تحلیل بنیادی فروس | شهریور1400

تحلیل بنیادی فروس | شهریور1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فروسیلیس ایران

شرکت فروسیلیس ایران در تاریخ 16 آذر 1361 بصورت سهامی خاص تاسیس و به منظور احداث کارخانه تولید فرو آلیاژها تشکیل و تحت شماره 46158 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان تهران به ثبت رسید و سپس با انتقال مرکز شرکت به شهرستان سمنان شماره ثبت به 2044 تغییر یافت. بر اساس تصمیمات مجمع ، نوع فعالیت حقوقی شرکت در سال 1374 از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و متعاقب آن در سال 1376 با نـمـاد فـروس در فـهرست شرکـت های ثـبت شـده نـزد سـازمان بـورس درج و هـم اکـنـون در بـازار اول (تابلوی فرعی) می باشد.

روند سودآوری فروس

روند سودآوری فروس

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت فروس در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 2924562 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 13% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 248% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 102% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیش از 2 برابر رشد تورم است و از نظر نرخ رشد شرکت در جایگاه مناسبی قرار دارد.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

 عملکرد آخرین دوره شرکت که مربوط به فصل بهار سال1400 می باشد و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت جایگاه دوم سودسازی در یک سال گذشته را به خود اختصاص می دهد و از این نظر رتبه قابل قبولی دارد.

روند فروش شرکت فروس

روند فروش شرکت فروس

فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در ماههای تیر و مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماهها قبل خود داشته است لذا در ماههای بعدی میزان فروش شرکت باید با حساسیت بیشتر دنبال شود.

فروس در سه ماه اول سال 1400 فروش 2026326 میلیون‌ریالی را ثبت نموده است که این میزان نشان‌دهنده رشد 192% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

بررسی محصول استراتژیک فروس

بررسی محصول استراتژیک فروس

شرکت در حال حاضر 4 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر فروسیلیسیم بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و آنرا بعنوان محصول استراتژیک انتخاب و مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک فروس

نرخ فروش محصول استراتژیک فروس

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در 3ماهه اول سال1400 نسبت به سال گذشته افزایش است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت 3ماهه اول1400  نسبت به دوره 3ماه پایان99 میزان 9% رشد داشته است. اما نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 147% را تجربه کرده است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فروس

میزان فروش محصول استراتژیک در فروس

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 12% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 19% رشد داشته است کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فروس

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فروس

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فروس و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فروس و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فروس نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت فروس درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *