تحلیل بنیادی فرآور | مهرماه 1400

تحلیل بنیادی فرآور | مهرماه 1400

چطور میزان ارزندگی سهام را شناسایی کنیم؟ شاید این یکی از مهمترین سوالاتی باشد که هر سرمایه‌گذاری به دنبال پاسخ آن است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس عوامل بنیادی یک سهم را بر اساس پارامترهای کانسیلیم که یک روش تحلیل بنیادی است بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم نسبت به ارزیابی بنیادی سهام افق بهتری خواهیم داشت.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان رشد دوره جاری از دوره‌های قبل بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد و بررسی فروش ماهیانه است و مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر فروش آن می‌تواند در آینده و رشد و توسعه شرکت شرکت تأثیر مستقیم خواهد داشت.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی میزان سودسازی شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فرآوری مواد معدنی ایران

این شرکت سال 1370 بصورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

دفتر مرکزی شرکت سال 1384 به شهرستان زنجان منقل و در اداره ثبت شرکت های این شهرستان به ثبت رسیده است.

فعالیت شرکت در زمینه فرآوری انواع کانی ها است.

روند سودآوری فرآور

روند سودآوری فرآور

بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری از سال 1399 تا به امروز پس از یک دوره نزول در صورتهای مالی سال98 است.

شرکت فرآور در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 775689 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 11% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 368% رشد داشته است.

بررسی نرخ رشد بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه اول

بررسی نرخ رشد بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44%  از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 5103% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 100 برابر رشد تورم است اما مقایسه این نرخ سود سازی با سه ماه اول98 نشان از نزول تقریبا50درصدی سود سازی  دارد.

بررسی نرخ رشد بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه اول

بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه سوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد و این موضوع نرخ مناسبی محسوب نمی گرد.

روند فروش شرکت فرآور

روند فروش شرکت فرآور

روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف نوسان بسیار زیادی را تجربه کرده که نشان دهنده بی ثباتی فروش است.

فرآور موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 247127 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 429% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است اما در ماههایی از سال99 فروش های بالاتری نیز داشته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

محصول استراتژیک فرآور

شرکت در حال حاضر یک محصول را به بازار عرضه می‌نماید.

این موضوع می تواند به عنوان یک ریسک برای شرکت به حساب آید زیرا اختلال در تولید یا کاهش فروش این محصول درآمد عملیاتی شرکت را کاهش می دهد.

نرخ فروش شمش روی

نرخ فروش شمش روی

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول در 3ماهه اول 1400 نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است اما در مقایسه با سه ماهه پایانی99 یا دوره ماقبل ، کاهش نرخ را تجربه نموده است.

میزان فروش محصول شمش روی

میزان فروش محصول شمش روی

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 48% رشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 160% داشته است اما درمجموع فروش فاقد روند منظمی جهت بررسی دقیق است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فرآور

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فرآور

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت و رفتار سهامداران حقیقی وجود دارد و در هنگام معاملات باید به رفتار این سهامداران بیشتر توجه نمود.

تطبیق قیمت نماد فرآور و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت نماد فرآور و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار قیمت این سهم نشان دهنده همبستگی متوسط بین رفتار سهم و شاخص است و در نیمی از موارد رفتار مشابه هم داشته اند و در نیمی دیگر از زمانها مشابه نبوده اند.

آخرین اطلاعات شرکت فرآور درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *