابع جایگزین، به بالاترین حد خود رسید که بر نگرانی‌های قبلی در مورد تاخیر در نصب خط لوله نورد استریم 2 و افزایش تنش‌ها در شرق اروپا افزود.

سنگ آهن

شایعات در مورد تعطیلی گسترده شرکت های صنعتی در منطقه شمالی چین در طول بازی های المپیک زمستانی صحت ندارد.

فعال ترین معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای تحویل در ماه مه با 3.9 درصد افزایش به 714 یوان (112.11 دلار) در هر تن بسته شد که این هفته 5 درصد جهش کرد.

با توجه به اینکه ارزش سنگ آهن نسبت به سایر فلزات آهنی پایین تر است و سودآوری در کارخانه ها نسبتا خوب است، انتظار می رود سنگ آهن قوی تر از محصولات فولادی باشد.

با این حال، داده های مشاوره استیل هوم نشان می دهد که قیمت نقطه ای سنگ آهن با محتوای آهن 62 درصد برای تحویل به چین، در روز پنجشنبه 2.5 دلار در هر تن کاهش یافت و به 125 دلار رسید.

معاملات آتی زغال سنگ کک در بورس دالیان با 4 درصد افزایش به 2327 یوان در هر تن و قیمت کک با 3 درصد افزایش به 3169 یوان در هر تن رسید. آنها در این هفته به ترتیب 5.9 درصد و 3.9 درصد رشد کردند.

معاملات آتی فولاد ضد زنگ شانگهای نیز برای تحویل فوریه با 2.6 درصد افزایش به 16880 یوان در هر تن رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *