تحلیل بنیادی و بررسی شرکت پتروشیمی غدیر (شغدیر) | 30 شهریور ماه 1399

تحلیل بنیادی و بررسی شرکت پتروشیمی غدیر (شغدیر) | 30 شهریور ماه 1399

شرکت پتروشیمی غدیر جز شرکت­های فرعی شرکت سرمایه­ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین است و واحد نهایی گروه شرکت سرمایه­گذاری تامین اجتماعی می­باشد. این شرکت در کنار پتروشیمی­های بندر امام، اروند و آبادان، تامین کننده PVC با ظرفیت تولید سالانه 120 هزارتن می­باشد. سهم اسمی تولید حدود 16 درصد کل تولیدات داخل و سهم عملیاتی این شرکت از بازار 18 درصد است.

محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی غدیر PCV-65 ، PVC-off و VCM است و 50% از محصولات تولیدی به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، آفریقا، حوزه CIS، ترکیه و اروپای شرقی صادر می­شود.

صورت ­های مالی سال 98

کل دارایی­های شرکت نسبت به سال قبل با افزایش تقریبا 40% همراه بوده ­است. علت اصلی این افزایش، رشد چشمگیر موجودی نقد حاصل از درآمد فروش ­های صادراتی است. بدهی­ های شرکت 22% رشد­ و دربخش حقوق صاحبان سهام، سود انباشته شرکت 122% نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نکته قابل توجه این است که دارایی­های جاری 73% درصد از کل دارایی­های شرکت را شامل شده­اند و در بین اقلام دارایی جاری، بیشترین رقم متعلق به موجودی وجه نقد و کالای ساخته شده است. بررسی­های بیشتر نشان می­دهد افزایش موجودی نقد از محل افزایش مبلغ فروش بوده­ و مقدار فروش نسبت به سال قبل تنها 4% درصد رشد داشته ­است.

بخش اصلی و مهم درآمدهای شرکت از محل فعالیت­های عملیاتی است. فروش داخلی محصولات در بورس کالا و براساس نرخ پایه بورس و فروش خارجی بر مبنای نرخ­های جهانی انجام می­شود. بخش اصلی بهای تمام ­شده عملیاتی مربوط به مواد مستقیم است و تامین­کنندگان مواد اولیه جهت تولید محصولات، شرکت­های پتروشیمی­کاویان، پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی اروند و پتروشیمی آبادان هستند در نتیجه مواد اولیه مورد نیاز شرکت در داخل کشور تامین می­شود. این شرکت در سال 98 موفق به افزایش ظرفیت تولید عملی نسبت به سال قبل شده و معادل 96% از ظرفیت اسمی خود تولید داشته­ است.

بررسی صورت سود و زیان نشان می­دهد فروش شرکت با رشد 58% همراه بوده­ و از طرفی سود هر سهم 106% نسبت به سال قبل افزایش داشته است؛ بنابراین برمبنای صورت­های مالی سال 98 ، اهرم مرکب این شرکت معادل 1.82 است. یعنی هر یک درصد تغییر در فروش باعث 1.82 درصد تغییر در سود هر سهم می­شود. به بیان ساده­ تر هر یک ریال افزایش فروش، 1.82 ریال سود برای هر سهم ایجاد می­کند و بالعکس. بنابراین توانایی سودسازی شرکت پتروشیمی غدیر وابستگی بالایی به میزان فروش شرکت دارد.

گزارش­ فروش ماهانه از ابتدای سال 99  تا پایان هر ماه، مدت زمان مشابه در سال قبل و درصد تغییرات در جدول زیر ارائه شده­است. همان­­طور که معلوم است فروش شرکت پتروشیمی غدیر از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل  با 81% رشد همراه بوده است.

گزارش فروش تجمعیسال 99سال 98درصد تغییرات
فروردین۵۹۳,۶۲۹۲۸۳,۸۴۲109%
اردیبهشت۱,۵۳۳,۲۵۱۱,۰۷۳,۲۱۵43%
خرداد۲,۷۳۵,۳۲۴۱,۷۰۳,۳۸۳60%
تیر۴,۳۸۴,۵۴۱۲,۲۷۳,۱۰۱93%
مرداد۵,۴۵۲,۵۲۷۳,۰۱۰,۳۴۰81%

جمع ­بندی

با در نظر داشتن این موضوع که فروش داخلی شرکت در بورس کالا و فروش صادراتی شرکت از طریق عرضه ارز حاصل در سامانه نیما صورت می­گیرد، می­توان گفت تغییرات میزان فروش شرکت وابستگی شدیدی به نوسانات نرخ ارز دارد. درصورتی که فروش شرکت در نیمه دوم سال نیز روندی مشابه نیمه اول داشته­ باشد و با توجه به درجه اهرم مرکب آن، سود سال 99 حداقل دو برابر سال 98 خواهد بود.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *