توافق جدید آمریکا و اروپا بر سر فولاد و مهمترین اخبار کامودیتی | 23 آبان 1400

توافق جدید آمریکا و اروپا بر سر فولاد و مهمترین اخبار کامودیتی | 23 آبان 1400

فولاد

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که مذاکراتی را با ژاپن آغاز خواهد کرد که می تواند منجر به کاهش تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومینیوم شود.
این مذاکرات با هدف رسیدگی به ظرفیت مازاد فولاد و آلومینیوم جهانی، بازگرداندن شرایط بازار محور و حفظ صنایع حیاتی انجام شده است.
مذاکرات با ژاپن به دنبال توافق ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای پایان دادن به مناقشه بر سر تعرفه های فولاد و آلومینیوم و ایجاد یک توافق جهانی برای مبارزه با تولید همراه با آلاینده و ظرفیت مازاد در صنعت میباشد.
سال گذشته، مجمع جهانی ظرفیت مازاد فولاد، شکاف بین ظرفیت جهانی فولادسازی و تقاضای جهانی را بیش از 600 میلیون تن تخمین زد، مبلغی که با توجه به ظرفیت های جدیدی که از قبل برنامه ریزی شده یا در دست اجرا است، به رشد خود ادامه خواهد داد.
ژاپن نیز هفته گذشته از ایالات متحده خواست تا تعرفه هایی را که توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال 2018 اعمال شده بود، لغو کند.
توافق ایالات متحده و اتحادیه اروپا به اختلافات شدید بر سر تعرفه های فولاد و آلومینیوم ایالات متحده در دوران ترامپ پایان داد و از افزایش تعرفه های اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.
این توافق، تعرفه های 25 درصدی بر فولاد و 10 درصد آلومینیوم را حفظ می کند، در حالی که به “حجم محدود” فلزات تولید شده توسط اتحادیه اروپا اجازه می دهد بدون عوارض گمرکی وارد ایالات متحده شوند.
بر اساس این قرارداد، اروپا موافقت کرد که تعرفه های تلافی جویانه علیه محصولات ایالات متحده را کاهش دهد، اقدامی که هزینه تولیدکنندگان آمریکایی مصرف کننده فولاد را کاهش می دهد.

زغال سنگ

شش شرکت اروپایی حمل و نقل که مجموعاً بیش از 5 درصد از نیازهای تأمین مالی سالانه 16 میلیارد دلاری صنعت فله خشک را نمایندگی می کنند، در حال کاهش محموله های زغال سنگ هستند.
و چنین ناوهایی ارزان‌ترین راه برای حمل زغال سنگ و سایر کالاها مانند سنگ آهن و غلات در مقادیر زیاد هستند.
از سال 2023 این ناوگان دیگر حمل و نقل زغال سنگ حرارتی را پوشش نخواهند داد.
رئیس گروه BW، که ناوگان متنوعی از جمله تانکرهای نفت و گاز، کشتی‌های دریایی و کشتی‌های فله‌بر خشک را اداره می‌کند، اعلام کرد که فشارها بر سرمایه‌گذاران و بانک‌ها که تامین‌کنندگان سرمایه در صنعت هستند در حال افزایش است.
پول خوبی از تحویل زغال سنگ به دست می آید، که به طور کلی حدود 30 درصد از حجم محموله را تشکیل می دهد و در بحبوحه کمبود سوخت از جمله گاز طبیعی برای تامین نیروی مورد نیاز اقتصاد جهانی که پس از همه گیری کرونا بهبود یافته است، قیمت های بی سابقه ای را به ثبت رسانده است.
و پس از اینکه مصرف کنندگان عمده از جمله چین و هند نتوانستند به پیمانی که برای حذف تدریجی انرژی زغال سنگ در مذاکرات آب و هوای سازمان ملل که این هفته در گلاسکو برگزار شد، بپیوندند، تقاضا برای دهه های آینده افزایش خواهد یافت. در حالی که اروپا و ایالات متحده نیروگاه های زغال سنگ را بازنشسته می کنند، کشورهای آسیایی تقریباً 200 نیروگاه دیگر خواهند ساخت.
پیش بینی میشود که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بزرگترین کشتی های فله بر که معمولاً زغال سنگ را حمل می کنند، حمایت نکنند.

نفت

به دلیل نگرانی از اینکه فدرال رزرو آمریکا برنامه های افزایش نرخ بهره برای مهار تورم را تسریع خواهد کرد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و سودهای جلسه قبل را از بین برد.
بهای معاملات آتی نفت برنت 70 سنت معادل 0.8 درصد کاهش یافت و به 82.17 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز 80 سنت معادل 1 درصد کاهش یافت و به 80.79 دلار در هر بشکه رسید.
هر دو شاخص برای سومین هفته متوالی کاهش یافتند که تحت تاثیر تقویت دلار و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت جو بایدن ممکن است مقداری نفت از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را برای کاهش قیمت ها آزاد کند، کاهش یافته است.
تحلیلگر ارشد بازارهای نفت اعلام کرد که این هفته یادآور خوبی برای بازارهای نفت بود که قیمت‌ها نه تنها تحت تأثیر مسیر عرضه و تقاضا قرار می‌گیرند، بلکه از پیش‌بینی‌های سیاست پولی و اشکال مداخله دولت نیز تأثیر می‌پذیرند نرخ‌های بهره بالاتر حمایت بیشتری از دلار و فشار نزولی بیشتری بر قیمت نفت ایجاد می‌کند.
تحلیلگران معتقدند هر چیزی که اعلام شود تنها تأثیر کوتاه‌ مدتی بر قیمت نفت خواهد داشت، اما به دلیل عدم اطمینان، بازار کمی عقب‌نشینی کرده است. شرکت های انرژی ایالات متحده نیز این هفته برای سومین هفته متوالی دکل های نفت و گاز طبیعی را اضافه کردند.
نشانه‌های مثبتی در سمت تقاضا وجود دارد، با افزایش سریع سفرهای هوایی و زمستان نیمکره شمالی به عنوان یک افزایش دهنده عمل خواهد کرد و سیاست های انقباضی بصورت فشار کاهشی مقطعی عمل خواهند کرد.
اوپک روز پنجشنبه پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه چهارم نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش داد، زیرا قیمت‌های بالای انرژی مانع از بهبود اقتصاد پس از همه‌گیری کووید-19 شده است.
اوپک پلاس هفته گذشته توافق کردند که به برنامه‌هایی برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به بازار هر ماه پایبند باشند.

گندم

گندم یورونکست (Euronext) روز جمعه افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد در 14 سال گذشته رسید چراکه برنامه‌های عراق برای خرید وارداتی بزرگ بر نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی پس از پیشنهاد روسیه که مبنی بر محدود کردن محموله‌های خود است افزود.
فعال ترین قرارداد گندم آسیاب در ماه مارس در یورونکست مستقر در پاریس با 1.75 یورو معادل 0.6 درصد به 294.00 یورو (336.45 دلار) در هر تن رسید.
اظهارات وزیر کشاورزی روسیه در این هفته مبنی بر اینکه این کشور سهمیه های صادرات غلات را در نیمه اول سال 2022 اتخاذ خواهد کرد و می تواند مالیات صادرات گندم را تقویت کند، تمرکز را بر کاهش ذخایر جهانی بازگرداند.
دولت روسیه امسال برای کاهش قیمت های داخلی بر صادرات غلات مالیات وضع کرده است، اما میزان صادرات همچنان بالاست.
وزارت بازرگانی عراق روز جمعه اعلام کرد که این کشور قصد دارد در دسامبر یا اوایل سال 2022 یک مناقصه بین المللی برای واردات 500 هزار تن گندم برگزار کند.
افزایش این هفته یورونکست در لهستان، علیرغم کاهش تقاضای صادرات، قیمت ها را افزایش داده است.

نیکل

اندونزی زمانی بزرگترین صادرکننده سنگ نیکل در جهان بود، اما سال گذشته صادرات نیکل فرآوری نشده را برای تشویق توسعه صنعت ذوب داخلی خود ممنوع کرد. داده های وزارت معادن نشان می دهد که در دسامبر سال گذشته 13 کارخانه ذوب نیکل فعال بودند.
معدنچیان نیکل در گذشته از قیمت گذاری سنگ معدن محلی شکایت کرده اند، که منجر به وضع مقرراتی برای تعیین قیمت کف برای سنگ معدن توسط وزارت معدن اندونزی شد.

آلومینیوم

شرکت وود مکنزی (Wood Mackenzie) روز جمعه اعلام کرد که محدودیت‌های مصرف برق اعمال‌شده توسط چین حدود 7 درصد از ظرفیت سالانه آلومینیوم داخلی را در سال جاری کاهش داده است.
در یکی از اولین مطالعات جامع در مورد تأثیر بحران انرژی چین بر بخش فلزات این کشور، وود مکنزی تخمین زده است که مس به شدت کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است، اگرچه اگر اقدامات جیره‌بندی برق انجام شود احتمالاً مصرف آن در نیمه اول سال 2022 تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
این شرکت همچنین شناسایی کرده است که سالانه حدود 3.2 میلیون تن ظرفیت آلومینیوم کاهش یافته است که تنها مقدار کمی از آن مجدداً راه اندازی شده است.
همچنین انتظار میرود که تولید آلومینیوم بیشتر در استان یوننان در سه ماهه چهارم تعلیق شود چراکه تأثیر عرضه ناکافی برق آبی تشدید شده است.
چین مصرف برق در بخش های پر انرژی را محدود کرده است تا انتشار کربن را کاهش دهد تا برق را برای ساکنان قبل از زمستان ذخیره کند.
قطع برق در کارخانه‌های ذوب مس و پالایشگاه‌ها حدود 60،000 تن تولید پالایش شده یا کمتر از یک درصد از کل ظرفیت تولید چین را کاهش داده است.
محدودیت ها همچنین به تولید برخی از تولیدکنندگان سیم و لوله مسی و سازندگان سیم و کابل پایین دستی آسیب می زند.
اگرچه کمبود برق تا سه ماهه چهارم ادامه یافته، اما کاهش انرژی به شدت ماه سپتامبر نیست. سهمیه بندی گاه به گاه برق می تواند تا سه ماهه دوم سال 2022 ادامه یابد.
محدودیت های برق باعث کاهش 850000 تن خروجی مذاب فولاد ضد زنگ و 35000 تن نیکل و کاهش مصرف نیکل در سال 2021 به میزان 111،000 تن شده است.
برای سرب نیز، محدودیت‌های تامین برق که بر کارخانه‌های ذوب در یوننان، گوانگشی و هونان تأثیر خواهد گذلشت که منجر به از دست رفتن 50،000 تا 60،000 تن تولید خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *