تحلیل بنیادی پتایر – مهر1400

تحلیل بنیادی پتایر – مهر1400

درباره شرکت تولیدی ایران تایر

این شرکت در سال 1343 تاسیس به صورت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت با تصمیم سهامداران در سال 1354 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و سال 1355 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

پتایر در زمینه تولید محصولات تایر رادیال سیمی تحت لیسانس ماتادور اروپا فعال بوده و جزو شرکتهای هلدینگ گسترش پایا و واحد نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می باشد. بازار اصلی این شرکت داخل کشور است.

روند سودآوری پتایر

روند سودآوری پتایر

بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارش‌ها عملکرد سه‌ماهه شرکت نشان‌دهنده روبه‌رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است. شرکت پتایر در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 3947031 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره قبل 11% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 287% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه اول

نرخ رشد براساس عملکرد سه ماهه

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد:

  • اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
  • دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمان‌های آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 180% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 3 برابر رشد تورم است پس می‌توان گفت شرکت از این لحاظ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

پنج دوره آخر پتایر

بررسی عملکرد ۳ماهه اول۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد .این دوره جایگاه چهارم سود سازی در بین پنج دوره آخر را به خود اختصاص می دهد و از این بابت رتبه خوبی نخواهد بود.

روند فروش شرکت پتایر

روند فروش پتایر

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است. از خرداد تا مرداد ۱۴۰۰ فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است اما در شهریور ماه موفق به افزایش میزان فروش شده است.

پتایر در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ فروش 3358629 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 111% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک پتایر

بررسی محصول استراتژیک پتایر

شرکت در حال حاضر 3 در تولید سه گروه از محصول فعالیت دارد. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر تایر رادیال سیمی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و در بررسی ها بعنوان محصول استراتژی درنظر گرفته می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک پتایر

نرخ فروش محصول استراتژیک پتایر

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به اوایل سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. اما در سال ۱۳۹۹ نرخ فروش محصول درسه ماه اول 1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 3% کاهش داشته است.

همانطور که می دانید نرخ لاستیک تابعی از نرخ های تعیین شده توسط سازمانهای تعین قیمت است و سودسازی شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد.

میزان فروش محصول استراتژیک در پتایر

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 8% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1% کاهش داشته است. کاهش فروش در ماه‌های تیر و مرداد 1400 و پایین‌تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماه‌های مشابه در سال قبل روند نگران‌کننده‌ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است. اما شرکت در شهریور ماه موفق به افزایش فروش گردید به طوری که این میزان از فروش ماه مشابه در سال قبل نیز بیشتر شده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد پتایر

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت سهم در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام دران حقوقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم پتایر و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار پتایر نشان می‌دهد این سهم در ماه های اخیر رفتار متفاوت از شاخص کل داشته و همبستگی ضعیفی بین این دو وجود دارد با اینحال در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم‌نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی

ارزیابی پتایر

آخرین اطلاعات شرکت پتایر درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *