تحلیل بنیادی کاوه | مهر 1400

تحلیل بنیادی کاوه | مهر 1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای بازار سرمایه را می‌توانید از کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال پی‌گیری نمائید.

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش

این شرکت در سال 1385 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری کیش به ثبت رسیده است.

شرکت در سال 1393 با تصمیم سهامداران عمده از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و  در سال 1395 نزد سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

روند سودآوری کاوه

روند سودآوری کاوه

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارش های عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در سه سال اخیر است.

شرکت کاوه در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 39063606 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 13% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 306% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 179% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 4 برابر رشد تورم است پس می‌توان گفت شرکت از این لحاظ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه چهارم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد و از منظر نرخ رشد رتبه خوبی نیست.

روند فروش شرکت کاوه

روند فروش شرکت کاوه

روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در 4ماه اخیر از اردیبهشت تا مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.

کاوه در سه ماه اول سال 1400 فروش 49916038 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 227% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک کاوه

بررسی محصول استراتژیک کاوه

شرکت در حال حاضر 3 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر شمش بیلت صادراتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این محصول را بعنوان محصول استراتژیک مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک

نرخ فروش محصول استراتژیک کاوه

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در 3ماهه ابتدای 1400 نسبت به دوره پایان سال99،  9% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در کاوه

 میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 8% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 121% رشد داشته است.

 کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد می کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد کاوه

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد کاوه

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم کاوه و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم کاوه و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار کاوه نشان می دهد این سهم در در اغلب ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد. بهتر است در هنگام تحلیل سهم نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی

آخرین اطلاعات شرکت کاوه درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *