نگاهی به فولاد مبارکه اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به فولاد مبارکه اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی

فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 32 درصدی مواجه بوده است. بخش عمده این افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش ‌می‌باشد؛ رشد نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته از نکته‌های قابل توجه شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. همچنین گفتنی است که محصولات گرم شرکت در سه ماهه اول سال 99 از منظر مقدار فروش نسبت به به مدت مشابه سال قبل منتهی به سال 98 رشد 17 درصدی داشته است.

بررسی اجمالی فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. این شرکت با مأموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، بیش از پنجاه‌درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات و … تولید می‌نماید.

اطلاعات کلی شرکت

نمادفولاد
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)20،900
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/14)437،646
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)23،525
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)41،105
سال مالی29/12/99

بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خرید سنگ آهن و گندله می‌باشد. این شرکت طی فرآیند تولید خود گندله و سنگ آهن را عمدتا به ورق سرد و گرم تبدیل می‌کند.

مبلغ حاصل از فروش محصولات گرم و سرد به تنهایی حدود 80 درصد فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین صرفا به بررسی تغییرات تولید و فروش این محصولات پرداخته شده است. لازم به ذکر است ظرفیت تولید اسمی شرکت در کلاف گرم 6750 تن در سال و کلاف سرد 1700 تن در سال می‌باشد.

با توجه به نمودار زیر وضعیت فروش شرکت طی فصول مختلف تغییرات چندانی نکرده و همواره در یک سطح بوده است. گفتنی است مقدار فروش محصولات گرم شرکت در سه ماهه اول سال 99 نسبت به سه ماهه ماقبل خود رشد چشمگیر 45 درصدی را تجربه کرده است.

نگاهی به فولاد مبارکه اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی

رشد نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته از نکته‌های قابل توجه شرکت است. با توجه به شکل زیر روند رشد نرخ فروش برای محصولات شرکت‌ فولاد مبارکه اصفهان صعودی بوده است. همانطور که مشاهده می‌شود برای محصولات گرم از 20 میلیون ریال در هر تن به عدد قابل توجه 57 میلیون ریال در هر تن رسیده است. علت افزایش نرخ فروش، عمدتا ناشی از افزایش قیمت نرخ ارز نسبت به دوره‌های قبلی است.

نگاهی به فولاد مبارکه اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی

عموما درصد بسیار بالایی از محصولات تولیدی به فروش رسانده می‌شود و به نظر می‌رسد شرکت در فروش محصولات خود با مشکل مواجه نیست. درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است. علت اصلی این رشد همانگونه که ذکر شد ناشی از رشد نرخ فروش و قیمت دلار طی سالیان اخیر بوده است.

نگاهی به فولاد مبارکه اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی

نمودار فوق نشان‌دهنده سهم فروش داخلی و خارجی از فروش کل شرکت طی سه سال اخیر می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌شود بیش از ۸۰ درصد فروش شرکت مربوط به بازار داخلی بوده که از طریق بورس کالا انجام می‌شود. لازم به ذکر است نرخ‌گذاری بورس کالا نیز تابعی از قیمت‌های جهانی و نرخ دلار نیمایی می‌باشد.

جمع بندی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان شرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید محصولات فولادی کشور است.

  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خرید سنگ آهن و گندله می‌باشد.
  • مقدار تولید و فروش شرکت طی 3 سال اخیر تغییر چشمگیری نداشته است.
  • با توجه به رشد نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و قیمت جهانی است.
  • فروش شرکت عمدتا به صورت داخلی و از طریق بورس کالا می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *