تحلیل عملکرد صندوق های ETF | هشتم مهر ماه 1400

تحلیل عملکرد صندوق های ETF | هشتم مهر ماه 1400

طبق روال هر هفته، قصد داریم تا در این گزارش عملکرد صندوق‌های ETF را در اولین هفته پاییز 1400 بررسی کنیم. بدین منظور نگاهی بر بازدهی و حباب این صندوق‌ها به تفکیک گروه‌های مختلف سهامی، درآمد ثابت و کالایی خواهیم داشت. همچنین درصد سهام پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت را به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری ریسک این صندوق‌ها بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عملکرد صندوق های بورسی

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، صندوق «پالایشی یکم» توانسته با ثبت بازده 5.9 درصد بیشترین بازدهی را در هفته گذشته ثبت کند. اما علیرغم رشد حدود 1 درصدی شاخص کل بورس، نماد «دارایکم» همچنان دارای بازده منفی بوده و در انتهای صف صندوق‌های ETF سهامی قرار گرفته است.

عملکرد صندوق‌های بورسی

می‌دانیم که حباب صندوق‌ها یکی از سیگنال‌های ورود و خروج به/از صندوق‌هاست. اگر عدد مربوط به حباب منفی باشد، یعنی واحدهای آن صندوق کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. پس طبیعتا فرصت جذابی برای سرمایه‌گذاری در آن صندوق فراهم شده است.

اگرچه باید به این نکته نیز توجه کنید که هیچ فاکتوری نمی‌تواند به تنهایی و در یک زمان خاص، ملاکی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. یعنی علاوه بر این که در کنار حباب باید بسیاری از عوامل دیگر مانند ریسک، بازده، نقدشوندگی، ترکیب پرتفوی صندوق، کارمزد و غیره را بررسی کنید، تمام این عوامل باید در طول زمان بررسی شوند. به عنوان مثال در نمودار زیر می‌بینید که دو نماد پالایش و دارایکم دارای حباب منفی بزرگی هستند که در نگاه اول گزینه جذابی برای خرید خواهند بود. اما با بررسی سابقه حباب این صندوق‌ها می‌بینیم که این روند برای مدتی است که ادامه دارد. پس حباب ایجاد شده لزوما به معنای فرصت خرید نبوده و می‌تواند نشان از عملکرد ضعیف بازارگردان آن‌ها باشد. با این حال نماد پالایش بیشترین بازدهی را در هفته گذشته داشته است. پس نمی‌توان تنها به حباب صندوق به عنوان معیاری برای خرید و فروش تکیه کرد.

عملکرد صندوق‌های بورسی

عملکرد صندوق های درآمد ثابت

در این گروه، نماد «سپر» با ثبت بازدهی 1.28 درصدی بیشترین و نماد «کامیاب» با ثبت بازدهی 0.1 درصدی کمترین بازدهی را بین صندوق‌های درآمد ثابت داشته‌اند. میانگین بازدهی این صندوق‌ها در هفته گذشته نیز حدود 0.53 درصد بوده است.

در ادامه نگاهی به نمودار بازدهی و سهم سهام پرتفوی صندوق‌های فوق به عنوان معیاری از ریسک این صندوق‌ها خواهیم داشت:

عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت
عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت

در نمودار زیر تغییرات بازدهی و سهم سهام پرتفوی صندوق‌های فوق را نسبت به هفته گذشته بررسی کرده‌ایم. به عنوان مثال نماد «آسامید» با 1.22 درصد بازدهی بیشتر نسبت به هفته گذشته، بیشترین رشد در بازدهی را ثبت کرده است. از طرفی در دو هفته اخیر، نه تنها صندوق تصمیم از این منظر پرریسک‌ترین صندوق این گروه بوده است، بلکه نسبت به هفته گذشته با 3.6 درصد افزایش سهام در ترکیب پرتفوی خود، میزان ریسک خود را باز هم افزایش داده است.

عملکرد صندوق های مختلط

عملکرد صندوق‌های مختلط

عملکرد صندوق‌های کشاورزی

عملکرد صندوق‌های کشاورزی

عملکرد صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا

مقایسه‌ای با شاخص کل

مقایسه‌ بازدهی صندوق های سرمایه گذاری بورسی ​با شاخص کل

در نهایت مقایسه‌ای بین بازدهی شاخص کل و هموزن در هفته گذشته با میانگین بازدهی گروه‌های فوق خواهیم داشت تا دید بهتری از عملکرد کلی هر گروه بدست بیاید:

همانطور که نمودار فوق نشان می‌دهد، میانگین بازدهی کل گروه‌ها 2.14 درصد می‌باشد. در نتیجه صندوق‌های ETF در مجموع توانسته‌اند بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل و هموزن کسب کنند. در این بین گروه کشاورزی با 2.33 درصد بازده بیشتر نسبت به شاخص کل، در رتبه اول و صندوق‌های درآمد ثابت با 0.51 درصد بازده کمتر نسبت به شاخص کل، در رتبه آخر قرار گرفته‌اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *