تحلیل بنیادی فنورد | شهریور1400
شاید بزرگترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.
اولین موردی که بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد، شاید مهمترین مورد نیز باشد بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
رصد لحظهای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت نورد و تولید قطعات فولادی
شركت نورد و تولید قطعات فولادی درسال 1347 به منظور ایجاد كارخانجات ذوب و ریخته گری فولاد، ماشین سازی و ساخت تجهیزات صنعتی تاسیس گردید و برای اولین بار در ایران فولاد آلیاژی را تولید و عرضه نمود.
نام شركت در سال 1355 با ایجاد كارخانه نورد گرم به نام فعلی تغییر یافت و علاوه بر تولیدات قبلی، ورق های تخت فولادی نیز بر تولیدات شركت افزوده شد.
این كارخانه در حال حاضر با وسعت116.000 متر مربع و بیش از 33.000 متر مربع زیربنا، با تعداد 400 نفر پرسنل در كیلومتر 17 جاده قدیم كرج واقع شده و یكی از مجهزترین كارخانجات تولیدی وتخصصی درساخت تجهیزات صنایع سنگین وپتروشیمی كشور بشمار می رود. مدیریت شركت نورد و تولید قطعات فولادی از بازدید مسئولین شركتهای مهندسی ایرانی و بین المللی و شركتهای مشاور طرحهای پتروشیمی جهت بررسی امكانات استقبال می نماید.
روند سودآوری فنورد
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.
شرکت فنورد در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 3631264 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 19% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 303% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده در بهار1400 رشد 174% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیشتر از 3 برابر نرخ تورم است و شرکت از لحاظ نرخ رشد در وضعیت مناسبی قرار دارد.
از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در جایگاه دوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد که رتبه متعادلی محسوب می شود.
روند فروش شرکت فنورد
فنورد در سه ماه اول سال 1400 فروش 5184319 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده کاهش 43% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است بررسی جزییات نشان دهنده فروش قابل توجه در خرداد1399 است که باعث بوجود آمدن این نتیجه شده است اگر از داه های این ماه صرف نظر شود در بقیه ماه ها میزان فروش1400 بیشتر از 1399 بوده است.
بررسی محصول استراتژیک فنورد
این شرکت در حال تنها یک محصول ورق تسمه و پلیت به بازار عرضه مینماید تک محصولی بودن شرکت می تواند ریسک از دست دادن سودآوری را درصورت بروز مشکل در فروش بدنبال داشته باشد.
نرخ فروش ورق تسمه – پلیت
نرخ فروش این محصول آهنگ صعودی داشته است میانگین نرخ فروش در سه ماه ابتدای سال1400 نسبت به دوره ماقبل آخر یعنی سه ماه آخر99، میزان 26% رشد داشته است.
فروش محصول استراتژیک در فنورد
میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 21% کاهش داشته است اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 4% رشد داشته است.
کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فنورد
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یکسال گذشته نشاندهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقیقی است و این موضوع اهمیت توجه به رفتار سهامدران حقیقی در هنگام معاملات را بیشتر می کند.
تطبیق قیمت سهم فنورد و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار فنورد نشان می دهد این سهم با یک فاز تاخیر رفتار مشابهی با شاخص کل داشته است و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.
آخرین اطلاعات شرکت فنورد درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.