تحلیل بنیادی فلوله | شهریور1400

تحلیل بنیادی فلوله | شهریور1400

شاید یکی بزرگ‌ترین سؤالاتی که سرمایه گذاران بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم باشد.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت لوله و ماشین سازی ایران

این شرکت سال 1338 با سرمایه اولیه 110 میلیون ریال به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

شرکت در سال 1354 به سهامی عامل تبدیل گردید و در سال 1372 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

روند سودآوری فلوله

روند سودآوری فلوله

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده عدم ثبات شرکت در سودسازی است. این شرکت در سه ماه اول معمولا کاهش سودآوری داشته است.

شرکت فلوله در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق 783 میلیون ریال ساخته است. این میزان نسبت به دوره قبل 93% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 99% کاهش  داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول تحلیل فلوله

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت کاهش 34% را نسبت به مدت مشابه سال قبل  نشان می دهد.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول تحلیل فلوله

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در بین پنج دوره گذشته جایگاه آخر را به خود اختصاص می دهد  و نشانه های نگران کننده ای مبنی بر کاهش نرخ رشد بروز می دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

روند فروش شرکت فلوله

روند فروش شرکت فلوله

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فروش شرکت در دوه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال  قبل کاهشی بوده است.

فلوله در سه ماه اول سال 1400 فروش 682974 میلیون‌ریالی را ثبت نموده که این میزان نشان‌دهنده کاهش 2% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فلوله

بررسی محصول استراتژیک فلوله

شرکت در حال حاضر 3محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر لوله های نشکن بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.

نرخ فروش محصول استراتژیک فلوله

نرخ فروش محصول استراتژیک فلوله

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته کاهش داشته است به طوری که میانگین نرخ فروش آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر کاهش 7% را به ثبت رسانده.

میزان فروش محصول استراتژیک در فلوله

میزان فروش محصول استراتژیک در فلوله

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 22% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2% کاهش داشته است کاهش فروش در ماه های تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماه های مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فلوله

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فلوله

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فلوله و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فلوله و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فلوله نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت فلوله درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *