آپدیت جنجالی اتریوم؛ رشد نجومی قیمت یا فروپاشی شبکه

اتریوم در حال پیاده سازی یازدهمین آپدیت خود می باشد. این هاردفورک سیستم پرداخت کارمزد تراکنش ها در شبکه را تغییر می دهد. به گفته ویتالیک بوترین، موسس اتریوم، این هاردفورک قدم مهمی در راستای تنظیم و کاهش کارمزد تراکنش های شبکه خواهد بود و بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند پس از هاردفورک لندن، شاهد استقبال بیشتر موسسات مالی از بزرگترین آلتکوین بازار رمزارزها باشیم.

از سوی دیگر برخی از مشکلات به وجود آمده در زمان تست آپدیت جدید، برخی از فعالین بازار را در مورد کارایی یا عدم کارایی این شبکه در آینده نگران کرده است.

هاردفورک لندن اتریوم

هارد فورک لندن قدمی بزرگ در راستای ارتقاء شبکه اتریوم موسوم به اتریوم 2.0 است. در پنجم آگوست 2022، در بلوک شماره 12,965,000، هاردفورک لندن اجرایی خواهد شد و 5 پروتکل آپدیت (EIP)  در شبکه عرضه خواهند شد.

هاردفورک لندن اتریوم

شبکه اتریوم یکی از پرکاربردترین بلاکچین‌های دنیای رمزارزها می باشد و قابلیت‌های بی نظیر این بلاکچین، آن را به بستری برای راه اندازی انواع استیبل کوین ها، تعداد بی شماری از توکن های NFT، اپلیکیشن های غیرمتمرکز و پروژه های دیفای تبدیل کرده است. توکن بومی بلاکچین اتریوم موسوم به اتر (Ether)، دومین ارزش بازار را در مارکت به خود اختصاص داده است.

اتریوم پس از 6 سال فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال به مقبولیت بسیاری بالایی رسیده اما استقبال بسیار فعالین و کاربران بازار از این بلاکچین، کارمزد و مدت زمان انجام تراکنش ها در شبکه را افزایش داده است و این موضوع تا حدی کارایی این ارز دیجیتال را تحت الشعاع قرار داده است؛ لذا رسیدن به راهی برای سبک کردن شبکه و کاهش کارمزد تراکنش ها در آینده ای نزدیک ناگزیر خواهد بود و هارفورک لندن قدمی مهم در این مسیر بر می دارد.

با کریپتوکست در شنوتو و کست‌باکس همراه باشید تا مهمترین اخبار و تحولات ارزهای دیجیتال را از دست ندهید.

آپدیت ها در شبکه به چه صورت انجام می شوند؟

پیاده سازی یک شبکه غیرمتمرکز کار ساده ای نیست. خصوصا زمانی که بخواهید شبکه مورد نظر را ارتقاء دهید.  تصور کنید که کل یک جامعه، بدون دخالت مستقیم یک نهاد متمرکز می بایست، سیستم های خود را با آپدیت جدید ارتقاء دهند. این موضوع برای اتریوم سخت تر هم می باشد چرا که شبکه اتریوم بنا دارد تا یکی از بزرگترین آپدیت های تاریخ ارزهای دیجیتال را در طول یک سال آینده تجربه کند؛ اتریوم الگوریتم اجماع خود را از سیستم اثبات کار (POW) به الگوریتم اثبات سهام (POS) تغییر خواهد داد.

ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می کنند. ساختار فنی بلوک های اطلاعاتی در این فناوری، ثابت نیست و امکان تغییر در کدهای برنامه نویسی بلوک ها وجود دارد. به عنوان مثال گاهی اندازه بلوک ها، نحوه ارزیابی دیتای درونی و سرعت عملکرد شبکه تغییر می کند.

نحوه آپدیت و ارتقاء شبکه های ارزهای دیجیتال عموما به این صورت است که برنامه نویسان فعال شبکه پیشنهادهایی را برای ارتقاء شبکه مطرح می کنند و این پیشنهادها توسط جامعه بلاکچینی ارز دیجیتال هدف مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید و اجماع، آپدیت مورد نظر پیاده می شود. پیشنهادهای بهبودی مطرح شده EIP (Ethereum Improvement Proposal) نام دارند.

در هاردفورک لندن چه تغییراتی در شبکه اعمال خواهند شد؟

هاردفورک لندن با 5 پوپوزال بهبود شبکه یا EIP همراه خواهد بود.

EIP-1559: در این پروتکل ساختار تراکنش های شبکه تغییر خواهند کرد.

EIP-3198: در این آپدیت، آپ کد تراکنش های پایه تعیین می شود.

EIP-3529 : بر اساس این پروتکل بازپرداخت های شبکه کاهش خواهند یافت.

EIP-3541 : طبق این پروتکل، قرارداهای جدیدی که با 0xEF شروع شوند، رد خواهند شد.

EIP-3554: بمب سختی شبکه تا اوایل ماه دسامبر سال 2021 به تعویق می افتد.

در میان پروتکل های بهبودی پیشنهادی دو گزینه اهمیت زیادی دارند: EIP-3554 و EIP-1559 که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

پروتکل EIP-1559 چیست؟

این پروتکل مهم ترین تغییر در هاردفورک لندن است و بناست تا بر اساس این طرح پیشنهادی، ساختار تراکنش های شبکه به طور کل تغییر کند.

تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت

در حال حاضر سیستم کارمزدهای اتریوم مانند بسیاری از شبکه های دیگر رمزارزی به صورت مزایده ای صورت می گیرد. به این معنا که فردی که می خواهد تراکنشی را انجام دهد، کارمزدی را به ماینرهای شبکه برای انجام این کار پیشنهاد می دهد. ماینرها نیز بهترین و بالاترین پیشنهاد را در اولیت قرار می دهند و بر این اساس، تراکنش های موجود در شبکه را مدیریت می کنند. این سیستم بسیار ساده است اما تا حدی ناکارآمدی هایی نیز دارد که EIP-1559 قصد دارد تا با تغییر ساختار هزینه تراکنش‌ها، این هزینه را کاهش دهد.

تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت

از زمان آپدیت EIP-1559، ماینرها تنها برای تراکنش‌هایی که درون یک بلوک قرار دارند، کارمزدی را تحت عنوان انعام (Incentive Tips) دریافت خواهند کرد و هدف از این کارمزد، انگیزه دادن به ماینرها جهت سرعت بخشیدن به شبکه است. باقیمانده کارمزد تراکنش تحت عنوان کارمزد پایه (base fee) که متناسب با اندازه تراکنش است ، به شبکه ارسال و سوزانده می شود. نحوه سوزانده شدن این کوین ها نیز به این صورت است که شبکه این ارزها را به آدرسی می فرستد که کلید خصوصی آن در اختیار کسی نیست و دیگر امکان استفاده در شبکه را ندارند. این کارمزد توسط خود شبکه و متناسب با شلوغی آن تعیین می شود.

. از آنجایی که کارمزد پایه یا base fee به طور کامل سوزانده خواهد شد، بخشی از اتریوم های موجود در شبکه از بین خواهند رفت.

اخبار و تحلیل‌های بیشتر در کانال تلگرام سیگنال ارز دیجیتال

EIP-3554 و تعویق زمان بمب سختی اتریوم

شبکه اتریوم هاردفورکهای زیادی را تجربه کرده است و هاردفورک لندن یازدهمین تجربه این ارز دیجیتال می باشد. پس از هاردفورک DAO انشعابی در شبکه اتریوم به وجود آمد و به خلق اتریوم کلاسیک منجر شد. از آن زمان ایده بمب سختی شبکه به ذهن توسعه دهندگان این بلاکچین خطور کرد تا راه را برای انشعابات بعدی اتریوم ببندند. اما این کار را از چه طریق انجام خواهند داد؟

توسعه دهندگان اتریوم به دنبال این هستند تا در نهایت سیستم اجماع شبکه را به طور کامل تغییر دهند و از الگوریتم اجماع اثبات کار به سمت الگوریتم اجماع کار پیش بروند. اما این موضوع این چالش را مطرح خواهد کرد که بسیاری از ماینرها تلاش خواهند کرد تا مقابل این روند بایستند. لذا ایده بمب سختی به ذهن توسعه دهندگان شبکه رسید. از زمان بمب سختی، عصر یخبندان تراکنش ها در شبکه اجرایی خواهد شد و سختی شبکه آنقدر زیاد خواهد شد تا دیگر هیچ ماینری نتواند در شبکه فعالیت کند و شبکه به طور خودکار به سمت الگوریتم اثبات سهام پیش برود.

بر اساس پروتکل EIP-3554 بمب سختی شبکه اتریوم تا ابتدای دسامبر سال جاری میلادی به تعویق خواهد افتاد . (اگرچه به نظر بسیاری از کارشناسان در آن زمان هم شاهد تعویق این موضوع در شبکه خواهیم بود.)

تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت

عمده تحلیلگران انتظار دارند که هاردفورک لندن منجر به افزایش قیمت اتریوم شود اما این طرح مخالفانی نیز دارد که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

تاثیرات مثبت هاردفورک لندن:

  • این هاردفورک منجر به کاهش کارمزد تراکنش ها در شبکه خواهد شد و این موضوع کارایی این شبکه را در حوزه قراردادهای هوشمند افزایش خواهد داد. همانطور که می دانیم رقیبان اتریوم در شبکه با استفاده کارمزد کمتر و سرعت بالاتر تراکنش ها توانسته اند در طول ماه های اخیر طرفداران زیادی را در حوزه دیفای جذب کنند. از جمله این رقبا می توان به پولکادات (استفاده از پاراچین ها برای رفع مشکل مقیاس پذیری)، بایننس اسمارت چین (نمونه متمرکز و ارزان تر شبکه اتریوم) و سولانا اشاره کرد. برخی بر این باورند که هاردفورک لندن تا حدی کارمزد تراکنش ها را در شبکه افزایش خواهد داد و امکان استفاده در حوزه های مختلف را بیشتر می کند.
  • بر اساس EIP-1559 بخشی از کارمزد تراکنش های ارسال شده به شبکه، سوزانده می شوند. کاهش عرضه، عاملی طبیعی در افزایش قیمت است و برخی این موضوع را با هاوینگ بیت کوین مقایسه می کنند. تخمین زده می شود که پس از هاردفورک لندن، میزان تورم در شبکه اتریوم از 4 درصد به 3 درصد در سال کاهش یابد.
  • مجموع عوامل مطرح شده در پروپوزالهای پیشنهادی باعث خواهند شد تا استقبال از شبکه بیشتر شود و موسسات مالی سرمایه گذاری بیشتری بر روی این ارز دیجیتال انجام دهند.
تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت

تاثیرات منفی هاردفورک لندن:

  • یکی از چالشهای اصلی و فنی هاردفورک لندن، مشکل به وجود آمده در شبکه آزمایشی Ropsten در هفته های گذشته بوده است. شبکه آزمایشی راپستن که اولین گام اجرایی هاردفورک لندن به شمار می آید، در مراحل اجرایی خود با شکست روبرو شد و کلاینت Geth حدود 6 ساعت دیتای اشتباه در اختیار نودهای شبکه قرار داد.
  • این موضوع در صورتی که در شبکه اجرایی واقعی رخ دهد، صدها هزار دلار به استخرهای استخراج اتریوم زیان می رساند.
  • چالش مهم دیگر کاهش درآمد ماینرها در شبکه است که در صورت وقوع، می تواند فعالیت آنها را در شبکه کاهش دهد و این موضوع احتمال خطر حمله 51 درصدی را افزایش می دهد.
  • از طرفی برخی معتقدند آپدیت موجود باعث استقبال بیشتر از شبکه اتریوم خواهد شد و با توجه به اینکه هاردفورک لندن مشکل مقیاس پذیری شبکه را رفع نکرده است، این موضوع می تواند در نهایت به مرگ این بلاکچین قدرتمند بیانجامد.

تحلیل تکنیکال اتریوم

همانطور که در نمودار قیمت اتر در تایم فریم روزانه مشاهده می شود، قیمت این ارز دیجیتال از ابتدای ماه مارس سال 2020 در کانالی صعودی قرار داشته است. در شرایط فعلی نیز در صورتی که قیمت بتواند حمایت MA-50 و MA-200 و خط روند صعودی خود را حفظ کند، می تواند تارگت 3000 دلار را در روزهای آتی تست کند. عبور و تثبیت قیمت بالای 3 هزار دلار، اهداف 4200 دلار و بالاتر را برای اتریوم فعال خواهند ساخت. لازمه افزایش قیمت اتریوم در روزهای آتی، تثبیت قیمت بیت کوین در کانال 40 هزار دلار و کارایی درست شبکه پس از هاردفورک لندن است. از سوی دیگر از دست دادن حمایت خط روند صعودی، ریزش های بیشتر و شدیدتری را در بازار به دنبال خواهد داشت.

نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم روزانه

نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم روزانه
جهت مشاهده تصویر بالا با کیفیت بیشتر اینجا کلیک کنید
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *