نگاهی به مجتمع صنایع لاستيك يزد از پنجره فروش‌های فصلی | 10 آبان ماه 1399

نگاهی به مجتمع صنایع لاستيك يزد از پنجره فروش‌های فصلی | 10 آبان ماه 1399

درآمد مجتمع صنایع لاستيك يزد در تابستان سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد افزایش یافته است. دلیل اصلی این میزان رشد درآمد عمدتا به خاطر افزایش نرخ ارز و نتیجتا افزایش نرخ فروش محصولات بوده است. گفتنی است مقدار فروش محصول شرکت در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبلی 8% افزایش یافته است.

بررسی اجمالی صنایع لاستيك يزد

مجتمع صنايع لاستيك يزد در جوار شهرك صنعتي يزد واقع شده است. قرار گرفتن در مركزيت جغرافيايي كشور و همجواري با بزرگترين شهرك صنعتي استان، منطقه آزاد ويژه‌ي اقتصادي و گمرك، جاده‌ي ترانزيت اصلي و مسير راه آهن شمالي – جنوبي كشور و همچنين نزديكي به فرودگاه شهر يزد، موقعيت مكاني بسيار مناسبي را براي اين واحد صنعتي ايجاد نموده است.

این مجتمع ماموريت خود را طراحي، توليد و ارائه‌ي خدمات پس از فروش انواع تاير سواري/ وانتي راديال و باياس و تاير و تيوب موتورسيكلت و دوچرخه قرار داده است.

اطلاعات کلی نماد پیزد

نمادپیزد
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)51
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/07/28)5,158
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)606
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)252
سال مالی29/12
  • در نمودار زیر مقدار فروش انواع تایر بایاس و تایر رادیال برای خودروهای سواری و وانت در هر فصل نمایش داده شده است. با توجه به میزان تقاضای بسیار بالا، تمام محصولات تولیدی شرکت به فروش می‌رسد. ظرفیت تولید اسمی گروه رادیال حدود 31 هزار تن در سال است و شرکت در نظر دارد تا پایان سال 1399 ظرفیت خود را در این محصول به مرز 40 هزار تن در سال برساند. گفتنی است که در حال حاضر سهم تولید شرکت از مجوع تولیدات داخلی کشور 11% است.
  • مواد اولیه مصرفی شرکت عمدتا شامل کائوچوی طبیعی و مصنوعی، دوده و نخ و پلی‌استر است. حدود 30 درصد مواد اولیه شرکت به صورت وادراتی است؛ با توجه به اینکه ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه ارز نیمایی است، نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم می‌تواند بر روی هزینه‌های شرکت تاثیرگذار باشد.
نگاهی به مجتمع صنایع لاستيك يزد از پنجره فروش‌های فصلی
  • نرخ فروش فصلی شرکت به ازای هر تن از محصولات در شکل زیر نمایش داده شده است. نرخ فروش محصولات از طریق انجمن صنفی صنعت تایر و با موافقت سازمان حمایت تعیین می‌گردد. شرکت در میانه تابستان 99 افزایش نرخ 20 درصدی گرفته است و با توجه به نوسانات نرخ ارز پیش بینی می‌شود که این نرخ‌ها افزایش مجدد داشته باشند.
  • میزان فروش صادراتی شرکت طی سال‌های اخیر کمتر از 5% بوده است.
نگاهی به مجتمع صنایع لاستيك يزد از پنجره فروش‌های فصلی

عمده بازار هدف صنعت لاستیک را می‌توان به دو دسته خودروسازان داخلی و بازار جایگزینی تقسیم نمود. با بالارفتن نرخ ارز و عدم ورود خودروهاي خارجي، مردم اقبال بيشتري به خودروهاي داخلي نشان داده و لذا سير صعودي در توليد خودرو و همچنين تقاضاي تاير بوجود آمده است. همچنین با توجه به گران بودن تایرهای خارجی، تعداد بالای خودروهای داخل کشور و نیاز به جایگزینی تایرهای فرسوده عملا تقاضای بسیار زیادی برای محصولات تایر ایجاد می‌شود.

جمع بندی

  • درآمد مجتمع صنایع لاستيك يزد در تابستان سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 % افزایش یافته است. دلیل اصلی این میزان رشد درآمد عمدتا به خاطر افزایش نرخ ارز و نتیجتا افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.
  • ظرفیت تولید اسمی گروه رادیال حدود 31 هزار تن در سال است و شرکت در نظر دارد تا پایان سال 1399 ظرفیت خود را در این محصول به مرز 40 هزار تن در سال برساند.
  • حدود 30 درصد مواد اولیه شرکت به صورت وارداتی است؛ با توجه به اینکه ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه ارز نیمایی است، نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم می‌تواند بر روی هزینه‌های شرکت تاثیرگذار باشد.
  • نرخ فروش محصولات از طریق انجمن صنفی صنعت تایر و با موافقت سازمان حمایت تعیین می‌گردد. شرکت در میانه تابستان 99 افزایش نرخ 20 درصدی گرفته است و با توجه به نوسانات نرخ ارز پیش بینی می‌شود که این نرخ‌ها افزایش مجدد داشته باشند.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *