ثبات در بازار نفت و طلا

ثبات در بازار نفت و طلا

نفت

قیمت نفت در روز دوشنبه متفاوت بود و برنت افزایش یافت در حالی که پس از لغو هزاران پرواز توسط خطوط هوایی در ایالات متحده در تعطیلات کریسمس در بحبوحه افزایش موارد کووید-19، قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا کاهش یافت.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 41 سنت معادل 0.6 درصد کاهش به 73.38 دلار در هر بشکه رسید. این قرارداد روز جمعه معامله نشد زیرا بازارهای ایالات متحده برای تعطیلات کریسمس بسته بودند.

قیمت نفت خام برنت نیز پس از کاهش 0.92 درصدی در روز جمعه، 40 سنت معادل 0.5 درصد افزایش یافت و به 76.54 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد هفته گذشته 3 تا 4 درصد افزایش یافتند، زیرا داده‌های اولیه نشان داد که نوع Omicron کووید-19 ممکن است باعث سطح خفیف‌تری از بیماری شود.

با این حال، این نوع بسیار قابل انتقال باعث افزایش تعداد موارد کووید-19 در سراسر جهان خواهد شد.

در اروپا، قیمت گاز طبیعی هفته گذشته به دلیل کاهش عرضه، به بالاترین حد خود رسید و از قیمت نفت خام برنت حمایت کرد.

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که اتحادیه اروپا تنها می‌تواند سیاست‌های خود را به خاطر قیمت‌های بی‌سابقه بنزین سرزنش کند و گفت که برخی از اعضای این اتحادیه گاز ارزان روسیه را با قیمت‌های بسیار بالاتر در داخل اتحادیه می‌فروشند.

سازمان اوپک پلاس برای تصمیم گیری در مورد ادامه افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز در فوریه تشکیل جلسه خواهند داد.

فولاد

معاملات آتی فولاد شانگهای بالاتر از 4600 یوان در هر تن معامله شد که نزدیک به سطوحی است که از اول نوامبر مشاهده نشده بود، در میان نشانه هایی از بهبود فعالیت های صنعتی چین و انتظارات برای کاهش عرضه فولاد. تولید صنعتی در ماه نوامبر 3.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که اندکی سریعتر از انتظارات بازار برای افزایش 3.6 درصدی بود این موارد ناشی از تولید انرژی و تعدیل هزینه مواد خام بود.

در همین حال، بازرگانان انتظار دارند چندین کارخانه فولاد ضد زنگ تولید خود را برای تعمیرات و مدیریت هزینه به میزان 97،000 تن در دسامبر و 290،000 تن در ژانویه کاهش دهند. پیش از این، گزارش‌ها نشان می‌داد که تولید فولاد چین در ماه نوامبر، 22 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است، زیرا پکن محدودیت‌های آلودگی هوا را قبل از بازی‌های المپیک زمستانی تشدید کرده و تقاضا از بخش املاک نیز کند باقی مانده است.

طلا و فلزات با ارزش

طلا روز دوشنبه بالاتر از سطح کلیدی 1800 دلار در هر اونس ثابت ماند، زیرا بازده ضعیف تر خزانه داری آمریکا با افزایش ارزش دلار مقابله کرد.

طلای نقطه ای 0.1 درصد افزایش یافت و به 1809.95 دلار در هر اونس رسید.   بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده از بالاترین میزان خود در بیش از یک هفته گذشته که در جلسه قبل لمس شد، کاهش یافت و هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بهره را کاهش داد.

شاخص دلار از ضعیف ترین سطح خود در نزدیک به یک هفته گذشته افزایش یافت و باعث شد طلای با قیمت دلار برای دارندگان ارزهای غیر آمریکایی جذابیت کمتری داشته باشد.

خرده‌فروشی ژاپن در ماه نوامبر سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافت زیرا موارد کمتر کووید-19 خریداران را تشویق کرد تا هزینه‌های کالاها و خدمات را افزایش دهند.

درسایر فلزات نیز هر اونس نقره با 0.8 درصد کاهش به 22.76 دلار رسید و پلاتین با 0.9 درصد کاهش به 965.45 دلار رسید.

پالادیوم پس از رسیدن به بالاترین قیمت خود از 23 نوامبر در 1962.50 دلار در اوایل جلسه، با 0.6درصد افزایش به 1960.38 دلار در هر اونس رسید.

لیتیوم

ریوتینتو قصد دارد پروژه لیتیوم خود را در غرب صربستان پس از اینکه شهرداری در غرب این کشور طرح اختصاص زمین برای معدن را لغو کرد، متوقف کند. این گروه معدنی می‌خواست معدنی را در نزدیکی لوزنیکا برای استخراج لیتیوم، که یک ماده حیاتی برای باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی است، توسعه دهد. اما هفته گذشته جلسه شهرداری لوزنیکا طرحی را که می‌توانست زمینی را برای این پروژه اختصاص دهد لغو کرد.

ریوتینتو در نظر دارد توقفی را در دستور کار خود قرار دهد که طی آن به گفتگوی عمومی در مورد این پروژه که اعتراض گروه های محیط زیستی را برانگیخته است، بپردازد.

در اوایل سال جاری، ریو گفت که هر گونه توسعه با تمام استانداردهای زیست محیطی داخلی و اتحادیه اروپا مطابقت دارد، اما فعالان می گویند که آسیب های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

لازم به ذکر است که پروژه 2.4 میلیارد دلاری این شرکت بخشی از تلاش های دولت صربستان برای سرمایه گذاری بیشتر و افزایش رشد اقتصادی است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *