تحلیل بنیادی فسپا | مهر 1400

تحلیل بنیادی فسپا | مهر 1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای بازار سرمایه را می‌توانید از کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال پی‌گیری نمائید.

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت گروه صنعتي سپاهان

شركت گروه صنعتي سپاهان در تاریخ 24/8/1352 تحت شماره 1174 دراداره كل ثبت شركتها و مالكیت صنعتي اصفهان و سپس براساس مصوبات مجمع عمومي فوق العاده مورخ 4/9/1355 ، در تاریخ 3/3/1356 در تهران تحت شماره 28332 به ثبت رسیده است. به موجب صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 20/11/1378 ، نوع شركت ازسهامي خاص به سهامي عام تبدیل شده است.

فعالیت اصلی شرکت طراحي ، ساخت و تولید انواع لوله و پروفیل و سایر مصنوعات فلزی ، انجام خدمات فلزی و شكل دادن فلزات ، انجام كلیه مبادالت تجاری داخلي وخارجي مواداولیه و مصنوعات فلزی وماشین آالت وتجهیزات ، تأسیس و ایجاد و مشاركت وراه اندازی كارخانجات در ارتباط با موضوع فعالیت اصلي شركت است.

روند سودآوری فسپا

روند سودآوری فسپا

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت فسپا در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 4947858 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 5% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 247% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

سود شرکت در گزارش سه ماهه اول1400 رشد 31% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که این عدد کمتر از میزان تورم است و از منظر سودسای چندان مطلوب نیست.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

 از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره در جایگاه چهارم سودسازی یک سال گذشته قرار دارد که رتبه خوبی از نظر نرخ رشد نمی باشد.

روند فروش شرکت فسپا

روند فروش شرکت فسپا

فسپا در سه ماه اول سال 1400 فروش 4584526 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 63% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فسپا

بررسی محصول استراتژیک فسپا

شرکت در حال حاضر 4 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر لوله های گازی و صنعتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این فرآورده را بعنوان محصول استراتژیک شرکت مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک فسپا

نرخ فروش محصول استراتژیک فسپا

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در سه ماهه اول1400 نسبت به دوره متناظر در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 3% رشد داشته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

میزان فروش محصول استراتژیک در فسپا

میزان فروش محصول استراتژیک در فسپا

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 12% افزایش ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 43% کاهش داشته است کاهش چشمگیر فروش در ماه های ابتدایی سال 1400 و پایین تر بودن فروش این  فروش نسبت به ماه های مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فسپا

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فسپا

 مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی ضعیف بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی وجود دارد .

تطبیق قیمت سهم فسپا و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فسپا و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فسپا نشان می دهد این سهم در در اکثر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت فسپا درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *