تحلیل بنیادی کویر | مهر1400

تحلیل بنیادی کویر | مهر1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

درباره شرکت فولاد سپید فراب کویر

این شرکت در سال 1379فعالیت خود را در زمینه بازرگانی و تجارت آغاز کرد. بعد از گذشت دو سال از فعالیت شرکت با تصمیم سهامداران ماهیت شرکت از بازرگانی و تجارت به تولیدی تغییر کرد.

این شرکت در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد.

روند سودآوری کویر

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت کویر در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 18251107 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 12% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 255% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 93% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 2 برابر نرخ تورم است پس می‌توان گفت شرکت از منظر نرخ رشد در وضعیت خوبی  قرار دارد.

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه سوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد و رتبه خوبی برای نرخ رشد نیست.

روند فروش شرکت کویر

روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در 4ماه اردیبهشت تا مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.

کویر در سه ماه اول سال 1400 فروش 31681306 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 153% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک کویر

شرکت در حال حاضر فقط در زمینه تولید انواع میلگرد فعالیت دارد . به همین دلیل به بررسی میزان فروش و نرخ فروش این محصول می پردازیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک کویر

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در سه ماهه اول 1400 نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 12% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در کویر

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 16% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 17% رشد داشته است.

 کاهش چشمگیر فروش در ماه های تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد کویر

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم کویر و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار کویر نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی

آخرین اطلاعات شرکت کویر درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *