دلیل ریزش لونا چه بود؟!

دلیل ریزش لونا چه بود؟!

این روزها صحبت در مورد ارز دیجیتال لونا زیاد شده، ارزی که به یکباره از قیمت 119 دلار، ریزشی 100% تا محدوده تقریبا صفر را به ثبت رساند و خیلی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال را در بهت و حیرت فرو برد؛

اما امروز قصد داریم در خصوص دلایلی که شاید موجب ریزش وحشناک لونا شد، صحبت کنیم، پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال کلیک کنید

لونا ( LUNA ) در واقع ارز دیجیتال اکوسیستم ترا ( Terra ) بود، اکوسیستمی که با شعار استیبل کوین غیرمتمرکز به میدان آمد و نام استیبل کوین خود را UST گذاشته بود، استیبل کوینی که قرار بود همیشه و در هر شرایطی برابر با 1 دلار باشد.

رشد لونا چگونه رقم خورد؟!

سازو کار شبکه ترا برای رشد لونا خیلی جذاب بود، اما در نهایت همین سازوکار باعث ریزش وحشتناک در لونا ( LUNA ) شد؛ در اکوسیستم ترا به ازای هر مقدار UST که در بازار تولید می‌شد، به همان میزان ارز دیجیتال لونا سوزانده می‌شد، و همین موضوع موجب ارزشمند شدن این ارزدیجیتال و بالارفتن قیمت آن از 1 سنت تا 119 دلار شده بود. 

اما همین فرآیند در صورت ایجاد فشار فروش بر روی استیبل کوین UST معکوس عمل می‌کرد و باعث ضرب توکن لونا در شبکه و زیاد شدن آن و به طبع ریزش قیمت LUNA می‌شد.

  شروع ریزش لونا

اما همه چیز از عصر 17 اردیبهشت برای لونا شروع شد، زمانی که یک نهنگ استیبل کوین UST تصمیم گرفت 285 میلیون دلار را در شبکه دامپ کند و همین موضوع موجب ریزش لونا به سطح 61 دلار و ریزش استیبل کوین آن به سطح 0.98 دلار شد.

در این بین ربات‌های شبکه وارد عمل شده و با ضرب LUNA  سعی در بازگرداندن قیمت UST به سطح 1 دلار داشتند، موضوعی که به خاطر فشار فروش‌های شدید و مشکوک در بازار نتوانستند به آن دست پیدا کنند و در همین بین، بدون اینکه فشار فروشی از سمت صرافی ها و نهنگ‌ ها به ارزدیجیتال لونا وارد شود، قیمت این ارز توسط ربات‌هایی که سعی در پس گرفتن سطح قیمتی 1 دلار برای UST، داشتند به محدوده تقریبی صفر رسید؛  درواقع با این عمل تعداد توکن های LUNA از 350 هزار عدد در سقف تاریخی 119 دلار برای لونا، به تعداد 6.5 تریلیون توکن رسید؛ موضوعی که می‌توان آن را “چرخه خودکشی” نامید.

ترا

سرنوشت بیت کوین های لونا

اما بنیاد لونا ( LFG )، با پیش‌بینی چنین موقعیتی اقدام به خرید بیت کوین در بازار کرده بود و تعداد بیش از 70 هزار بیت کوین را به عنوان پشتوانه‌ای برای استیبل کوین UST به کیف پول مشخصی انتقال داده بود. کیف پولی که اکنون موجودی آن صفر و تمام بیت کوین های آن انتقال داده شده و هنوز حرف و حدیث در مورد آن زیاد است.

اما سوالات پاسخ داده نشده زیاد و موضوعات مشکوک در مورد ارزدیجیتال لونا و بنیانگذار آن دوکوان وجود دارد، به عنوان مثال بیت کوین های بنیاد لونا به چه دلیلی برای بازگردانی سطح قیمت UST و توکن لونا استفاده نشد و چرا بنیاد لونا هنوز هیچ شفاف سازی در این مورد انجام نداده است؟

چه کسانی یا سازمان‌هایی در پشت پرده فشار فروش گسترده استیبل کوین UST دست داشتند و باعث شروع چرخه خودکشی ترا شدند؟

پایان لونا

در آینده احتمالا توکن لونا و اکوسیستم ترا می‌تواند خود را بازیابی کند و شاید حتی روزی لونا به سطح 1 دلار نیز برسد، اما مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم؛ اعتماد از دست رفته کاربران و سرمایه‌گذاران است، اعتمادی که به قیمت از دست رفتن کل پروژه تمام خواهد شد و اعتمادی که دیگر از دست رفته است. شاید تنها راه‌حل برای پروژه ترا، واگذاری آن به سازمانی قابل اعتماد در بین کاربران باشد.

لازم به ذکر است تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام ارز ترا داشتم مبلغ ان واقعا صفر صفر شد . نسبت به سایر ارزها هم مشکوک شدم . اگه همشون اینجوری بشند دیگه سکته رو زدم .

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما 🙏🏻
      بله متاسفانه ارز لونا به ریز یک دلار سقوط کرد