تحلیل بنیادی قیمت های گاز زغال سنگ و مس

تحلیل بنیادی قیمت های گاز زغال سنگ و مس

گاز

بلغارستان روز شنبه اعلام کرد که افزایش 30.4 درصدی قیمت عمده فروشی گاز طبیعی برای این ماه را به دنبال درخواست Bulgargaz که تامین کننده اصلی گاز و تامین کننده عمومی گاز این کشور است، تایید کرده است.

قیمت گاز طبیعی در اروپا در سال گذشته افزایش یافته است که بر فشار تورمی افزوده و اعتماد مصرف کننده را تهدید می کند.

قیمت برای مصرف کنندگان بلغاری همچنان حدود 35 درصد کمتر از قیمت ها در قطب های گاز اروپا خواهد بود، زیرا این شرکت ترکیب گاز خود را تحت یک قرارداد هیبریدی بلندمدت با گازپروم روسیه و یک قرارداد شاخص نفتی با سوکار آذربایجان تضمین می کند. پس از اینکه مجلس این کشور افزایش قیمت برق و گرمایش را تا پایان مارس 2022 منتفی کرد، احتمالاً شرکت های گرمایشی را که متکی به گاز طبیعی هستند تحت فشار قرار خواهند گرفت.

بلغارستان سالانه حدود 3 میلیارد متر مکعب گاز وارد می‌کند که عمدتاً از گازپروم روسیه وارد می‌شود. مقدار کمتری گاز نیز از آذربایجان وارد می شود. بولگارگاز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که گاز طبیعی کافی برای پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته تا پایان ماه مارس در انبار دارد.

زغال سنگ

اندونزی صادرات زغال سنگ را در ماه ژانویه به دلیل نگرانی از اینکه عرضه کم زغال در نیروگاه های داخلی می تواند منجر به خاموشی گسترده شود، ممنوع کرده است.

این کشور بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی در جهان است که حدود 400 میلیون تن در سال 2020 صادر کرده است. بزرگترین مشتریان آن چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند.

اندونزی یک سیاست به اصطلاح تعهدات بازار داخلی دارد که به موجب آن معدنچیان زغال سنگ باید 25 درصد از تولید سالانه را به شرکت دولتی Perusahaan Listrik Negara  با حداکثر قیمت 70 دلار در هر تن عرضه کنند که بسیار کمتر از قیمت های فعلی بازار است.

مدیر کل معادن و زغال‌سنگ وزارت انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر این ممنوعیت اجرا نشود، تقریباً 20 نیروگاه با توان 10،850 مگاوات خاموش خواهند شد.

ممنوعیت صادرات گسترده ممکن است حجم تولید ماهانه زغال سنگ در حدود 38 تا 40 میلیون تن را مختل کند. در سال های اخیر اندونزی حدود 30 میلیون تن زغال سنگ در ماه ژانویه صادر کرده است.

لازم به ذکر است که کشتی‌هایی که به سمت آب‌های اندونزی حرکت می‌کنند نیز شرایط نامطمئنی را تجربه خواهند کرد و این بر اعتبار و اعتبار اندونزی به‌عنوان تامین‌کننده زغال‌سنگ جهان تأثیر می‌گذارد.

این ممنوعیت، قیمت جهانی زغال سنگ را در هفته های آینده حین کاهش ذخایر، افزایش می دهد و مشتریان اندونزی ممکن است به روسیه، استرالیا یا مغولستان روی بیاورند.

واردات زغال سنگ چین در نوامبر به بالاترین سطح خود در سال 2021 رسید، زیرا بزرگترین مصرف کننده سوخت کثیف در جهان با شروع فصل زمستانی تلاش می کرد تا سیستم برق خود را تامین کند. اما پکن به معدنچیان دستور داده بود که تولید را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که اندونزی در میان 10 تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان قرار دارد و زغال سنگ حدود 60 درصد از منابع انرژی آن را تشکیل می دهد.

لیتیوم

قیمت کربنات لیتیوم در چین در پایان دسامبر 272،500 یوان در هر تن بود که در بحبوحه افزایش تقاضا و مشکلات عرضه جهانی، افزایش 486 درصدی را در سال 2021 نشان داد. همانطور که جهان در حال رفتن به سمت اقتصاد پاک تر است، تولیدکنندگان برای تامین منابع لیتیوم که ورودی کلیدی برای باتری‌هایی که وسایل نقلیه الکتریکی را تامین می‌کنند، هستند، رقابت دارند.

تخمین زده می شود که فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2021 ، تا 160 درصد افزایش یافته باشد، در حالی که انتظار می رود تحویل در چین در سال 2022 دو برابر شود و به بیش از 5 میلیون فروش برسد.

علاوه بر این، احتمال کمبود باعث شد تا تولیدکنندگان قراردادهای بلندمدت را ترجیح دهند، زیرا معدنچیان لیتیوم با مخالفت گروه های زیست محیطی روبرو هستند. در ماه نوامبر، غول معدنی Rio Tinto  متعهد شد 2 میلیارد دلار برای توسعه معادن لیتیوم در یک معدن در صربستان بپردازد، اما واکنش معترضان باعث شد که مقامات محلی به‌طور لحظه‌ای طرح کاربری این معدن را به حالت تعلیق درآورند. در جاهای دیگر، رئیس جمهور جدید شیلی، متعهد شد که یک معدن لیتیوم دولتی تشکیل دهد.

مس

معاملات آتی مس در سال 2021 با افزایش 25 درصدی به 4.4 دلار در هر پوند رسید که به دلیل تقاضای قوی از سوی خریدار برتر چین و اختلالات عرضه، افزایش یافت.

فعالیت کارخانه چین برای دومین ماه در دسامبر با وجود افزایش مجدد موارد کووید-19 و اعمال مجدد محدودیت ها، شتاب گرفت.

با این حال، کاهش بخش املاک و کاهش تقاضای خارجی، چشم انداز بزرگ ترین مصرف کننده کالاهای جهان را مختل می کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *