تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

تا ابتدای آبان 1399 تورم چه روندی را طی کرد؟ کدام گروه‌های کالایی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند؟ کدام دهک‌ها و طبقات، تورم بیشتری متحمل شدند؟ شدت تورم مهرماه چقدر بود؟ توزیع تورم مهرماه در سطح کشور به چه صورت بوده است؟ این‌ها سوالات مهمی هستد که سعی داریم به شکل مختصر و مفید به آن‌ها بپردازیم.

اخیرا مرکز آمار ایران طی دو گزارش جداگانه جزئیات آمار و ارقام تورم مهر ماه 99 را منتشر کرد. مطابق آن، تورم مهرماه 7 درصد افزایش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. تورم کل کشور در مهرماه 27.2 درصد بوده است. همچنین دهک اول(دهک کم‌برخوردار) تورم 24.4 درصد و دهک دهم(دهک با بیشترین درآمد) تورم 32.5 درصد را متحمل شده‌اند. نمودار1(نمودار پایین) تورم گروه‌های مختلف به تفکیک سطح برخورداری از درآمد را نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

نمودار فوق نشان می‌دهد که دهک‌های بالای درآمدی تورم بیشتری را متحمل شده‌اند و این عمدتا به خاطر بالاتر بودن تورم بخش خدمات است.

اما دقیق‌تر شویم، کدام اقلام تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند؟ و این تورم برای دهک‌های مختلف به چه صورت بوده است؟ نمودار2(نمودار پایین) تورم گروه‌های عمده را به تفکیک دهک‌های مختلف درآمدی نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

از نمودار فوق نیز کاملا مشهود است که به طور کلی تورم گروه خدمات در مهرماه بالاتر بوده و از آنجائیکه طبقات بالا، مصرف خدمات بیشتری دارند؛ بنابراین تورم بیشتری را نیز متحمل شده‌اند. اما در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها طبقات پایین‌تر بیشتر متضرر شده‌اند و تورم بالاتری را نیز تجربه کرده‌اند. از یاد نبریم که گروه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها چون اقلام ضروری‌تر را در خود جایی داده‌اند بنابراین امکان کاهش بیشتر یا حذف آن از سبد مصرفی خانوار وجود ندارد به ویژه این گروه از اقلام، در سبد مصرفی دهک اول پررنگ‌تر است. سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از سبد مصرفی دهک اول حدودا 43 درصد است درحالیکه سهم این قلم از سبد مصرفی دهک دهم حدودا 17 درصد است. نمودار3(نمودار پایین) ترکیب سبد مصرفی خانوارها به تفکیک دو گروه کالا و خدمات را نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

از نمودار فوق کاملا مشهود است که دهک‌های بالاتر خدمات بیشتری مصرف می‌کنند به گونه‌ای که سهم خدمات از سبد مصرفی دهک دهم(دهک برخوردار) بیش از 82 درصد است؛ درحالیکه این رقم برای دهک اول حدودا 56 درصد است. همچنین ضریب اهمیت اقلام ضروری‌تر در سبد خانوارهای با درآمد کمتر بسیار پررنگ‌تر است ازاین‌رو است که سهم خوراکی‌ها و آَشامیدنی‌ها از سبد دهک‌های پایین‌تر، بیشتر است.

اما به جغرافیای تورم ایران بپردازیم و ببینیم تورم مهرماه در مناطق مختلف کشور به چه نحوری توزیع شده است؟ نمودار4(نمودار پایین) این مهم را به تصویر می‌کشد.

تجزیه و تحلیل تورم مهر ماه 1399

با توجه به نمودار فوق استان هرمزگان با 32.6 درصد بیشترین و آذربایجان غربی با 23.1 درصد کمترین تورم را تجربه کرده‌اند. میانگین تورم دوازده ماهه کل کشور نیز معادل 27.2 درصد بوده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *