نگاهی به گروه صنعتی بارز از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به گروه صنعتی بارز از پنجره فروش‌های فصلی

نرخ فروش بارز برای محصول تایر بایاس در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 32 درصدی مواجه بوده است. همچنین گفتنی است که میزان تولید و فروش محصولات این شرکت طی دوره 3 ساله مورد بررسی قرارگرفته از سال 96 تقریباً ثابت بوده و رشد خاصی نداشته است. شرکت بارز به مدت 16 سال متوالی رتبه 1 میزان تولید تایر کشور را کسب کرده­است.

بررسی اجمالی گروه صنعتی بارز

گروه صنعتی بارز بزرگترین شرکت تایرساز ایرانی است که در زمینه تولید انواع تایر، تیوب و فلپ برای انواع وسایل نقلیه فعالیت می­کند. لازم به ذکر است گروه صنعتی بارز در سال 98 بیشترین سهم بازار داخلی از فروش تایر را به خود اختصاص داده ­است.

اطلاعات کلی نماد پکرمان

نمادپکرمان
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)252
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/26)4,300
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)808
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)583
سال مالی30/12
  • شرکت بارز به مدت 16 سال متوالی است که رتبه 1 میزان تولید تایر کشور را حفظ نموده­است. این میزان تولید در سال 98 برابر 33% از کل تولیدات تایر کشور است.
  • مبلغ حاصل از فروش محصولات تایر بایاس و رادیال بخش بسیار زیادی از فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین صرفا به بررسی تغییرات تولید و فروش این 2 محصول پرداخته شده است.
  • به طور کلی بارز برای سه دسته مختلف مشتریان محصولات خود را تولید می‌نماید. نمایندگان فروش، انواع خودرو سازی‌ها و بازارهای صادراتی. بنابراین رشد و رونق صنایع خودروسازی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت فروش شرکت بگذارد.
  • به همین ترتیب وضعیت نامناسب صنعت خودرو در زمینه پرداخت معوقات منجر به مشکلات نقدینگی در صنعت تایر شده است.
  • وضعیت تولید و فروش کارخانه طی فصول مختلف دائما در حال نوسان بوده و به جز یک دوره­ی تقریبا یکساله که فروش کاهش یافته است، در بقیه فصول مقدار قابل قبولی به فروش رسیده است.
نگاهی به گروه صنعتی بارز از پنجره فروش‌های فصلی

به علت افزایش نرخ ارز نسبت به دوره­های قبل، نرخ فروش این شرکت نیز افزایش یافته­است. گفتنی است که تعیین قیمت تایر در داخل کشور برعهده سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌باشد. با توجه به نمودار، نرخ فروش تایر بایاس از اوایل سال 96 تا فصل اخیر رشد 145­درصدی را به ازای هر کیلوگرم تجربه کرده­است. با توجه به رشد نرخ ارز در طی این مدت که تقریبا رشد 365 درصدی داشته ­است می‌توان انتظار داشت نرخ فروش این شرکت جای رشد بیشتری داشته باشد.

نگاهی به گروه صنعتی بارز از پنجره فروش‌های فصلی

فروش صادراتی شرکت در سال 1397 به دلیل کمبود تایر طبق بخشنامه وزارت صنعت‌معدن‌تجارت ممنوع شد و این مقدار طی فصول اخیر تقریبا به صفر رسیده است.

نگاهی به گروه صنعتی بارز از پنجره فروش‌های فصلی

جمع بندی

گروه صنعتی بارز شرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید انواع لاستیک برای انواع وسایل نقلیه در کشور است.

  • با توجه به رشد 145 درصدی نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز است.
  • رشد و رونق صنایع خودروسازی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت فروش شرکت بگذارد.
  • با مقایسه میزان رشد نرخ فروش محصولات شرکت و رشد نرخ ارز  و همچنین بهبود نسبی وضعیت خودروسازی کشور می‌توان افق روشنی برای درآمد شرکت لحاظ کرد.
  • در حال حاضر تمامی فروش شرکت به صورت داخلی می‌باشد و فروش صادراتی شرکت به صفر رسیده است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • لطفا از تمام شرکتهای بورس حداقل از هر کدام یک تحلیل بنیادی ارائه نمایید.

    • با سلام
      فعلا برنامه تحلیل صنایع رو در دستور کار داریم
      انشالله تک تک نمادهارو هم بررسی میکنیم
      با ما همراه باشید.